نگاهی به خیریه یاوران معلولین نارمک

کمک برای تهیه شیر کودکان معلول بی سرپرست

موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک با هدف حمایت، نگهداری و آموزش کودکان معلول جسمی و ذهنی بی سرپرست که به بیماری های مختلفی نظیر اچ آی وی، سرطان، هپاتیت و غیره مبتلا هستند بیش از نیم قرن سابقه ی فعالیت دارد که در دوره های زمانی مختلف توسط هیات امنای این مجموعه و سازمان بهزیستی مدیریت شده است.

کد خبر: ۶۱۴۲۷
۰۹:۴۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

دیدارنیوز- فعالیت‌های این موسسه‌ی خیریه از سال ۱۳۴۵ و با حمایت دکتر سعادت از حدود ۵ کودک در منزل شخصی آغاز شد و تا امروز با حمایت از ۱۸۰ کودک معلول جسمی و ذهنی بی سرپرست ادامه یافته است.

به گزارش خبرنگار عصر تشکل، موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک با هدف حمایت، نگهداری و آموزش کودکان معلول جسمی و ذهنی بی سرپرست که به بیماری های مختلفی نظیر اچ آی وی، سرطان، هپاتیت و غیره مبتلا هستند بیش از نیم قرن سابقه ی فعالیت دارد که در دوره های زمانی مختلف توسط هیات امنای این مجموعه و سازمان بهزیستی مدیریت شده است.

این موسسه خیریه در سال ۱۳۹۰ به همت هییت امناء در قالب به ثبت رساندن «موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک» شکل رسمی و قانونی به خود گرفت و اواخر سال ۱۳۹۵ مرکز بهزیستی شهر تهران در راستای سیاست کاهش تصدی‌های دولتی، تصمیم به واگذاری مدیریت این مجموعه به هییت امناء گرفت. بعد از طی این مراحل، حدود ۱۰ ماه پیش با گذراندن مراحل قانونی، این مرکز به صورت رسمی تحویل گرفته شد و تغییراتی در ساختار هیئت مدیره آن نیز ایجاد شد.
این مجتمع خدماتی یک مجموعه کامل و استاندارد ویژه معلولان جسمی و ذهنی در ۴ طبقه است که بالغ بر 180 معلول ذهنی و جسمی در خود جای داده است.کلینیک توانبخشی مجتمع خدمات بهزیستی نارمک با کمک افراد کمک های مردمی و افراد خیر تجهیز شده و در بیان ماموریت خود بهبود وضعیت جسمی و ذهنی کودکان معلول بستری و کادر متخصص، آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتاردرمانی و شنوایی شناسی به تمامی معلولان و مددجویان ضایعات نخاعی تحت پوشش است.
 
* در ادامه گفتگوی عصر تشکل با مهندس علی حاجیان، مدیرعامل موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک را بخوانید:
 
آقای حاجیان در خصوص فعالیت های اخیر موسسه یاوران معلولین نارمک توضیح دهید. چه اقداماتی در ماه های اخیر در این مجتمع صورت گرفته است؟
 
ما در این موسسه یک موضوع خاص داریم که نسبت به ماموریت سایر موسسات قدری متفاوت است. به این صورت که ما در یاوران معلولین نارمک با کودکانی مواجه هستیم که مشکلات شان چند وجهی است. به این معنی که افزون بر معلولیت ذهنی و جسمی و عموما نبود سرپرست، کودکان به بیماری های خطرناکی نظیر اچ ای وی، سرطان و هپاتیت مبتلا هستند و از حدود ۱۸۰ کودک تحت حمایت ۱۰۰ نفرشان با مشکلات جدی رو به رو هستند. البته ما در ساختمان کنونی سعی کردیم تا کیفیت خدمت رسانی به این عزیزان را بالا ببریم و از حمایت های خوبی نیز از سوی خیرین بهره گرفته ایم.
 
تمام کودکان تحت حمایت موسسه یاوران معلولین نارمک بی سرپرست هستند؟
 
از تعداد ۱۸۰ کودک فقط ۳۰ تا ۴۰ نفرشان سرپرست دارند و باقی یا بدپرست هستند یا از والدین شان اطلاعی در دست نیست. برخی شان در زندان هستند و برخی دیگر این بچه ها را رها کرده اند. البته در طی مدت ۳ سال گذشته اتفاقات خوبی در اینجا افتاد و مردم در پیشبرد ماموریت موسسه سهیم شدند. ما در اینجا با دوری از مسایل سیاسی فقط به بچه ها کمک کردیم و هیچوقت اجازه ندادیم سلبریتی ها و چهره ها اینجا از کودکان عکاسی کنند و از آنها استفاده ی ابزاری داشته باشند که البته خود این امر باعث دلخوری بسیاری از افراد شد و نگذاشت ما چندان موفق باشیم.
 
اکنون چه فعالیت های اصلی در موسسه در جریان است؟
 
ما با تدارک دیدن گروه های مختلف اقدام به تامین نیاز های اساسی این کودکان کرده ایم. برای مثال در یک گروه که متشکل از خیرین مسئولیت پذیر است به صورت مستمر و ماهانه هزینه ی تهیه پوشک این کودکان را تامین می کنیم. در یک گروه دیگر برای هزینه های دارو و درمان کمک های خیرین را جمع آوری می کنیم زیرا اینها پرخرج ترین هزینه های این کودکان است.
 
در خصوص کمپین همیاری برای تامین شیر کودکان توضیح دهید که به چه صورتی عمل می کند؟
 
خوشبختانه ما در راستای تهیه پوشک مشکلی نداریم و هر ماه با جمع آوری مبالغی توسط گروه خیرین که به حساب موسسه واریز می شود توانسته این مسئله ی پوشک کودکان را حل کنیم. در آخرین حرکت اما از چند روز گذشته اقدام به جمع آوری کمک از خیرین و شرکت ها برای تهیه ی شیر این کودکان کرده ایم. ما برای تامین این امر نیاز به ماهانه دو و نیم میلیون تومان کمک نقدی داریم. البته تفاوت این حرکت جمعی با سایر کمپین های خیرخواهانه در این است که ما در نظر داریم این مبالغ را به صورت مستمر و ماهانه از خیرین تامین کنیم. زیرا نیاز این کودکان به شیر فقط در یک مقطع زمانی نیست و به صورت مستمر و مداوم باید ادامه یابد. ما برای معرفی موسسه آماده ی بازدید افراد و شرکت های مختلف هستیم و از این امر استقبال می کنیم.
 
همکاری شرکت های دولتی در تهیه ی این اقلام به چه میزانی بوده است؟
 
در حقیقت هیچکدام از شرکت های دولتی به صورت رایگان اقلامی را در اختیار ما نگذاشته اند زیرا به اعتقاد خودشان به دلایل مختلف امکان عرضه ی رایگان این محصولات وجود ندارد و تنها می توانند با یک درصد جزیی تخفیف (حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد) اقلامی نظیر شیر و پوشک را در اختیار ما می گذارند. 
 
وضعیت تحصیلی این کودکان به چه صورت است؟
 
از حدود دو سال پیش بود که بهزیستی به طور اتفاقی به دلیل تعطیلی یکی از مراکز تحت پوشش خود حدود ۹ نفر از بچه هایی که دارای اختلال حرکتی بودند را مرکز ما آورد. به این صورت که پیش از رسیدن پرونده هایشان بچه ها را دراختیار موسسه ما گذاشت. در آن زمان خیلی برای ما سوال شد که چرا با این سرعت این کودکان را منتقل کردند. البته این افراد دارای معلولیت جسمی بودند و معلولیت ذهنی شدیدی نداشتند و قادر به ادامه ی تحصیل بودند. درآن زمان با کمک خیرین این افراد را به مدرسه عادی فرستادیم و این آغازی بود بر نهضت آموزش این بچه ها که در موسسه کلید خورد. پس از آن برخی دیگر از کودکان موسسه را به مدارس استثنایی فرستادیم و خانه هایی را در همان ساختمان دکتر سعادت برای شان در نظر گرفتیم که پس از بازسازی و در اختیارشان قرار گرفت.
 
در خصوص برنامه های آتی موسسه یاوران معلولین نارمک توضیح دهید؟
 
ما در برنامه های آینده مان پس از تامین شیر مورد نیاز این کودکان، کمپین های کمک های دارویی و پزشکی و بیمارستانی را که هنوز راه اندازی نشده آغاز خواهیم کرد که به واسطه ی آن بتوانیم اقدامات موثرتری برای کودکان معلول جسمی و ذهنی انجام دهیم. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: