سیدجلال ساداتیان سفیر سابق ایران در بریتانیا در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

مصوبه کنگره وتو می‌شود/ ترامپ بعدی در برابر ایران سختگیرانه عمل می‌کند

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه طرح کاهش اختیارات رئیس‌جمهور این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرد. به موجب این طرح رئیس جمهوری آمریکا بدون مجوز کنگره، حق استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد. پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که ترامپ این مصوبه را در صورت تصویب وتو خواهد کرد. در همین رابطه سیدجلال ساداتیان سفیر سابق ایران در بریتانیا به دیدارنیوز گفت: مجموعه عقلای آمریکا از عملکرد ترامپ ناراضی‌اند، حتی افرادی از حزب جمهوری خواه از تصمیمات و اقدامات فردی او و اینکه رییس‌جمهوری، ساختار‌ها و سیاست‌های کلان ایالات متحده آمریکا را نادیده می‌گیرد رضایت ندارند. خیلی از اقدامات ترامپ فردی است و سیستم آمریکایی‌ها اعم از جمهوری خواه و دموکرات به این نوع از رفتار‌ها عادت ندارند و زیاد نمی‌توانند آن را تحمل کنند. ترامپ در صورت کسب پیروزی مجدد، ترامپ سخت‌تری خواهد بود، چون او مترصد این است که رای‌اش را بیاورد و بعد از به دست آوردن یک حاشیه امن، ممکن است هر آنچه را که در سر دارد اجرایی و مشکلاتی را در منطقه و جهان ایجاد کند.

کد خبر: ۵۲۳۱۲
۱۵:۳۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه طرح کاهش اختیارات رئیس‌جمهور این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرد. این طرح با ۵۵ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف به تصویب سنا رسید. قبل از این رای گیری، اعضای سنا به مدت چهار ساعت به بحث درباره آن پرداختند. به موجب این طرح رئیس جمهوری آمریکا بدون مجوز کنگره، حق استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد. پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که ترامپ این مصوبه را در صورت تصویب وتو خواهد کرد. در صورت وتوی رئیس جمهوری، سنا باید طرح را با دو سوم آرا تصویب کند تا حق وتو از رئیس جمهوری سلب شود.

 

 

دونالد ترامپ قبل از این رای‌گیری در پیامی خطاب به اعضای سنا گفته بود: به طرح محدود کردن اختیار‌های رئیس جمهوری در جنگ با ایران رای مثبت ندهند.وی همچنین در پیامی توئیتری نوشت: «برای امنیت کشور ما بسیار مهم است که سنای ایالات متحده به طرح قدرت مربوط به جنگ با ایران رای [مثبت]ندهد. ما در مقابل ایران خیلی خوب عمل می‌کنیم و حالا زمان نشان دادن ضعف نیست. اگر دستان من بسته بود، ایران هرکاری دلش می‌خواست می‌کرد. این [طرح]پیام خیلی بدی می‌فرستد. دموکرات‌ها این کار را فقط برای خجل کردن حزب جمهوری‌خواه می‌کنند. نگذارید چنین چیزی روی دهد!».
 
به نظر می‌رسد همانگونه که ترامپ مصوبه کنگره مبنی بر «رد وضعیت اضطراری» در مرز جنوبی این کشور را وتو کرد، این بار هم مصوبه سنا را وتو خواهد کرد، ولی اینکه این مصوبه چه تاثیری بر شرایط موجود میان ایران و آمریکا دارد و چه تغییری در معادلات حاکم بین این دو کشور ایجاد می کند سوالاتی هستند که کارشناسان باید به آن پاسخ دهند.

 

در همین رابطه سیدجلال ساداتیان سفیر سابق ایران در بریتانیا به دیدارنیوز گفت: مجموعه عقلای آمریکا از عملکرد ترامپ ناراضی‌اند، حتی افرادی از حزب جمهوری خواه از تصمیمات و اقدامات فردی او و اینکه رییس‌جمهوری، ساختار‌ها و سیاست‌های کلان ایالات متحده آمریکا را نادیده می‌گیرد رضایت ندارند. از جمله این مسائل بحث جنگ است. وقتی که حوادث اخیر بین ایران و آمریکا اتفاق افتاد، سردار سلیمانی به شهادت رسید و ایران هم با حمله به عین‌الاسد پاسخ داد، عقلای آمریکایی به معنای واقعی، احساس خطر کردند؛ در حالی که ترامپ مدعی بود خسارات این حمله، جزئی بوده و هیچ سرباز آمریکایی آسیب ندیده است.

 

 

وی افزود: ولی بعد از آن که مشخص شد انفجار در پایگاه عین‌الاسد بر مغز سرباز‌های آمریکایی که اتفاقا در پناهگاه هم بودند، تا این حد تاثیر داشته است و هر روز آمار تعداد مجروحین آن‌ها افزایش یافت و مشخص شد حتی تا بیش از صد نفر از آن‌ها در این حادثه آسیب دیده اند، سیستم نظارتی آمریکا بر آن شد تا به نوعی شخص ترامپ را محدود کند.

 
ساداتیان خاطرنشان کرد: از چند جهت چالش‌های اخیر برای آن‌ها مهم و حساس است، هم از این زاویه که کشوری مانند ایران جرأت کرد مواضع آمریکایی‌ها را موشک باران کند، چون از جنگ جهانی دوم به بعد کسی جرات حمله به آمریکا را نداشته است و دوم اینکه آمریکایی‌ها در حال وارد شدن به فضای جدیدی هستند. به خصوص دموکرات‌ها فراموش نکرده اند که آقای ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی دور اول گفته بود ما نیرو‌های نظامی خود را از خاورمیانه بر می‌گردانیم و وارد جنگ جدیدی هم نخواهیم شد. ولی برعکس دموکرات‌ها دیدند که آمریکا در آستانه یک جنگ قرار گرفته است لذا برای اینکه مانند بقیه تصمیماتی که اتخاذ کرده است، همچون خروج از قرارداد پاریس، یونسکو، نفتا، کاهش تعهداتش در ناتو، دیوارکشی بین مکزیک و آمریکا، احتمال جنگ با ایران و جنگ اقتصادی با چین، خودسرانه عمل نکند، کنگره تصمیم گرفت ترامپ را محدود کند.

 
سفیر پیشین ایران در بریتانیا ادامه داد: خیلی از اقدامات ترامپ فردی است و سیستم آمریکایی‌ها اعم از جمهوری خواه و دموکرات به این نوع از رفتار‌ها عادت ندارند و زیاد نمی‌توانند آن را تحمل کنند. از یک جهت پیش خواهد رفت و آن حمایت راست‌های رادیکال ملی گرا از ترامپ است و اقتدار آمریکا را در گرو عملکرد ترامپ می‌دانند. آن عده که دنبال یک قهرمان آمریکایی هستند با ترامپ خوشحالند، ولی عقلا و کسانی که سیستم آمریکا را تاکنون اداره کرده‌اند این رفتار، خوشایندشان نیست همانگونه که این مسئله را در مجلس نمایندگان مطرح کردند که آقای ترامپ حق نداشته باشد به تنهایی تصمیم بگیرد و وارد جنگ با ایران بشود بلکه حتماً باید تایید مجلس را بگیرد. البته آقای ترامپ این تصمیم سناتور‌ها را وتو می‌کند و بعد سناتورها، برای شکستن وتوی ترامپ، نیاز به دو سوم یعنی حدود ۶۶ نفر از ۱۰۰ نفر دارند. 
 
وی تاکید کرد: مصوبه سنای آمریکا مبنی بر محدودیت عمل ترامپ نسبت به ایران نباید ما را ذوق زده کند و فکر کنیم آقای ترامپ وارد جنگ با ما نمی‌شود. فقط یک امر می‌تواند مانع کار او شود و آن این است که جنگ با ایران به باتلاقی برای آمریکایی‌ها در خلیج فارس تبدیل می شود و با توجه به اینکه در کنفرانس امنیتی مونیخ هم وزیر دفاع و هم وزیر امور خارجه آمریکا، چین، روسیه، کره شمالی و ایران را با درجاتی دشمنان ایالات متحده آمریکا معرفی کردند، یک جنگ می‌تواند برای آمریکا خطرناک باشد و این کشور‌ها ضربه نهایی را به آمریکا بزنند، لذا عقلای آمریکایی این موضوع را متوجه شده‌اند و می‌دانند چنین خطری ممکن است دامن آمریکا را بگیرد.
 
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برعکس مشاوران و وکلای آمریکایی، اسرائیل مترصد فرصت است که جنگی صورت بگیرد گفت: اسرائیل می خواهد در کنار یک جنگ، مدتی نفس راحتی بکشد و تنها اسرائیل از جنگ استقبال می‌کند، ولی سیستم کلاسیک آمریکا اینگونه نمی‌اندیشد. این نیست که آمریکا توان ضربه زدن به ایران را نداشته باشد، ولی می‌دانند ایران هم می‌تواند هم به مواضع آمریکا در منطقه و هم به متحدان آن کشور آسیب وارد کند که باعث می‌شود حیثیت و هژمونی آمریکا در دنیا آسیب ببیند، به همین دلیل کارشناسان، استراتژیست‌ها و سیستم تقنینی آمریکا از رفتار‌های ترامپ استقبال نمی‌کنند و می‌ترسند که دیگرانی که در کمین ضعیف شدن و ضربه زدن به آمریکا هستند از چنین فرصت‌هایی بهره ببرند مانند روسیه و چین. پس سعی می‌کنند مقداری مانع رفتار‌های فردی آقای ترامپ شوند که نتواند به تنهایی برای یک جنگ تصمیم بگیرد.
 
 
برخورد نظامی ترامپ با ایران محتمل است
 
 
وی در پاسخ به این پرسش که تصویب محدویت تصمیم گیری ترامپ از سوی کنگره در رابطه با تقابل با ایران تا چه اندازه سیاسی-انتخاباتی است، اظهار کرد: دموکرات‌ها فرصت را غنیمت شمردند و برای اینکه قدرت و شخصیت ترامپ را زیر سوال ببرند و بگویند جلوی او را گرفتیم که تصمیمات فردی نگیرد، دست به این اقدام سیاسی-انتخاباتی زده‌اند. می‌دانند تصمیمات او فردی است و از سویی باعث قهرمان شدن او در افکار عمومی می‌شود. همچنین برای کشور هم مشکل ایجاد می‌کند. از طرفی می‌دانند که ترامپ اگر شروع کننده یک جنگ باشد، پایان دهنده آن نیست و در آن جنگ گرفتار خواهد شد و دیگران را هم گرفتار می‌کند، لذا تصمیم مجلس نمایندگان هم ناظر بر انتخابات است و هم معطوف به منافع ملی آمریکا.
 
وی در این‌باره که ترامپ تا کنون نشان داده، رغبتی برای ورود به جنگ با ایران ندارد، آیا در دوره بعدی می‌توان شاهد ترامپی تهاجمی در ارتباط با ایران بود، گفت: طبیعتاً ترامپ بعدی، ترامپ سخت‌تری خواهد بود، چون او مترصد این است که رای‌اش را بیاورد و بعد از به دست آوردن یک حاشیه امن، ممکن است هر آنچه را که در سر دارد اجرایی و مشکلاتی را در منطقه و جهان ایجاد کند که بخشی از ماجراجویی ترامپ دور بعدی در خصوص نحوه برخورد با ایران است. ممکن است ترامپ در مرحله بعد با توجه به اینکه به رای مجدد مردم نیاز ندارد اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد و مسئله را به صورت انتقام‌جویی فردی و شخصی تلقی کرده و در منطقه مشکلاتی ایجاد کند، زیرا حمله ایران به پایگاه نظامی عین الاسد، برای ترامپ تحقیر کننده بود و به همین خاطر با توجه به شخصیتی که رئیس جمهور آمریکا دارد احتمال اتخاذ هر تصمیم احساسی از طرف او وجود دارد و ما باید این آمادگی را داشته باشیم. برخی تحلیل می‌کنند که ترامپ وارد رویارویی با ایران نخواهد شد و ایران را وادار به گفتگو کرده و با ایران کنار می‌آید اما آقای ترامپ ظاهراً رای خواهد آورد و به نظر من در دور دوم، سیاست سختگیرانه‌تری را نسبت به ایران و حتی در حد برخورد نظامی اتخاذ خواهد کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: