«فاطمه آلیا» نماینده پیشین مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

شیوه ثبت‌نام قالیباف به سرلیستی او ارتباط ندارد/ اصولگرایان با دو لیست!

فاطمه آلیا نماینده پیشین مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفتگو با دیدارنیوز درباره سرلیستی محمد باقر قالیباف با توجه به شیوه ثبت‌نام او در وزارت کشور اظهار داشت: شیوه ثبت‌نام آقای قالیباف (به شکل VIP و بدون نوبت) را در رسانه‌ها مطالعه کردم و حضور نداشتم تا شخصا مشاهده کنم، شاید برداشت سیاسیون چنین بوده است، اما کلا در استفاده از امتیاز‌ها و نمایش تفاوت‌ها با سایرین که ممکن است از نظر کل مردم قابل نقد باشد، دفاع نمی‌کنم، البته شاید شرایط خاصی پیش آمده، ولی باید قبل از مورد سوال قرار گرفتن آقای قالیباف، ثبت‌نام کنندگان و هیات اجرایی وزارت کشور مورد نقد قرار گیرند، زیرا یک مسئله دو طرفه است. مگر ثبت‌نام کنندگان با یکدیگر فرق دارند که بین افراد تفاوت قائل می‌شوند؟ در هر صورت شیوه ثبت‌نام کسی به سرلیستی او ارتباط ندارد.

کد خبر: ۴۴۷۰۹
۱۶:۵۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ برای انتخابات اسفندماه امسال، چهره‌های شاخصی ورود پیدا نکردند که سال‌های سال بر مهم‌ترین صندلی‌های مجلس تکیه زده بودند، از رئیس سه دوره اخیر گرفته تا برخی از اعضای هیئت رئیسه و تعدادی از روسای کمیسیون‌های مجلس. اما در کنار این موضوع، شخصیت‌هایی برای ثبت‌نام اقدام کردند که هم نام و نشان آن‌ها و هم شیوه حضورشان سبب نقد‌های فراوانی شد. شاید مهم‌ترین آن افراد، محمدباقر قالیباف باشد که هم ثبت نام او برای کاندیداتوری مجلس پس از کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و هم نحوه ثبت نامش مورد نقد رسانه‌ها و همچنین سایر حاضران در ساختمان وزارت کشور قرار گرفت.

 

قصه از این قرار است که مراحل ثبت‌نام برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور به این شکل بود که فرد متقاضی در ابتدا وارد مرحله اخذ نوبت می‌شد که نیاز به خرج زمانی حداقل سه یا چهارساعته داشت، پس از این باید وارد قسمت بررسی مدارک ثبت‌نام می‌شد که حدود نیم ساعت به طول می‌انجامید، سپس ثبت‌نام صورت می‌گرفت.

 

محمد باقر قالیباف تنها فردی بود که پس از حضور در وزارت کشور مستقیم وارد مرحله سوم شد و بلافاصله پس از این کار، آنجا را ترک کرد. این تبعیض درثبت‌نام مورد نقد سایر افراد قرار گرفت. الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در خانه ملت که همزمان با قالیباف برای ثبت‌نام در وزارت کشور حضور داشت، در گفت‌وگویی گفت: «تمام افرادی که به وزارت کشور آمدند شخصیت‌های محترمی هستند. همه این افراد مسئولیتی دارند، یا به هر حال در زندگی خود مشغولیت‌های مهمی دارند. برخی در میان این افراد از نمایندگان فعلی مجلس گرفته تا نمایندگان ادوار، وزرای سابق، مدیران و استانداران سابق حضور دارند. همچنین شخصیت‌هایی که برای مجلس خبرگان حضور پیدا کرده‌اند در کنار شخصیت‌های فرهیخته و تحصیلکرده‌ای که احساس کرده‌اند برای خدمت در سنگر مجلس مناسب هستند، همگی امروز در وزارت کشور ساعت‌های طولانی در صف منتظر بودند و این که فردی خارج از نوبت برای ثبت‌نام وارد سالن می‌شود، خارج شئون است. متاسفانه این که وزارت کشور ورود فردی خارج از نوبت را می‌پذیرد سوال‌برانگیز است.»

 

رفعت بیات نماینده پیشین مجلس نیز پس از ورود به ستاد انتخابات کشور در اعتراض به ثبت‌نام خارج از نوبت محمدباقر قالیباف در گفت‌وگویی گفت: «این جمعیت ساعت‌هاست منتظرند که نوبت‌شان فرا برسد، ولی شخصی که منصبی داشته است (اشاره به محمدباقر قالیباف) بدون نوبت از درب اختصاصی وارد می‌شود، عملیات ثبت‌نام را انجام می‌دهد و با ازدحامی که در اطراف او ایجاد شد یک ساعت فرایند ثبت‌نام عقب افتاد.»

 

نحوه ثبت‌نام محمدباقر قالیباف به شکل VIP شائبه‌هایی برای آینده انتخابات و مجلس به وجود آورده است که شایسته برگزارکنندگان انتخابات اسفند ماه به خصوص در شرایط حاکم بر کشور نیست. برخی می گویند چنین برخوردی با قالیباف، نمایانگر آنست که سرلیستی او در جناح اصولگرا و ریاستش بر مجلس یازدهم قطعی است و از هم اکنون، گروه های ذی نفوذ در فکر همراهی و همکاری با وی هستند.

 

نباید صرفا بر چهره های مطرح تمرکز کرد

 

فاطمه آلیا نماینده پیشین مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفتگو با دیدارنیوز درباره فعالیت اصولگرایان و امکان ائتلاف بین آن ها گفت: مسئله‌ای که در هنگام ثبت‌نام‌ها بروز و ظهور پیدا کرده، قرار گرفتن افرادی با رویکرد انتخابات ۹۸ با توجه به فرمایشات حضرت آقا در گام دوم و شروع درس خارج فقه (ورود افراد کارآمد) در کنار اشخاص شاخص است. باید منتظر فرایند ۵۰ روزه برای احراز صلاحیت‌ها بود، زیرا قطعا از بین این ثبت‌نام کنندگان با توجه به همان معیار‌های انتخاب اصلح، افراد قابل اعتمادی معرفی خواهند شد، بنابراین نباید صرفا بر چهره‌هایی که این روز‌ها در رسانه‌ها به دلیل شهرت‌شان مطرح شده‌اند، تمرکز کرد.

 

 

 

وی در ادامه اضافه کرد: اصولگرا‌ها و حتی اصلاح‌طلب‌ها هم باید بحث تعهد و کارآمدی نامزد‌ها را محور قراردهند تا مجلس دهم به تکرار در نیاید. موضوع رفیق‌بازی و باند بازی در مجلس دهم برجسته بود و متاسفانه به جز عده قلیلی دلسوز که درخصوص اتفاقاتی که در کشور می‌افتد، تلاش می‌کردند بقیه تماشاچی بودند.

 

این نماینده پیشین مجلس در خصوص اینکه آیا اصولگرا‌ها برای سرلیستی محمد باقر قالیباف به اجماع می رسند، چنین توضیح داد: درباره افراد نظر نمی‌دهم، تنها کارآمدی مجلس مدنظر است، علاوه بر این اصولگرایان دارای سبدی از افراد هستند که با گمانه‌زنی ممکن است حدود دو یا سه برابر ظرفیت باشد.

 

آلیا در ادامه تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم باید منتظر اتمام احراز صلاحیت‌ها بود تا ماهیت لیست ارزشی ـ انقلابی برای مجلس یازدهم مشخص شود، البته با توجه به اینکه اکنون هم تعاملات و جلسات مداوم سلیقه‌های مختلف اصولگرایی (احزاب مختلف، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی) ادامه دارد به نظر می‌رسد دی ماه تلکیف انجام یا عدم ائتلاف بزرگ اصولگرایان روشن خواهد شد.

 

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری درخصوص تهیه لیست مشخص اظهار داشت: جبهه پایداری هنوز لیستی تهیه نکرده و در واقع تمام تشکلات اصولگرایی فاقد لیست نهایی هستند، البته از چندین ماه قبل جبهه پایداری براساس شاخص‌های خود که همان معیار‌های حضرت آقا هست (کارآمدی، تخصص، تعهد، انقلابی بودن، حضور در سر بزنگاه‌ها و ساده زیستی) درباره افرادی حتی از احزاب مختلف، صحبت‌هایی انجام داده و شاید کسانی مورد توجه قرارگرفته‌اند که به لحاظ عضویت، عضو حزب ما هم نباشند، ولی با معیار‌های مورد بحث تطابق دارند، پس از اعلام نظرشورای نگهبان از آن‌ها دعوت به عمل خواهد آمد، ولی رویکرد کنونی ارائه یک لیست مشترک است.

 

وی درباره لیست جداگانه جبهه پایداری ابراز کرد: پاسخ شما را به مصاحبه دبیرکل و سخنگوی جبهه پایداری ارجاع می‌دهم که در آن مدل انتخاباتی مطرح شد. به این معنا که انتخاب افراد، معیارمحور است و شهرت، رفیق‌بازی و باند‌های قدرت و ثروت درآن جایی ندارد، معیار‌ها هم زمینی و مشخص هستند. براساس این مدل انتخاباتی تا آخرین لحظه تلاش برای ارائه یک لیست مشترک بین تمام تشکل های سیاسی که خیلی‌ها هم مانند جبهه پایداری به دلیل گفتمان محوری، پایگاه مردمی دارند هست. برهمین اساس درصورتی که به هر دلیل بر کاندیداتوری یک یا دو نفر اختلافی به وجود آمد، پیش‌بینی شده که اصولگرایان احتمالا با اشتراکات حداکثری، دو لیست خواهند داد، البته برنامه فوق به تهران مربوط می‌شود و در شهرستان‌ها توافقات لازم صورت گرفته است.

 

آلیا درباره سرلیستی محمد باقر قالیباف با توجه به شیوه ثبت‌نام او در وزارت کشور اظهار داشت: شیوه ثبت‌نام آقای قالیباف (به شکل VIP و بدون نوبت) را در رسانه ها مطالعه کردم و حضور نداشتم تا شخصا مشاهده کنم، شاید برداشت سیاسیون چنین بوده است، اما کلا در استفاده از امتیاز‌ها و نمایش تفاوت‌ها با سایرین که ممکن است از نظر کل مردم قابل نقد باشد، دفاع نمی‌کنم، البته شاید شرایط خاصی پیش آمده، ولی باید قبل از مورد سوال قرار گرفتن آقای قالیباف، ثبت‌نام کنندگان و هیات اجرایی وزارت کشور مورد نقد قرار گیرند، زیرا یک مسئله دو طرفه است. مگر ثبت‌نام کنندگان با یکدیگر فرق دارند که بین افراد تفاوت قائل می‌شوند؟ در هر صورت شیوه ثبت‌نام کسی به سرلیستی او ارتباط ندارد.

 

این نماینده پیشین مجلس در خصوص احتمال ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم تصریح کرد: براساس تجربه‌ای که در طول سه دوره مجلس داشتم، ریاست را با توسل به چنین شیوه‌های ثبت‌نامی نمی‌توان پیش‌بینی کرد. به این معنا از زمانی که نتیجه انتخابات اعلام می‌شود نماینده‌ها مدام با یکدیگر در تعامل هستند، دو یا سه نفر هم نامزد ریاست می‌شوند و نهایتا پیش از روز اصلی انتخاب برای ریاست، یک جلسه غیررسمی برگزار می‌شود که در آن زمان، فرد مورد نظر را می‌توان مورد پیش‌بینی قرار داد.

 

وی در پایان افزود: مسئله اول درحال حاضر، ریاست مجلس و سرلیست و ... نیست، زیرا کشوری هستیم که درواقع دشمنان به ما چشم دارند، بنابراین باید موضوع اول تلاش برای مشارکت حداکثری؛ صرف نظر از اینکه کی به کی رای می‌دهد، باشد و همه باید در این مسیر گام بردارند، زیرا قدرت بازدارندگی کشور ما با همین مسئله همراه است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: