«علی رودگرنژاد» مربی توسعه فردی و سازمانی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

ضرورت آموزش مهارت‌های فردی برای مواجهه با استرس و اضطراب/ سیستم ایمنی با هیجانات مخرب به هم می‌ریزد

به نظر می‌رسد مشکلات بعدی پس از پایان دوران کرونا در جامعه نمایان خواهد شد که مبتلایان به بیماری‌های روحی و روانی را افزایش داده و آنان را درگیر معضلات خود خواهد کرد. اینکه در شرایط فعلی، چگونه باید استرس‌ها و اضطراب‌ها کنترل شود، قطعا نیازمند بررسی علمی است و هر چه سریع‌تر باید دستورات و توصیه‌های آن در جامعه مورد توجه قرار گیرد. برای ورود به مباحث مرتبط با مدیریت روان در دوران کرونا و نحوه تعادل بخشی به احساسات درونی دیدارنیوز با علی رودگرنژاد مربی توسعه فردی و سازمانی به گفتگو پرداخته است. وی می‌گوید: باید آموزش‌های لازم برای مدیریت استرس و هیجان از طریق رسانه‌ها به مردم داده شود، چون افراد تا آموزش نبینند نمی‌توانند استرس و هیجانات خود را مدیریت کنند. این موارد از مهارت‌های زندگی است که امروز در بعضی از کشور‌های جهان اول در مقطع ابتدایی به بچه‌ها آموزش می‎دهند. اما این آموزش‌ها در کشور ما در مدارس وجود ندارد. مدیریت استرس و هیجان یک مهارت است که باید آموزش داده شود.

کد خبر: ۵۵۳۷۳
۱۶:۱۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: شرایط کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا هر روز بحرانی‌تر از قبل می‌شود. در این شرایط باید به فکر چاره بود تا بیش از این جامعه دچار استرس و اضطراب نشود. به نظر می رسد مشکلات بعدی پس از پایان دوران کرونا در جامعه نمایان خواهد شد که مبتلایان به بیماری های روحی و روانی را افزایش داده و آنان را درگیر معضلات خود خواهد کرد. اینکه در شرایط فعلی، چگونه باید استرس‌ها و اضطراب‌ها کنترل شود، قطعا نیازمند بررسی علمی است و هر چه سریع‌تر باید دستورات و توصیه های آن در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

 

برای ورود به مباحث مرتبط با مدیریت روان در دوران کرونا و نحوه تعادل بخشی به احساسات درونی دیدارنیوز با علی رودگرنژاد مربی توسعه فردی و سازمانی به گفت‌وگو می‌پردازد.

 

علی رودگرنژاد در مورد مشکلات روحی و روانی بروز یافته در دوران شیوع کرونا می‌گوید: «ما در سه بعد زندگی می‌کنیم؛ بعد فکری، احساسی و مادی. وقتی در زندگی‌هایمان در بعد مادی دچار مشکل و استرس می‌شویم در نتیجه، زندگیِ دچار استرس نیز قطعاً روی ذهن و احساسات افراد مشکلاتی ایجاد می‌کند. برای همین اعتقاد دارم مردم ما عمدتاً تمرکزشان روی دنیای بیرون است و غافل از ذهن و احساسشان هستند؛ اینکه چه نوع خوراکی به ذهنشان می‌دهند و روی مسائل و مشکلات چه احساسی دارند. مثلاً در مورد همین ویروس کرونا که فراگیر شده و در ایران هم یک مشکل بزرگی شده است، مردم باید ۸۰ درصد وقت خود را روی راه حل مشکل بگذارند و ۲۰ درصد به مشکل فکر کنند؛ آن هم برای اینکه نکات ایمنی و نکات بهداشتی را رعایت کنند، ولی عمدتاً برعکس شده، یعنی ۸۰ درصد دغدغه‌ها روی مشکل است و این باعث می‌شود افراد دچار استرس شوند و این استرس وقتی بیشتر شود، دچار هیجان می‌شود. همین برای افراد مسئله می‌شود و وقتی که آنان دچار هیجانات مخرب شوند، سیستم ایمنی به هم می‌ریزد و احتمال گرفتن بیماری را بیشتر می‌کند».

 

رودگرنژاد در بیان اقدامات راهگشا برای شرایط امروز کشور می‎گوید: «به نظر من باید آموزش‌های لازم برای مدیریت استرس و هیجان از طریق رسانه‌ها به مردم داده شود، چون افراد تا آموزش نبینند نمی‌توانند استرس و هیجانات خود را مدیریت کنند. این موارد از مهارت‌های زندگی است که امروز در بعضی از کشورهای جهان اول در مقطع ابتدایی به بچه‌ها آموزش می‎دهند. اما این آموزش‌ها در کشور ما در مدارس وجود ندارد. مدیریت استرس و هیجان یک مهارت است که باید آموزش داده شود. حالا که سیستم دانشگاهی و آموزشی این مسئولیت را به عهده ندارد، به نظر من رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی داشته باشند و باید کارشناسان در حوزه مدیریت در مورد استرس و هیجان با مردم صحبت کنند که چطور می‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند و چطور می‌توانند این استرس‌ها را مدیریت کنند و به عبارتی زندگی بهتری داشته باشند».

 

این مربی مدیریت فردی و سازمانی در مورد نقش روانشناسان و روانپزشکان در جریان کنترل هیجانات جامعه بیان می‌کند: «نقش روانشناسان و روانپزشکان در این دوران می‌تواند مفید باشد. روانشناسان و روانپزشکان عمدتاً مسئله‌ای که برای فرد پیش می‌آید را بررسی و آن را مرتفع می‌کنند اما به نظر من در این دوران به یکسری کوچ یا مربی نیاز داریم که آنها اول امید را در کشور مخصوصاً در میان قشر جوان تزریق کنند و به آنها یک چشم‌اندازی بدهند که مسائلی که در جامعه مطرح می‌شود ـ حالا بیماری یا هر مسئله دیگری ـ را چطوری باید با آن برخورد کنند و چطوری باید مسائل بیرونی را مدیریت کنند. چون ما در دو دنیا زندگی می‌کنیم؛ دنیای درون و دنیای بیرون. اگر در دنیای بیرونی ما دچار مسئله‌ای می‌شویم باید بتوانیم دنیای درونمان را کنترل کنیم، اگر کنترل نکنیم چه بسا ترس از بیماری، بزرگتر از خود بیماری می‌شود و افراد را از بین می‌برد. لذا همانطور که روانشناسان و روانپزشکان می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند، به نظر من مربی توسعه فردی و مهارت فردی هم می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد».

 

 

علی رودگرنژاد در پایان و در بیان نتیجه صحبت هایش اظهار می‌کند: «من اعتقاد دارم که یکسری مهارت‌ها هست که باید دولت روی آنها تمرکز کند و در جامعه، این فرهنگ سازی را ایجاد کند. متأسفانه خیلی کم روی این موضوعات پرداخته شده است و به مهارت‌های توسعه فردی که فرد را برای مواجهه شدن با چالش و مشکل آماده می کند نپرداخته است. مشکل و چالش همیشه وجود دارد و انسانی که دچار مشکل و چالش نباشد تقریباً وجود ندارد؛ مگر اینکه دیگر زنده نباشد. پس قرار است ما چالش‌ها و مشکلات زیادی داشته باشیم اما نحوه برخورد و پاسخگویی ما به مشکل و چالش خیلی مهم است، اینکه یک چالش و مشکل را چگونه ببینیم و چگونه آن را مدیریت کنیم. همه جای دنیا در زمان هایی مشکل و چالش پیش می‌آید و این موضوع، یک بخش لاینفک از زندگی ما است و نمی‌توانیم آن را منفک کنیم اما اینکه چگونه به آن مشکل پاسخ می‌دهیم، باعث می‌شود که ما در زندگی نتیجه بگیریم. فردی به مشکل دامن می زند و برای اطرافیان هم استرس ایجاد می‌کند و دیگری مدیریت می‌کند و در محیط خانواده و اطرافیانش امید ایجاد می‌کند و آنها را دعوت به آرامش می‌کند. من اعتقاد دارم رسانه‌های ما باید در حوزه مهارت‌های فردی که یکی همین مدیریت استرس و بحران است آموزش‌هایی را بدهند که افراد بتوانند سطح آگاهی خود را بالا ببرند. متأسفانه در جامعه ما عمدتاً سطح آگاهی افراد نسبت به استرس و بحران بالا نیست، آموزش باعث می‌شود افراد دید و نگاهشان نسبت به استرس عوض بشود و مطمئناً مدیریت کردن آنها راحت‌تر بشود».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: