نگاه تحلیلی "دیدارنیوز" به اعدام جمعی از شیعیان در عربستان سعودی؛

حمایت از حقوق بشر در عربستان سعودی به سبک قدرت‌های غربی

در طول چند سال اخیر و به ویژه از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» ولیعهد ماجراجوی سعودی، شیعیان شرق عربستان، تهدید بیشتری را از جانب حکومت احساس می‌کنند و حاکمیت هم بی‌پروا به سرکوب آن‌ها ادامه می‌‎دهد، اما نکته قابل توجه این است که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا که بار‌ها مقامات ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار داده اند، نسبت به مقامات سعودی، سیاست بی تفاوتی را اتخاذ می‌کنند. دولت آمریکا تاکنون هیچ‌گاه به طور خاص خود را متعهد به تغییر وضعیت حقوق بشر در عربستان نکرده است و حاکمان این کشور را تحت فشار قرار نداده و با آغاز ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، بن سلمان اطمینان خاطر دارد با یک رئیس جمهوری در آمریکا روبرو است که علاقه‌ای به موضوعات حقوق بشری ندارد و بیشتر به فکر رویارویی با ایران است و این موضوع به ولیعهد سعودی راه گریزی می‌دهد تا آنگونه که می‌خواهد عمل کند.

کد خبر: ۲۴۶۳۴
۱۱:۴۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ وزارت کشور عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد ۳۷ تن را به اتهام تلاش برای انجام اقدامات تروریستی در شهر‌های مختلف اعدام کرده است. این افراد در ریاض، مکه مکرمه، مدینه منوره، الشرقیه، القصیم و عسیر اعدام شدند.

 

یک نفر بعد از اعدام، "مصلوب شده" است، مجازاتی که برای جرائم بسیار سنگین استفاده می‌شود. اعدام در عربستان معمولا گردن زدن است و در مواردی، سر بریده در ملأعام به نمایش گذاشته می‌شود که به آن مصلوب کردن می‌گویند، اما نکته اعدام‌های اخیر در این است که ۳۲ نفر از این افراد، شیعیانی هستند که دستگیر شده بودند.

 

کشته شدن شیعیان در عربستان سعودی دارای سابقه است. بنا به آمار خبرگزاری رسمی عربستان، از آغاز سال ٢٠١٩ صد نفر در عربستان اعدام شده‌اند که عمدتا شیعیان بوده اند. رژیم آل سعود در سال ۲۰۱۷ منازل شیعیان را به بهانه‌های واهی مانند نوسازی بافت فرسوده، مبارزه با تروریسم و دیگر موارد مطرح شده، تخریب کرد و به سرکوب اقلیت شیعه‌ی عربستان، شکلی تازه‌تر بخشید. عربستان همچنین در سال ٢٠١٦، ٤٧ نفر از جمله «شیخ نمر» روحانی شیعه را که در ایران درس طلبگی خوانده را اعدام کرد. در سال ٢٠١١ و در بهار عربی نیز ساکنان استان شرقیه که بیشتر اقلیت شیعه عربستان در آن زندگی می‌کنند به خیابان‌ها ریختند و به تبعیض علیه خود، اعتراض کردند که درنهایت به درگیری با نیرو‌های امنیتی و کشته شدن و دستگیری عده‌ای انجامید.

 

اتفاقات مورد اشاره در حالی رخ می‌دهد که ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که اکثرا در شرق این کشور ساکن هستند و بخش عمده‌ای از منابع نفتی که سبب قدرتمند شدن عربستان شده، درهمین منطقه قرار دارد اما  به ندرت از رفاه، راحتی و زندگی سیاسی در این کشور برخوردارند. آن‌ها  تحت‌فشار قرار دارند چرا که اکثر سنی‌ها در این کشور پیرو ایدئولوژی وهابیت بوده و شیعیان را به عنوان بدعت‌گذاران دینی، تکفیر می‌کنند.

 

در طول چند سال اخیر و به ویژه از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» ولیعهد ماجراجوی سعودی، شیعیان شرق عربستان، تهدید بیشتری را از جانب حکومت احساس می‌کنند و حاکمیت هم بی‌پروا به سرکوب آن‌ها ادامه می‌‎دهد اما نکته قابل توجه این است که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا که بار‌ها مقامات ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار داده اند، نسبت به مقامات سعودی، سیاست بی تفاوتی را اتخاذ می کنند.  دولت آمریکا تاکنون هیچ‌گاه به طور خاص خود را متعهد به تغییر وضعیت حقوق بشر در عربستان نکرده است و حاکمان این کشور را تحت فشار قرار نداده و با آغاز ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، بن سلمان اطمینان خاطر دارد با یک رئیس جمهوری در آمریکا روبرو است که علاقه‌ای به موضوعات حقوق بشری ندارد و بیشتر به فکر رویارویی با ایران است و این موضوع به ولیعهد سعودی راه گریزی می‌دهد تا آنگونه که می‌خواهد عمل کند.

 

واقعیت برخورد عربستان در زمینه پرونده‌های حقوق بشری با اظهارات و وعده‌های مسئولان سعودی به‌ویژه ولیعهد سعودی در تضاد است. موارد نقض حقوق بشر و جرایم رژیم سعودی در سال ۲۰۱۸ ــ همان‌طور که اعلامیه‌ها و گزارش‌های سازمان ملل و مواضع بین المللی از آن سخن گفته است ــ دروغ بودن همه شعار‌ها و وعده‌ها به‌ویژه وعده‌ها و شعار‌های ولیعهد را برملا می کند.

 

درخواست دادستانی سعودی برای صدور حکم اعدام برای شماری از مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی به‌خاطر اعمال حق قانونی خود در تظاهرات و آزادی بیان از جمله «اسراء الغمغام» از مدافعان زن حقوق بشر و «سلمان العوده» مبلغ سعودی و صدور زندان‌های طولانی‌مدت برای عده دیگری از جمله «مجتبی المزین» در محاکمه‌های ناعادلانه، نمایانگر وضعیت نابسامان حقوق بشر در عربستان سعودی و عدم واکنش دولت هایی است که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند.

 

روی هم رفته حقوق بشر، ابزار فشار و اهرم اعمال سلطه قدرت‌های غربی بر علیه کشور‌هایی است که به لحاظ سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک، اجازه نمی‌دهند که مانند عربستان سعودی، تحت سیطره استعمارگرانه غرب باشند و همه چیز خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

 

این بسیار زننده و ننگین است که سازمان‌های عریض و طویل فعال در زمینه حقوق‎بشر، در سایر موارد، برای جلوگیری از محاکمه یک عنصر جانی و خطرناک در یک کشور مستقل، کمپین‌ها و کارزار‌های فراگیر بین‌المللی، راه‌اندازی می‌کنند؛ اما در برابر نقض آشکار، سیستماتیک و کاملا برنامه‌ریزی شده حقوق بشر در عربستان سعودی، با ذلت و حقارت، سکوت را برمی‌گزینند و با بی‌تفاوتی از کنار آن رد می‌شوند.

 

این اقدام اگرچه به معاملات میلیاردی سعودی‌ها با قدرت‌های غربی، کمک می‌کند و آن را استمرار می‌بخشد؛ اما در عمل، به اصل حقوق بشر به مثابه یک ارزش جهانی، آسیب می‌زند و اعتبار آن را از میان می‌برد و دیگر کشور‌های جهان را از عمل به تعهدات خود در قبال کنوانسیون‌های حقوق بشری سست می‌کند که بدترین و سنگین‎ترین آسیبی است که به اصل حقوق بشر از سوی خود سازمان‎های حقوق بشری و قدرت‎های مدعی حمایت از حقوق بشر، وارد می‌شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: