فرصت‌ها و تهدید‌های کرونایی (۳) / بخش دوم

دوران کرونایی، هر چقدر حضور مردم را در عرصه‌های مستقیم کاری، آفلاین‌تر کرد، ولی حضورشان در بخش‌هایی که مبتنی بر بستر اینترنتی است را آنلاین‌تر کرد. خوشبختانه گسترش کیفیت و کمیت نسبی اینترنت ما در سال‌های قبل باعث شد تا این بستر بتواند وظیفه خودش را (با کمی اما و اگر) به صورت قابل قبولی ادا کند، ولی قطعا باید توسعه بیشتری بیابد و ترجیحا مساله‌ فیلترینگ را هم به نحو معقولانه‌ای حل کند.

کد خبر: ۶۴۵۹۷
۲۱:۴۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ ابوالحسن مظفری*: دوران کرونایی، هر چقدر حضور مردم را در عرصه‌های مستقیم کاری، آفلاین‌تر کرد، ولی حضورشان در بخش‌هایی که مبتنی بر بستر اینترنتی است را آنلاین‌تر کرد. خوشبختانه گسترش کیفیت و کمیت نسبی اینترنت ما در سال‌های قبل باعث شد تا این بستر بتواند وظیفه خودش را (با کمی اما و اگر) به صورت قابل قبولی ادا کند، ولی قطعا باید توسعه بیشتری بیابد و ترجیحا مساله‌ فیلترینگ را هم به نحو معقولانه‌ای حل کند.
 
این دوران نشان داد که چند بخش اصلی و مستعد اینترنتی شدن را باید زودتر به بالاترین راندمان عملیاتی رساند و موارد دیگر را با اولویت‌سنجی، به آن سمت سوق داد. در بخش قبلی، به دو مورد دولت الکترونیک و نظام آموزشی آنلاین اشاره کردیم و در این قسمت، به دو مورد مهم دیگر اشاره می‌کنیم:
 
۳- بازار آنلاین
با اینکه در دوران کرونایی، بازار (و کلا اقتصاد) آسیب‌های جدی خورده و می‌خورد، ولی همین وضعیت می‌تواند موجبات یک توفیق اجباری برای گسترش بازار آنلاین را فراهم کند. بازار آنلاین می‌تواند یاری‌رسان فروشندگان خرد، تولیدکنندگان صنایع دستی و محصولات خانگی باشد.
 
بازار آنلاین می‌تواند به نفع مصرف‌کننده نیز باشد که در کمال آرامش، محصولات مختلف را ارزیابی کرده و بهترین سفارش از نظر کیفیت و قیمت را داشته باشد. البته به دلیل نوپایی این بستر، هنوز به وضعیت مطلوبی برای عرضه‌کننده و مصرف‌کننده و خدمات بعد از فروش نرسیده‌ایم، ولی با گسترش آن، این فرهنگ نیز بهینه خواهد شد.
 
در این دوران، فروشندگان خواربار نیز به سمت فروش آنلاین رفته‌اند و شرکت‌های بزرگتر نیز، پذیرفته‌اند تا برای مشتریان آنلاین خود، فرصت‌های بیشتر و بهتری فراهم کنند.
 
۴- نظام توزیع آنلاین
بیراه نیست که بگوییم مهم‌تر از نظام تولید و نظام عرضه محصولات، «نظام توزیع» عامل موفقیت یا شکست پروژه‌های این چنینی است. توزیع صحیح، متوازن و به موقع، نه فقط برای محصولات تجاری بلکه برای محصولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز اهمیت بالایی دارد.
 
مثلا توزیع مطلوب ثروت و قدرت، از جمله‌ نشانه‌های توسعه‌یافتگی یک جامعه است. همچنین توزیع صحیح و سریع محصولات فرهنگی و رسانه‌ای، می‌تواند عامل اصلی شکست یا موفقیت آن‌ها باشد. ناگفته پیداست که ابتدا باید کیفیت و محتوای اصلی محصول، شایسته‌ موفقیت باشد و صرفا توزیع (حتی عالی) یک محصول بی‌کیفیت، به مرور منتهی به شکست خواهد شد.
 
اما اگر بهترین محصول نیز تولید شود، ولی نتواند به خوبی خودش را معرفی کرده و به موقع و صحیح و ارزان به دست مصرف کننده برساند، زمین خواهد خورد. همین جا اشاره‌ای هم به اهمیت «صنعت بسته‌بندی» می‌کنیم که لازم و ملزوم نظام تولید و توزیع است.
 
به عنوان مثال دیگری از اهمیت نظام توزیع، به تکنولوژی شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنیم که در واقع نوعی بستر توزیع آنلاین محصولات خبری و تحلیلی است و می‌بینیم چگونه بستر کاغذی و حتی فرکانس‌های رادیویی و تلویزیونی را به حاشیه رانده است.
 
امروزه اغلب مردم، نیاز‌های خبری و تحلیلی خود را بیش از آنکه از رسانه‌های کاغذی (پرخرج، کُند، پرزحمت و مضر محیط زیست) و یا رسانه‌های (پرهزینه و پرمسأله‌) رادیویی و تلویزیونی دریافت کنند، به رسانه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی اقبال نشان داده‌اند. برای دریافت یک خبر و مستندات آن، معطل زمان زیاد (تولید و عرضه کاغذی یا بوروکراتیک و فشل رادیو تلویزیونی) باقی نمی‌مانند و خیلی سریع، متن و فیلم و تصویر و صدای واقعه و تحلیل‌های مرتبط با آن را از کانال‌های مختلف مورد اعتماد خود اخذ می‌کنند.
 
خوشبختانه با ایجاد بستر‌های متنوع پستی، موتوری، ماشینی، هوایی و ریلی، مسیر توزیع محصولات تا دست مصرف‌کننده، به طور جدی توسعه یافته است، ولی هنوز هم جای رشد دارد. فرضا اگر نظام توزیع جهانی به داخل و خارج ایران (مانند شرکت‌های موفق بین‌المللی) متصل و پویاتر شود، شاهد پیشرفت تأثیرگذار در صادرات و واردات محصولات مورد نیاز عامه خواهیم شد.
 
خصوصا برای کشوری، چون ایران که صنایع دستی و خانگی در آن، جای رشد و توسعه فراوانی دارد و می‌تواند به زندگی عموم مردم رونق بدهد، یک الزام و اولویت تأثیرگذار است.
 
امیدواریم دست‌اندرکاران دلسوز، اهمیت و اولویت توسعه‌ این بستر‌ها را مدنظر قرار داده و باشناسایی و رفع موانع و صیقل زدن سازوکار‌های فعلی، فرصت‌های مفیدی از دل سختی‌ها و مصائب دوران کرونایی بسازند.

 

*پژوهشگر حوزه اجتماعی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: