نگاهی به خرید‌های تابستانی باشگاه‌های لیگ برتری؛ بمب‌ها خنثی شده‌اند

قرار است در مهر ماه آینده فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران آغاز شود و با اینکه این روزها تلاش زیادی از سوی تیم‌ها برای حضور موفق در بازار نقل و انتقالات دیده می‌شود اما به نظر نمی‌آید حواشی و هیاهوی سال‌های گذشته در لیگ جدید تکرار شود.

کد خبر: ۷۱۱۵۶
۱۷:۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ گروه ورزش: حدودا سه هفته از شروع فعالیت باشگاه‌های لیگ برتری در بازار نقل و انتقالات می‌گذرد و در این مدت باشگاه‌ها بیش از چهل خرید انجام داده‌اند با این حال این پنجره نقل و انتقالاتی لیگ برتر را باید یکی از آرام‌ترین بازار‌ها دانست. نه از بمب منفجر کردن استقلال و پرسپولیس خبری است و نه از خرید‌های آنچنانی سپاهان، تراکتور. با مروری به فعالیت‌های نقل و انتقالاتی تیم‌ها این موضوع بهتر مشخص می‌شود.


عجله پرسپولیس
پرسپولیس یکی از عجیب‌ترین فصل‌های نقل و انتقالاتی خود را سپری می‌کند. این تیم که نگران بسته شدن پنجره نقل و انتقالات خود به دلیل شکایت برانکو ایوانکوویچ است خیلی زود هفت خرید لیگ برتری خود را انجام داد تا از این بازیکنان در لیگ قهرمانان آسیا استفاده کند. پنجره پرسپولیس به دلیل پرداخت نشدن مطالبات برانکو همین روز‌ها بسته خواهد شد. طبق قانون، ۱۴ تیم لیگ برتری که فصل قبل هم در لیگ برتر حضور داشتند می‌توانند هفت بازیکن لیگ برتری به خدمت بگیرند دو تیم تازه وارد آلومینیوم اراک و مس رفسنجان هم مجوز خرید ۱۰ بازیکن را دارند. پرسپولیس البته در ادامه می‌تواند بازیکن لیگ دسته اولی و ایرانی‌های شاغل در اروپا را هم جذب کند البته اگر محروم نشود. در بین هفت خرید پرسپولیس، آرمان رمضانی، احسان پهلوان، حامد لک، سعید آقایی، علی شجاعی، عیسی آل‌کثیر و احسان پهلوان هیچکدام ملی‌پوش نیستند و در واقع پرسپولیس خرید پر سر و صدایی نداشت. با توجه به خروج دو ستاره اصلی تیم، مهدی ترابی و علی علیپور باید دید این خرید‌ها می‌توانند جای خالی ترابی و علیپور را پر کنند. در این بین شاید بتوان گفت احسان پهلوان مهم‌ترین خرید قرمز‌ها محسوب می‌شود. عیسی آل‌کثیر هم وظیف سنگینی در غیاب علیپور و ترابی دارد.

 
مظاهری؛ تنها بمب
استقلال هم تا به حال پنج خرید انجام داده است؛ بابک مرادی، سید احمد موسوی، متین کریم‌زاده، محمدرشید مظاهری و محمدحسین مرادمند. باید پذیرفت به غیر از مظاهری چهار بازیکن دیگر خیلی برای هواداران شناخته شده نبودند و خرید‌هایی معمولی محسوب می‌شوند. جذب رشید مظاهری، دروازه‌بان ملی‌پوش تراکتور را باید مهم‌ترین نقل و انتقالات این فصل تا اینجای کار دانست. خریدی که بدون حرف و حدیث نبود و با اعتراض باشگاه تراکتور روبرو شده است. ماشین‌سازی هم به انتقال بابک مرادی اعتراض دارد. استقلال البته فعلا با پنجره بسته روبرو است و نمی‌تواند از این خرید‌ها استفاده کند. گفته می‌شود سعید واسعی و آرمین سهرابیان هم در سبد خرید آبی‌ها قرار دارند. استقلالی‌ها هم مثل پرسپولیسی‌ها خیلی از  نقل و انتقالات تیم‌شان راضی نیستند. دغدغه آن‌ها حالا حضور یا عدم حضور علی کریمی در فصل بعد است. مدیریت استقلال البته توانست به هر قیمتی که بود اکثر مهره‌های اصلی فصل قبل را حفظ کند.

 
سپاهان آرام و بدون حاشیه
سپاهان اولین تیمی بود که فعالیت در بازار نقل و انتقالات را شروع کرد و خیلی زود موفق به خرید دو ستاره همشهری‌اش ذوب‌آهن شد. دانیال اسماعیل‌فرد و محمد نژادمهدی سپاهانی شدند. محرم نویدکیا، سرمربی جدید سپاهان عنوان کرده تیمش بازیکن جدید خاصی نمی‌خواهد با این حال سپاهان در ادامه فصل نقل و انتقالات ساکت نخواهد نشست و با آرامش خرید‌های جدیدی انجام خواهد داد.

 
تراکتور؛ بی سرو صدا
در دو سال اخیر و پس از حضور محمدرضا زنوزی در راس باشگاه تراکتور بیشتر بمب‌های نقل و انتقالاتی در تبریز منفجر شده است. از خرید اشکان دژاگه، احسان حاج صفی و مسعود شجاعی در دو فصل پیش گرفته تا جذب رشید مظاهری و رضا اسدی در فصل قبل. در کنار این بازیکنان چندین بازیکن خارجی گران قیمت هم تراکتوری شدند. امسال فعلا خبری نیست. تراکتور البته درگیر جام حذفی بود و احتمالا دیرتر از بقیه خریدهایش را شروع می‌کند.

 
توجه به سیرجان
چند باشگاه دیگر مثل ماشین‌سازی، گل گهر، سایپا، ذوب‌آهن، شهرخودرو، نساجی، پیکان و ... هم خرید‌های خود را شروع کردند. در فصول قبل هم به دفعات دیده شده برخی بمب‌ها در جا‌هایی که کسی که فکر نمی‌کرد منفجر شده است، مانند انتقال مهدی رحمتی به شهرخودرو. امسال شاید گل گهر سیرجان چنین شرایطی داشته باشد. این تیم متمول با هدایت امیر قلعه‌نویی با خرید علیرضا حقیقی، دروازه‌بان نساجی نشان داد می‌خواهد خرید‌های بزرگی انجام دهد.

 
آیا بمبی وجود دارد؟
انتقال رشید مظاهری از تراکتور به استقلال فعلا مهم‌ترین انتقال این فصل است. آیا در ادامه چند خرید پر سرو صدا دیگر هم خواهیم داشت؟ با نگاهی به بضاعت بازار احتمال وقوع این امر کم است. درست است که در این وضعیت اقتصادی بازهم خبر از قرارداد‌های هشت و ده میلیاردی به گوش می‌رسد، اما در بازار بازیکنی که بر سر آن دعوا باشد  و یا یک ستاره باکیفیت وجود ندارد. احسان حاج‌صفی که آب پاکی را روی دست سپاهان، استقلال و پرسپولیس ریخت و گفت اگر به اروپا نرود در همان تراکتور می‌ماند. شاید خرید لژیونر‌ها تنها راه برای انجام یک خرید بزرگ باشد. خرید جنجالی هم در راه نیست. فرشاد احمدزاده بازیکن سابق پرسپولیس تا آستانه استقلالی شدن رفت، اما در فولاد باقی ماند. بی دلیل نیست که سعید آذری، مدیرعامل فولاد عنوان کرد که تاکنون اتفاق خاصی در نقل و انتقالات رخ نداده است. خرید بازیکن خارجی ممنوع است در داخل هم شاه ماهی‌ای برای صید وجود ندارد. با این حساب فعلا منتظر انفجار بمب نباید باشید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: