معاون جهاد کشاورزی بوشهر:

جمعیت پوره ملخ‌ها بیش از ۸ برابر سال گذشته است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر گفت: جمعیت پوره‌های امسال بیش از ۷ الی ۸ برابر جمعیت ملخ‌های سال گذشته است.

کد خبر: ۵۷۳۹۳
۱۳:۵۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ خسرو عمرانی عنوان کرد: در موج اول مبارزه با ملخ همه شهرستان‌ها به جز دیلم کم و بیش درگیر بوده اند و در فاز دوم -بعد از عید- که مبارزه علیه پوره‌های ملخ آغاز شده در شهرستان‌های دشتی، تنگستان و دشتستان درگیر مبارزه هستیم.

 

وی افزود: عملیات مبارزه علیه پوره‌های ملخ از هفتم فروردین ماه آغاز شده و عصر دیروز دسته جات جدید ملخ وارد استان شده است که در انتهای منطقه دشت پلنگ ریزش کرده اند. این جمعیت در همان زمان شناسایی و جمع بندی و اکیپ سمپاش در آن نقطه راه اندازی شده است.

 

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: به دلیل اینکه ورودی‌های جدید بالغ و متحرک هستند مبارزه‌ی شبانه علیه آن‌ها برنامه‌ریزی شده است؛ ولی برای پوره‌ها در طول روز درگیری داریم و مبارزه روزانه انجام می‌شود.

 

این مسئول در خصوص خسارت ملخ‌ها به اراضی کشاورزی اظهار کرد: تا الان خوشبختانه هجوم ملخ‌ها کشاورزی و نخیلات خسارتی وارد نکرده، ولی چون در عرصه منابع طبیعی هستند خسارت بسیار جزئی به این عرصه‌ها وارد کرده اند. در خصوص پوره‌ها بلافاصله عملیات مبارزه انجام می‌شود و مانع آن می‌شویم که به سن تغدیه برسند، اما، چون تازه به دنیا می‌آیند و بر روی سطح زمین سنگلاخی و ریز هستند امکان جمع آوری آن‌ها وجود ندارد.

 

عمرانی با اشاره به اینکه یک گروه ملخ روز گذشته وارد شده است، تاکید کرد: در حال هشدار برای ورود دسته‌های جدید ملخ هستیم و احتمال ورود جدید نیز به قوت خود باقی است. تا دیروز -پایان روز هجدهم فروردین ماه- در سطح ۶۲۵۰ هکتار در سراسر استان بوشهر مبارزه صورت گرفته است.

 

وی در خصوص خسارت سمپاشی‌ها برای طبیعت گفت: قطعا ورود سم به طبیعت خسارت‌هایی با خود به همراه دارد و تنها کاری که می‌شود انجام داد و حداکثر تلاش ما این است که نگذاریم ملخ‌ها از کانون ریزش خود خارج و پخش شوند.

 

این مسئول با بیان اینکه جمعیت بسیار انبوه و متراکمی وارد شده است، گفت: حجم و جمعیت پوره‌های امسال بیش از ۷ الی ۸ برابر جمعیت ملخ‌های سال گذشته هستند. ما روزانه در نقاط ثابت -کانون‌های ریزش- سمپاشی داریم تا نگذاریم در عرصه‌های وسیع پخش شوند. چون‌ها روزانه بیرون می‌آیند ما اجازه حرکت به آن‌ها نمی‌دهیم و سطح مبارزه روزانه در یک نقطه اتفاق می‌افتد، چرا که نمی‌خواهیم کل سطح طبیعت را سمپاشی نماییم و در یک نقطه مبارزه و سم‌پاشی انجام می‌شود تا تنها همان نقطه به سم آلوده شود.

 

معاون تولیدات و بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: با گرمتر شدن هوا سرعت ملخ‌ها نیز بالا می‌رود، اما باید این را بگویم که تلفات و مرگ و میر ملخ‌ها نیز بسیار زیاد است؛ چون سمپاشی‌ها با برنامه‌ریزی و تلاش زیاد و شبانه روزی نیرو‌های جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: