توصیه‌هایی برای عکاسان

 مارگاریتا کاروا، عکاس روس و احمد ریحان، عضو انجمن عکاسان آمریکا با حضور در یک کارگاه آموزشی برای عکاسان از رموز موفقیت در کارشان گفتند.

کد خبر: ۳۶۴۸۷
۱۳:۵۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ مارگاریتا کاروا در کارگاه «عکاسی از افسانه تا واقعیت» که عصر تا شامگاه سوم مهرماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، گفت: قبل از شروع به عکاسی، زندگی ساده و دستمزد کمی داشتم، تا اینکه هفت سال پیش دوربینی به دست آوردم و شروع به عکاسی کردم. رسیدن به یک جایگاه بلند در همه‌ جای جهان کار سختی است، اما من از چیزهایی گذشتم تا به این جایگاه برسم.

 

وی با بیان اینکه عکاسی برای او زندگی است و نه تجارت، ادامه داد: هیچ‌وقت برای پول کار نکردم و فکر می‌کنم دیگران هم اگر برای پول کار نکنند به جایگاه خوبی می‌رسند. همه‌چیز امکان‌پذیر است، فقط نباید ناامید شد.

 

این عکاس روس، ذهن خلاق را به ‌اندازه دوربین خوب برای پیشرفت در این حرفه مؤثر دانست و گفت: جادوی اصلی ایده است، همه‌چیز از ایده شروع می‌شود و این ایده می‌تواند از مدل، مکان، لباس، نور یا ترکیبی از این موارد تشکیل شود. برای عکاسی خلاق نیازی به خرید لباس‌ها و وسایل گران‌قیمت نیست بلکه با بودجه کم و حتی چندتکه پارچه نیز می‌توان این کار را انجام داد.

 

وی خاطرنشان کرد: کشور ایران پر از رنگ، لباس‌های زیبا و مکان‌های زیباست و ثبت این موارد می‌توان فرهنگ ایران را به جهان معرفی کند.

 

کاروا گفت: عکسی می‌تواند در قلب همه ‌جا داشته باشد که در آن با رنگ بازی شده باشد چون رنگ احساس انسان‌ها را درگیر می‌کند. رنگ‌ها باید با اجزایی که در عکس است، هماهنگی داشته باشد و با جستجو در اینترنت می‌توان رنگ‌های هماهنگ و مناسب را یافت و با هم ترکیب کرد.

 

احمد ریحان، عضو انجمن عکاسان امریکا و عضو دائمی فدراسیون جهانی هنر عکاسی دیگر مدرس این کارگاه نیز اظهار کرد: " رضانور بختیار می‌گوید: هنر تقدیر و سرنوشت است، تجارت نیست و یکی از اعضای گروه بیتلز معتقد است آرتیست کسی است که از هنر خود پول دربیاورد اما جمع این دو نیز ممکن است. "

 

وی ادامه داد: مباحث هنرهای تجسمی روزبه‌روز در حال پیشرفت است و به پژوهش جدی نیاز دارد؛ اما متأسفانه امکاناتی برای پژوهش در این حوزه در اختیار علاقه‌مندان قرار نمی‌گیرد.

 

ریحان، خلاقیت را امری اکتسابی دانست و به عکاسان توصیه کرد در کنار شرکت در کارگاه‌های آموزشی به مارکتینگ نیز توجه داشته باشد.

 

عضو انجمن عکاسان ایران، با تأکید بر اهمیت داستان در عکاسی گفت: حتی برای عکسی که از یک عروس و داماد گرفته می‌شود، باید داستانی وجود داشته باشد تا بتواند حس عاشقانه را به بیننده منتقل کند. اگر این داستان وجود ندارد، عکاس باید آن را با ترفندهای مختلف بسازد. برای مثال قرار بود، عکسی از جمشید مشایخی ثبت کنیم و می‌خواستیم از کبوتر استفاده کنیم؛ اما کبوتر خودش را به درودیوار می‌زد تا اینکه آقای مشایخی کبوتر را گرفت و بوسید، کبوتر آرام شد و ما توانستیم عکس‌هایمان را بگیریم. این داستان یک عکس است.

 

وی خاطرنشان کرد: عکاس به‌واسطه عکس یا می‌خواهد به مخاطب اطلاعات بدهد، یا می‌خواهد زیبایی سوژه را به او نشان بدهد و یا می‌خواهد حسی را به او منتقل کند. در هر سه این موقعیت‌ها او باید برخوردهای متفاوتی داشته باشد. متأسفانه در عکاسی ازدواج، عکاسان ما فقط اطلاعاتی درباره آرایش و لباس به مخاطب می‌دهند.

 

ریحان با بیان اینکه خدایان تصویر در حال حاضر فیلم‌برداران سینما هستند، گفت: معمولاً عکاسان ما برای الگو گیری، چند عکاس معروف تهرانی که فقط عکاسی ازدواج می‌کنند دنبال می‌کنند درحالی‌که به دلیل پیشرفت سینما نسبت به عکاسی باید سراغ فیلم‌برداران موفق جهان بروند و کارهای آنان را دنبال کنند.

 

عضو دائمی فدراسیون جهانی هنر کادربندی را یکی از اصولی‌ترین مبانی هنر عکاسی دانست و خاطر نشان کرد:  در عکاسی و تصویربرداری باید از قواعد هنرهای تجسمی استفاده کنیم و بر همین اساس توجه به قانون یک‌سوم مهم است. برای مثال اگر چند درخت در کادر داریم باید سعی کنیم تعداد درخت‌های قاب ما فرد باشد به این معنی که در کادربندی و خطوط هدایتگر تصویر از مضرب فرد باید استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به استفاده از دیافراگم انتخابی در لنزهای عکاسی گفت: برای شارپ نس اگر از لنزهای پرایم استفاده می‌کنیم باید دو استاپ  بالاتر از کمترین دیافراگم لنز و اگر از عدسی‌های زوم استفاده می‌کنیم سه استاپ بسته‌تر از کوچک‌ترین عدد دیافراگم لنز استفاده کنیم.

 

ریحان خاطرنشان کرد: در هنر معاصر نورپردازی به سمت low Key  رفته است و نورپردازی مناسب می‌تواند به عکس، احساس ببخشد.به خاطر داشته باشیم که دنیا را همت گرفته است نه ایده و تخصص.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: