اماکن عرضه محصولات کشاورزی آلوده به سم و کود غیر استاندارد پلمب می‌شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: محصولات کشاورزی از زمان کاشت تا عرضه شناسایی خواهند شد و در صورت مشاهده محصولات آلوده به سم و کود غیر استاندارد، نسبت به جمع‌آوری محصول یا پلمب محل عرضه اقدام خواهد شد.

کد خبر: ۳۵۲۷۴
۱۵:۱۶ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ بهروز اکرمی در کارگروه اجتماعی، سلامت و زنان و خانواده استان مرکزی با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی و سلامت غذایی کشور بیان کرد: براساس این مصوبه که به امضای وزیر جهاد کشاورزی و وزیر بهداشت رسیده است به منظور کاهش آلاینده‌ها و باقی مانده آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی، جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت بهداشت نسبت به اجرای طرح راهبردی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در قالب برنامه ملی مشترک طی ۴ سال، اقدام کند.
 
وی با بیان اینکه این مصوبه باید به صورت کامل در استان مرکزی نیز اجرایی شود، تاکید کرد: در حال حاضر علوم پزشکی منتظر اقدامات جهاد کشاورزی است و جهاد کشاورزی منتظر نظارت‌های علوم پزشکی است، در چنین شرایطی در واقع بجای اینکه شاهد کاهش آلاینده‌ها باشیم باید هر روز به سمت ساخت بیمارستان پیش برویم.
 
اکرمی گفت: این موضوع با سلامت مردم در ارتباط است و جهاد کشاورزی باید نظارت‌های خود را از مبدا تولید محصولات تا مقصد و محل عرضه در قالب همکاری با علوم پزشکی دنبال کند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در خصوص اجرای طرح ارتقای سلامت ۸ محصول کشاورزی با محوریت محصول سیب‌زمینی با بیان اینکه تاکنون اعتبار لازم و ابلاغی در خصوص اجرای این طرح از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای استان ارسال نشده است، افزود: براساس آخرین آمار سال ۹۷، ۲۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت سیب‌زمینی در استان مرکزی وجود دارد که سال گذشته ۹۸ هزار تن سیب زمینی برداشت انجام شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود در سطح ۲ هزار ۱۹۵ هکتار سطح زیر کشت، ۷۶ هزار و ۸۲۵ تن سیب‌زمینی برداشت شود.
 
محمد زاهدی با اشاره به تحت کنترل بودن سموم و کود در محصولات کشاورزی افزود: سازمان جهاد کشاورزی اهرم اجرایی برای اجبار تولیدکننده جهت مصرف مشخص آلاینده‌ها، سم و کود ندارد، اما با این وجود اقداماتی به انجام رسانده است و باید از ظرفیت‌های قانونی در این راستا استفاده کرد.
 
وی با بیان اینکه ۱۹ هزار هکتار از اراضی زیر کشت سیب زمینی درخصوص مصرف اصولی کود و سم، تحت مراقبت شبکه خصوصی قرار خواهد گرفت، افزود: هرساله تعداد بهره‌برداران و کشاورزان بیشتر و نوع کشت نیز تغییر می‌کند و اگر بخواهیم که کد ۱۶ رقمی ردیابی محصولات کشاورزی به تولیدکنندگان داده شود کار دشواری است و اعتبارات زیادی نیاز دارد.
 
زاهدی گفت: البته تاکنون برای ۸۰ هکتار از اراضی اراک و فراهان کد ۱۶ رقمی صادر شده است که شامل ۱۹ هزار و ۱۹۶ کد می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: