گزارش "دیدارنیوز" به بهانه دستگیری مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز؛

روح الله زم کیست و چگونه دستگیر شد؟

خبر دستگیری روح الله زم نیز مانند اخبار دوران فعالیت او شایعات زیادی را به خود اختصاص داده است. در دوران فعالیت آمدنیوز برخی او را وابسته به دولت حسن روحانی عنوان می‌کردند و برخی وابسته به سپاه. اما چیزی که از شواهد منتشر شده و ادعا‌های شخص زم بر می‌آید او در خارج از ایران با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کرده و هدف او نیز مشخص بوده است.

کد خبر: ۳۸۴۹۲
۱۴:۵۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: آن زمان که در کوتاه مدت تعداد مخاطبانش زیاد شد اسمش بر سر زبان‌ها افتاد. آن زمان که خبر‌های خاص تری را منتشر می‌کرد به یک پدیده رسانه‌ای تبدیل شد که برخی بر اساس ادعاهایش حتی تحلیل می‌کردند. یکی از اصلی‌ترین ادعا‌هایی که در این کانال خبری مطرح شد بحث بدل رهبری بود که سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. بعد‌ها در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶ به مخاطبانش، روش ساخت بمب دستی را آموزش داد و همین مساله باعث شد که اعتراض رسمی مقامات ایرانی به تلگرام صورت بگیرد و کانال آمدنیوز حذف شود.

بعد از حذف کانال آمدنیوز کانال جدیدی تحت عنوان «صدای مردم» تاسیس شد و آن هم به سرعت کاربران زیادی پیدا کرد. از ابتدای تاسیس کانال آمدنیوز و بعد‌ها صدای مردم همواره شایعاتی پیرامون اینکه چه شخص یا اشخاصی و با حمایت چه جریان‌هایی در این پروژه حضور دارند مطرح بود و این بحث تا امروز که خبر دستگیری روح الله زم مدیر این کانال تلگرامی مطرح شد همواره مهم بوده است.

خبر اما عجیب بود پستی در کانال تلگرامی صدای مردم (آمدنیوز) منتشر شد که در متن آن، اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستگیری سرشبکه آمدنیوز خبر می‌داد. اما واقعا روح الله زم که بود؟

روح الله زم که بود؟

روح الله زم در سال ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. پدرش محمدعلی زم از روحانیون شناخته شده‌ای است که در حوزه مسائل فرهنگی فعالیت می‌کند و تهیه کننده سینما نیز بوده است. او در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر نیز کاندیدا شد که نتوانست رای کافی را کسب کند. محمدعلی زم همواره به عنوان یک چهره فرهنگی شناخته می‌شود و آنچنان در سیاست حضور جدی نداشته است.

اطلاعات دقیقی از روح الله زم در دسترس نیست، اما تحصیلات او تا مقطع دیپلم ذکر شده و شروع فعالیت‌های رسانه‌ای اش را با ارتباطات پدر از حدود سال ۸۱ عنوان می‌کنند. او در جریان اعتراضات سال ۸۸ دستگیر شد و به زندان اوین رفت. بعد‌ها در دوران مرخصی خود از زندان فرار کرد و پس از دوره‌ای که در مالزی بود به فرانسه رفت. او دو بار ازدواج کرده است، یک بار در سال ۸۱ که یک دختر از ازدواج اول خود دارد و ازدواج دوم او نیز در فرانسه شکل گرفته است.

او در سال ۹۶ کانال آمدنیوز را تاسیس کرد و علیه نظام اقدامات خود را شروع کرد. اوج این اقدامات در اعتراضات سال ۹۶ بود که اخبار اعتراضات را ۲۴ ساعته مخابره می‌کرد و با بزرگنمایی در تلاش بود که شرایط را بحرانی نشان دهد. آمدنیوز از هر اقدامی در جریان این اعتراضات برای به حاشیه کشاندن اعتراضات مردمی و ایجاد اغتشاش استفاده می‌کرد. حتی کار را به اقدامات خشونت آمیز و ساخت بمب دستی نیز کشاند که به بسته شدن کانال آمدنیوز و تاسیس کانال جدید «صدای مردم» رسید.

اسفند ۹۷ بود که مستندی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که ضربه سختی به شخص روح الله زم و کانالش زد. سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران با اقداماتی که در این مستند، بخشی از آن نشان داده می‌شود دست به تخلیه اطلاعاتی زم زدند. در مستند «ایستگاه پایانی دروغ» افشاگری‌های گسترده او علیه رضا پهلوی، مسیح علینژاد و اپوزیسیون حامی سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشور‌ها نشان داده شد.

بعد از اتفاقات مختلف و اینکه افکار عمومی به این نتیجه رسیدند که آمدنیوز و روح الله زم دیگر منبع موثقی محسوب نمی‌شوند از اقبال به او کم شد؛ هرچند هر از گاهی با انتشار مطالبی همچون حواشی مرتبط با آیت الله صادق آملی لاریجانی، خود را بالا می کشید اما در مجموع، تقریبا به حاشیه رانده شده بود. در نهایت اما پرونده این پدیده خاص در رسانه و سیاست ایران با اقدامات اطلاعات سپاه بسته شد. سپاه پاسداران امروز ۲۲ مهر ماه در بیانیه‌ای خبر از دستگیری زم داد. شبکه خبر صداوسیما بنابر اطلاعیه روابط‌عمومی سپاه خبر داده است که «سازمان اطلاعات سپاه در عملیات پیچیده دستگیری روح الله زم، با فریب سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه، او را به داخل کشور کشانده و در خاک ایران بازداشت کرده است».
 

بعد از خبر دستگیری زم به مانند دوران فعالیت او شایعات زیادی مطرح شده است. در دوران فعالیت آمدنیوز برخی او را وابسته به دولت حسن روحانی عنوان می‌کردند و برخی وابسته به سپاه. اما چیزی که از شواهد منتشر شده و ادعا‌های شخص زم بر می‌آید او در خارج از ایران با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کرده و هدف او نیز مشخص بوده است.

الان فرصت خوبی است که اطلاعات دقیق تری از این پدیده به دست آید و کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی از جنبه‌های امنیتی، این پدیده را مورد بررسی قرار دهند. علمای ارتباطات و رسانه نیز رشد و افول آمدنیوز را مورد بررسی قرار دهند و جامعه شناسان نیز از منظر جامعه شناختی آن را بررسی کنند. روح الله زم چه با پشتوانه اطلاعاتی و امنیتی در داخل و خارج کار‌های خود را سامان داده باشد چه به هر روش دیگری، پدیده مهمی در رسانه و سیاست معاصر ما محسوب می‌شود و نباید به این راحتی‌ها پرونده او را خاتمه داد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۳
ناشناس
|
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
بعنوان یه کارشناس میگم میو میو نیوز باطل شد
اشکان
|
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
مگه پهپاده که هدایتش کنند به ایران؟ واقعا فکر میکنید شعور و هوش مردم قد مال خودتونه؟!
ناشناس
|
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
ای کاش یک نشست خبری بذارن و ازش درباره جزییات کارهاش پرسیده بشه. افکار عمومی بپرسه نه نیروهای امنیتی
ناشناس
|
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
اخه ملت چی فرض کردین شما
قلی
|
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
دروغ
پارسا
|
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
فکر کرده ایران صاحب نداره و هر اخبار دروغی که بخاد منتشر میکنه و کاریش ندارن ـ بچه های سپاه حقش را گذاشتن کف دستش ـ اینکه جوجه ای بیش نبود ـ امنیت کشور با تلاش پاسداران عزیز تامین میشه ـ خسته نباشید دلاوران گمنام ـ نامتان جاوید باد
ناشناس
|
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
امام زمان یارتان باد که سر بازان بحق امام زمان هستید ملت ایران را خوشحال می کنیید.
سیاوش
|
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
خوب شد اعدام شد بقیه هم حساب کار بیاد دستشون مملکت ما بهترین کشوره اونوقت میرن اروپا هم خوش میگذرونن هم گوه خوری کشور شون می‌کنند نامردها
حسام
|
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
برتون جوجه اردک زشت زوده که ایران را به باد مسخره بگیری ایران کشور امام زمانی هسته سربازان گمنامی داره همچون سلیمانی وغیره