در قالب طرح اقدام ملی مسکن محقق شد؛

آماده‌سازی زمین برای ساخت ۶۰۰۰ واحد مسکونی در زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: تاکنون زمین مورد نیاز برای ساخت ۶۰۰۰ واحد مسکونی در شهر زنجان در قالب طرح اقدام ملی قطعی شده است.

کد خبر: ۵۸۷۵۹
۱۳:۵۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ مسعود بیات‌منش صبح امروز (۳۰ فروردین) در جلسه شورای مسکن استان زنجان که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن در سه مرحله برای استان زنجان انجام شد و در این طرح بیش از ۱۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند و تاکنون ۲۶۲۰ نفر از مراحل پالایش عبور کرده و مدارک‌شان تکمیل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پالایش ثبت‌نامی‌های مرحله سوم در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: همزمان با این امر، کارگروه‌هایی از جمله کارگروه تأمین زمین در استان تشکیل شده و انتخاب پیمانکاران و سازندگان واحد‌ها نیز پیگیری می‌شود.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: در شهر زنجان زمین قطعی برای ساخت ۶۰۰۰ واحد مسکونی تعیین شده است. به‌عنوان مثال زمین ۷۳ هکتاری ظرفیت بارگذاری ۶۰۰۰ واحد را دارد، اما برای طرح اقدام ملی ۱۵۰۰ واحد در آن پیش‌بینی شده و این طرح فرصتی است که زمین‌های خالی با کاربری مسکونی در غرب زنجان ساخته و محرک ساخت و ساز در این منطقه باشد.
 
این مسئول ظرفیت زمین‌های متعلق به بنیاد مستضعفان برای تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی را ۲۵۰۰ واحد برشمرد و افزود: با این حال، احداث ۲۰۰۰ واحد در این زمین‌ها پیش‎بینی شده است و برخی از زمین‌ها از طریق تهاتر با دستگاه‌ها برای این امر اختصاص یافته و تدابیری اندیشیده شده که واحد‌ها با اولویت به نیروی این سازمان‌ها اختصاص یابد تا تشویق شوند زمین‌های خود را واگذار کنند.
 
وی با اشاره به اعلام فراخوان برای دعوت از پیمانکاران و انبوه‌سازان برای ساخت واحد‌های طرح اقدام ملی تولید مسکن، یادآور شد: ۶۰ سازنده پس از فراخوان مراجعه و پرونده‌ها به شکل الکترونیکی ارسال و بررسی شده و از بین آن‌ها ۱۸ شرکتی که بیش از ۶۵ امتیاز کسب کردند، برای ساخت مسکن‌ها از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد دسته‌بندی شدند.
 
بیات‌منش با بیان اینکه این واحد‌ها در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه اجرا خواهد شد، تصریح کرد: توافق‌هایی برای ارائه تخفیف‌های ۵۰ درصدی برای حق‌الزحمه خدمات نظام مهندسی ساختمان و صدور پروانه شهرداری و همچنین تخفیف ۲۰ درصدی از طرف تأمین‌کنندگان مصالح انجام شده است و تسهیلات بانکی نیز توسط دو بانک مسکن و سامان اعطا می‌شود.
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در این جلسه اظهار کرد: مسئولیت اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن واگذار شده است و از ۱۹ شهر استان در حال حاضر در ۱۲ شهر مقرر شده زمین را به این نهاد برای ساخت ۷۲۲ واحد واگذار کنند.
 
سجاد صنعتی‌منفرد با اشاره به ساخت ۹۰ واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد هیدج، بیان‌کرد: برخی از پروژه‌ها از جمله این محل فاقد امکانات روبنایی از جمله شبکه معابر هستند، همچنین تقاضا داریم معرفی متقاضیان برای دریافت وام صندوق یکم تسریع شود؛ چراکه تاکنون بنیاد مسکن با منابع داخلی اقدام به تکمیل واحد‌ها کرده و نیاز به تزریق منابع مالی دارد.
 
حبیب‌الله ملایی‌یگانه، شهردار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فعال‌سازی بخش مسکن به طور مستقیم و غیرمستقیم به تحرک بخش اقتصادی در راستای تحقق جهش تولید می‌انجامد، تصریح کرد: لایحه‌ای برای تخفیف ۵۰ درصدی صدور شناسنامه ساختمانی و تخفیف صد درصدی برای پروژه‌های خیران و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به شورای شهر ارسال شده است.
 
گفتنی است، در این جلسه مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز خواستار هم‌فکری و برگزاری جلسات با راه و شهرسازی برای انتخاب زمین مناسب و تأمین زیرساخت‌ها برای پروژه‌های طرح اقدام ملی تولید مسکن شدند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: