تحلیل دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدان‌ها در خانه فیزیک اصفهان

مدیر خانه فیزیک اصفهان گفت: مدرسه تابستانه "تحلیل دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدان‌ها، از گالیله تا هاوکینگ" در خانه فیزیک اصفهان برگزار می‌شود. 

کد خبر: ۳۳۹۶۱
۱۰:۳۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ محمد علی‌عسگری، عضو هیئت علمی گروه مهندسی هسته‌ای دانشگاه اصفهان با اعلام این خبر اظهار کرد: این برنامه که از اول شهریورماه در خانه فیزیک اصفهان در حال برگزاری است، شامل پنج جلسه آموزشی با ارائه سرفصل‌های مختلف در حوزه فیزیک است.
 
وی افزود: سرفصل‌های اصلی این دوره شامل، "گذار از جهان بسته به کیهان بی کران"، "جهان مکانیکی یا غیرمکانیکی"، "جهان اینشتین"، "انقلاب کوانتمی و تقابل پوزیتیویسم و رﺋالیسم"، "کیهانشناسی نوین و مسئله آغاز" و "نظریه همه چیز" است. 
 
مهدی اسحاقی، استاد فیزیک دانشگاه اصفهان نیز که به عنوان مدرس این دوره انتخاب شده است، گفت: مدرسه تابستانه نجوم با هدف آشنایی دانش آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به فیزیک با نظریات علمی و بررسی سیر تاریخ تحولات علم و فلسفله علم برگزار می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: همچنین در این دوره‌ها بر لزوم اهمیت استمرار کار علمی و گروهی تاکید و پس زمینه فکری و فلسفی فیزیکدان‌ها و تاثیر تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و تغییر مسیر تحول علم بررسی خواهد شد.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: بنا داریم در این دوره ها، به علاقه‌مندان فیزیک نشان دهیم که چگونه تحولات علمی، تغییرات مثبت یا منفی داشته است. 
 
اسحاقی بر لزوم اهمیت به خلاقیت و نوآوری و توجه به نیاز‌های روز جامعه تاکید کرد و افزود: به دنبال این هستیم بتوانیم جدای از معرفی تفکرات فلسفی، این دانش را به علوم دیگر تعمیم دهیم و از منظر دیگری همچون خلاقیت و نوآوری به این موضوع بپردازیم. 
 
وی اضافه کرد: غرب از حدود ۴۰ سال پیش، گوی سبقت را از دانشمندان ایرانی ربود؛ یکی از نکات مهم آن، پرداختن به خلاقیت و نوآوری و توجه به نیاز‌های روز جامعه است. از عصر صفویه دانشمندان اسلامی تنها به علوم نظری اکتفا کردند و کمتر به کاربردی کردن علوم در نیاز‌های روز جامعه توجه داشتند و در همان زمان غرب به خلاقیت و نوآوری در حوزه علم توجه ویژه داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: