وزیرخارجه سوئیس در تهران؛ قاصدِ بی‌خبر؟

سفر وزیرخارجه سوئیس به ایران با احتمال پیامی از آمریکا پر رنگ شده است. بسیاری منتظر هستند تا دلیل اصلی این سفر افشا شود.

کد خبر: ۷۰۶۵۵
۱۰:۱۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: سفر پر حرف و حدیث ایگنازیو کاسیس، وزیر امورخارجه سوئیس نگاه همه را به خود جلب کرده است. بسیاری معتقد هستند که این وزیر حامل پیامی از سوی آمریکا برای ایران است و احتمال میانجی‌گری میان دو کشور وجود دارد.

با این حال به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در مورد علل سفر وزیرخارجه سوئیس گفته است: «این سفر ربطی به مسایل روابط ایران و آمریکا ندارد. این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفر‌های منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه‌ریزی شده که البته به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می‌شود.» به‌رغم سخنان خطیب‌زاده، وزیرخارجه سوئیس در ایران بیان کرده است: «تلاشم این است که حداقل‌های گفت‌وگو بین تهران و واشنگتن برقرار شود.»

طبق گزارش رویترز مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته در آستانه سفر ایگنازیو کاسیس به ایران تماس تلفنی داشته است و کاسیس گفته بود که در این تماس در خصوص «کانال مالی انسان‌دوستانه» با مایک پومپئو صحبت کرده است. سفر کاسیس در چارچوب جشن صدمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک سوئیس و ایران انجام شده است، اما برخی این سفر را مهم‌تر از یک مراسم تشریفاتی می‌دانند. وی در ادامه سفر خود روز دوشنبه هفدهم شهریور نیز با محمدجواد ظریف و حسن روحانی دیدار خواهد کرد.

سوئیس همواره منتقل کننده پیام‌های تهران و واشنگتن بوده است، با تشدید تنش‌ها میان دو کشور که با افزایش تحریم‌های واشنگتن علیه ایران همراه شده، این کشور نقش کلیدی‌تری پیدا کرده است. حال باید دید این بار هم هدف میانجی‌گری است یا خیر؟

در مورد علل سفر ایگنازیو کاسیس، وزیر امورخارجه سوئیس دیدار با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس بین‌الملل گفت‌وگو کرده است.

امیرعلی ابوالفتح در مورد میانجی‌گری سوئیس در تنش میان آمریکا و ایران می‌گوید: «وقتی یک بحران و تنشی در سطح جهانی یا منطقه‌ای بروز پیدا می‌کند خیلی از کشور‌ها ابراز تمایل می‌کنند با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارند آن بحران و تنش را کاهش بدهند و اختلافات را پایان ببخشند. بسیاری از کشور‌ها اینگونه هستند. در این امر سوئیس جایگاه بالاتری دارد، زیرا یک کشور بی طرف است، همچنین مقر صلیب سرخ در آنجا قرار دارد. از سوی دیگر یک نقش سنتی نسبت به ایفای چنین وظایفی همیشه داشته است؛ بنابراین قابل انتظار است که سوئیس این نقش و تلاش را انجام دهد. ضمن اینکه به هر حال دفتر حفاظت از منافع آمریکا در ایران در سفارت سوئیس چنین نقشی را دارد و بیش از این نیز داشته است. برای مثال سوئیس در این مدت تلاش‌هایی برای باز کردن یک کانال مالی برای تامین دارو انجام داده است؛ بنابراین مجموعه این عوامل این موضوع را به ذهن نزدیک می‌کند که سفر وزیرخارجه سوییس به تهران در کنار موضوع اصلی که بحث صدمین سالگرد برقراری رابطه ایران و سوییس است، مقامات سوییس چنین نقشی را بخواهند ایفا کنند. اما اینکه چنین اتفاقی رخ بدهد در حال حاضر بسیار دور از ذهن است.»

این کارشناس بین‌الملل دلایل اینکه وزیرخارجه سوئیس نمی‌تواند میانجی‌گری میان آمریکا و ایران بکند، می‌گوید: «به چند دلیل این اتفاق صورت نمی‌گیرد. ترامپ خیلی قائل به بحث میانجی‌گری نیست. نه سوئیس و نه تلاش‌های ماکرون و شینزو آبه نتوانستند این کار را انجام دهند. منطق ذهنی آقای ترامپ این است که مشکلات آمریکا با دیگر کشور‌ها خیلی راحت به صورت دو جانبه قابل حل است. او بار‌ها گفته است که ایرانی‌ها تلفن من را دارند کافی است که زنگ بزنند و ما با هم دیدار بکنیم و مشکلاتمان را حل کنیم. فارغ از اینکه شواف یا نمایشی است، ولی منطق آقای ترامپ این است که نیازی به میانجی‌گری ندارد و از نظر ترامپ خیلی راحت حل می‌شود. نکته بعدی این است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش آمدن چنین اتفاقی بسیار دور از ذهن است. ترامپ گفته است بعد از انتخابات که پیروز شود چهار هفته‌ای با ایران به توافق می‌رسد. این حرف به این معنی است که از دید آمریکا فعلاً تا برگزاری انتخابات اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. سفر وزیرخارجه سوئیس حدس و گمان ایجاد کرده است، ولی رئیس جمهوری روسیه قبل از این رسماً اعلام کرده که آماده است نشستی برگزار بکند، اما از طرف آمریکایی‌ها رد شد، پس با این سابقه چنین تلاش‌هایی نتیجه بخش نخواهد بود ضمن اینکه موضع ایران نیز کاملاً مشخص است. ایران در بالاترین سطح با صریح‌ترین ادبیات اعلام کرده است که هر گونه مذاکره با پیش شرط اینکه آمریکایی‌ها به برجام برگردند یا حداقل فشار حداکثری را کاهش دهند، انجام خواهند داد. اگر قرار بود بدون این پیش شرط مذاکره صورت گیرد، آقای روحانی و آقای ترامپ در فاصله چهار پنج متری از کنار هم در سازمان ملل در نیویورک گذشتند. قطعاً احتمال مذاکره در این زمان دور از انتظار است.»

وی در ادامه در مورد روزنه امیدی در روابط ایران و آمریکا که سوئیس بتواند ایجاد کند، می‌گوید: «اگر آمریکا در همین مدت نزدیک به انتخابات فشار مالی را به ایران افزایش ندهند و تحریم‌های بیشتری را اعمال نکند، قطعاً به سمت ایجاد روزنه و دریچه امید نیست. امروز دولت آقای ترامپ تحت فشار جریان به شدت ضد ایرانی است. همچنین در مقاله‌ای که موسسه FDD منتشر کرد به ترامپ توصیه شده بود که طی دو ماه آینده تا زمان تغییر دولت آخرین روزنه‌های تنفس اقتصادی ایران هم بسته شود و کل اقتصاد ایران به عنوان نهاد تروریستی معرفی بشود و هر گونه معامله و داد و ستدی با ایران ممنوع بشود تا جایی که نفس ایران بند بیاید؛ تا بعد از تشکیل دولت امکان مذاکره و گرفتن امتیاز ایران باشد. این فضا اصلاً قابل تصور نیست که آمریکایی‌ها بخواهند در این مدت فضایی را برای مذاکره محیا کنند، حتی به لحاظ روانی هم آمریکایی‌ها تن نمی‌دهند. وقتی رئیس جمهوری روسیه پیشنهادش رد می‌شود، قطعاً تکلیف وزیرخارجه سوئیس در این مورد روشن است؛ بنابراین در این شرایط هیچ نشانه‌ای بر مذاکره و کاهش تنش میان دو کشور نیست. عرض من این است که اگر فضا از این بدتر نشود، قطعاً راحت‌تر نخواهد شد. اقدامات آمریکایی‌ها اگر در ۲۳ سپتامبر بی نتیجه بماند قطعاً برای اینکه بخواهند اقتدار و قدرت خودشان را نشان دهند، تحریم‌های جدیدتری اعمال می‌کنند و فشار بیشتری وارد می‌کنند. در چنین فضایی فکر نمی‌کنم چنین سفر‌هایی اصلا زمینه را برای مذاکره میان دو کشور باز کند.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
زینبروحانی خودش مهره آمریکا
|
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
روحانی خودش مهره آمربکا،اسرائیلوانگلیس درایرانه
شترسواری دولادولا؟!!!
زینبروحانی خودش مهره آمریکا
|
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
روحانی خودش مهره آمربکا،اسرائیلوانگلیس درایرانه
شترسواری دولادولا؟!!!