پشتیبانی از سهم باید به برند شرکت‌ها تبدیل شود

۱۷ شهریور خونین بورس: لزوم شناسایی حقوقی‌هایی که حمایت نمی‌کنند

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: خریداران باید توجه کنند وقتی سهمی می‌خرند، کسی هست که از آن حمایت کند؟ در روز‌های منفی بازار، نقدشوندگی بسیار مهم است. اتفاقات دو ماه اخیر فرصت خوبی است که مردم، حقوقی‌هایی را که از سهم‌ها پشتیبانی کرده‌اند شناسایی کنند و در آینده به هنگام خرید سهم این مورد را لحاظ کنند.

کد خبر: ۷۰۷۴۹
۱۵:۴۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹

 

دیدارنیوز ـ گروه اقتصادی: ۱۷ شهریور یادآور واقعه کشتار میدان ژاله است و در تاریخ معاصر از آن واقعه، تحت عنوان ۱۷ شهریور خونین یاد می‌شود. امسال، اما ۱۷ شهریور خونین در بورس رقم خورد!


امروز شاخص کل با ۴۰ هزار و ۵۷۰ واحد ریزش به عدد یک میلیون و ۶۰۷ هزار رسید. شاخص کل هم وزن نیز با نزدیک به ۵ هزار واحد افت، به عدد ۴۳۶ هزار و ۸۴۵ واحد رسید. نماد‌های فولاد، فملی، فارس، کگلف، وغدیر، اخابر و پارسان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و نماد‌های فملی، فولاد، خودرو، وتجارت، خساپا، وبصادر و وغدیر از پر بازدیدترین‌های امروز بودند.


شاخص کل فرابورس نیز ۳۶۵ واحد کاهش برای اولین بار در چند ماه گذشته، وارد کانال ۱۶ هزار شد. نماد‌های مارون، آریا، میدکو، دی، شگویا، ذوب و ارفع بیشترین تاثیر منفی را این ریزش داشتند و دی، ذوب، شگویا، سمگا، غشهداب، بکهنوج و مادیرا بیشترین بازدید را در فرابورس داشتند.


نوید قدوسی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی دیدار، در خصوص تحولات امروز بازار بورس و احتمال ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار، گفت: اگر حجم مبنا را از معاملات بردارند شاخص کل همین امروز وارد کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار می‌شد.


وی درباره ادعای دستکاری در شاخص کل که از سوی برخی فعالان بازار سرمایه مطرح شده است، گفت: ادعای دستکاری شاخص کل، درست نیست و دستکاری نبوده است. فرمول شاخص کل جوری است وقتی چند نماد مهم و شاخص ساز، قیمت پایانی مثبت داشته باشند، می‌تواند بازار کل را مثبت کند، اما این به معنی مثبت بودن بازار نیست. کما اینکه در روز‌های اخیر اکثر سهم‌ها ریزش قیمت داشتند ولی شاخص کل مثبت بود.


قدوسی تاکید کرد: فرمول شاخص کل، نشان دهنده وضعیت بازار نیست و شاخص کل هم وزن، وضعیت بازار را بهتر نشان می‌دهد.


این تحلیلگر بورس درباره چشم‌انداز بازار گفت: برای بهبود بازار، زمان دقیقی نمی‌توان گفت، ولی قطعا زمان بر است. به نظر من در آینده، رشد بازار با ترکیب متفاوتی از سهم‌ها خواهد بود. سهم‌هایی که رشد بالا نداشته‌اند در برگشت بازار، رشد می‌کنند.


قدوسی درباره حمایت حقوقی‌ها از بازار نیز اظهار داشت: امروز حقوقی‌ها پشتیبانی خاصی نکردند، معاملات امروز، این را نشان می‌دهد. بعضی از حقوقی‌ها بازده مثبت برای سهم ایجاد کردند و در روز‌های بد بازار، حمایت خوبی داشتند، اما بعضی از حقوقی‌ها عملکردشان بسیار بد بود.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالان حقیقی و بازیگران خُرد باید رفتار حقوقی‌ها و نوع حمایت‌شان در هفته‌های اخیر را به‌عنوان یک گزینه در هنگام خرید سهم، مد نظر قرار دهند، گفت: بله، هیچ شکی در این نیست. خریداران باید توجه کنند وقتی سهمی می‌خرند، کسی هست که از آن حمایت کند؟ در روز‌های منفی بازار، نقدشوندگی بسیار مهم است. اتفاقات دو ماه اخیر فرصت خوبی است که مردم، حقوقی‌هایی را که از سهم‌ها پشتیبانی کرده‌اند شناسایی کنند و در آینده به هنگام خرید سهم این مورد را لحاظ کنند. مهم است که یک سهم، امکان خروج داشته باشد. در روز‌های اخیر بسیاری از افراد، سرخطی فروش زده‌اند و امکان فروش برای‌شان، ایجاد نشده است. سهامداران حقیقی و خُرد، باید چنان به موضوع حمایت، توجه نشان بدهند که این آیتم به برند شرکت‌ها تبدیل شود.


این تحلیگر تاکید کرد: رتبه نقدشوندگی بسیار مهم است و با پشتیبانی حقوقی‌ها، امکان نقدشوندگی فراهم می‌شود. سهم‌های غیر نقد شونده در دایره توجه بازیگران بزرگ قرار نمی‌گیرند و سهامداران حقیقی و خُرد هم باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: