نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "دیدارنیوز":

ترامپ از سرمایه گذاری چین در بازار کوچک اسرائیل هراس دارد

آمریکا مبنای زیست بین المللی خود را بر تحریم، تنبیه و ایجاد محدویت و ممنوعیت قرار داده است و در مورد چین هم از همین قاعده استفاده می‌کند. با توجه به اینکه حجم مبادلات اقتصادی چین و آمریکا خیلی زیاد است، ترامپ می‌خواهد دست و پای چین را در دیگر نقاط دنیا کوتاه کند و بر صادرات چین به آمریکا نیز تعرفه ببندد که بتواند تراز اقتصادی و تجاری خود را نسبت به چین مثبت کند.

کد خبر: ۲۴۲۵۸
۱۳:۵۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ اسفندیار عبدالهی: دونالد ترامپ، چهار چشمی مواظب است تا کشورهای دیگر، یک سِنت هم از او جلو نیفتند، گویی نقشه دنیا را جلوی خود گذاشته و چرتکه می اندازد.
 
رییس جمهور ایالات متحده آمریکا نسبت به  تراز تجاری چین با آمریکا و حتی اروپا با آمریکا نگران است. البته شاید بتوان به عنوان رهبر بزرگترین اقتصاد جهان به او حق داد چراکه حجم صادرات و واردات چین و اروپا به آمریکا و بالعکس به حدی بزرگ است که اعمال تعرفه، حتی در حد کسری از درصد بر کالاهای کشورهای رقیب، عدد بزرگی به اقتصاد مالیات محور آمریکا کمک می کند و طبیعتا او باید به فکر عدد رشد اقتصادی کشورش باشد، اما موضوع ترامپ به اینجا ختم نمی شود. او پول خُرد داخل جیب همه کشورها را هم می شمارد، هم حساب گردش مالی عربستان را دارد و به طرقی باج خود را از شاه سعودی می گیرد و هم تعداد بشکه های نفت صادراتی ونزوئلا و ایران به دیگر کشورها را می شمارد و برای گرفتن سهمی از بازار نفت جهانی، برنامه ریزی می کند. به همین دلیل است که اگر خوب دقت کنیم متوجه می شویم هرجا نفت هست ترامپ هم هست، هرجا چین و روسیه قدم می گذارند سر و کله ترامپ هم پیدا می شود و تفاوت مهمی که این شخص با روسای جمهوری پیشین آمریکا دارد این است که کارهایش را بدون سر و صدا انجام نمی دهد و افکارش را فریاد می زند.

در خبرها آمده است که در ماه گذشته میلادی، دونالد ترامپ به رییس دولت اسراییل گفته است که مانع سرمایه گذاری چینی ها در سرزمین های اشغالی شود و نخست وزیر اسراییل هم ظاهرا تلاش هایی در همین جهت انجام داده است، هرچند در کابینه با مخالفت هایی از طرف همکارانش مواجه شده است. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیداری که در تاریخ ۲۶ مارس گذشته در واشنگتن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشته، این درخواست را مطرح کرده است. این شبکه عبری زبان به نقل از برخی مسؤولان اسرائیلی که آنها را برجسته خوانده، اعلام کرده است: ترامپ به نتانیاهو احتمال متضرر شدن روابط آمریکا و اسرائیل به دلیل روابط تجاری اسرائیل با چین را گوشزد کرد. همچنین وزیر خارجه آمریکا در دیدارهای خود با نتانیاهو موضوع سرمایه‌گذاری‌های چین در اراضی اشغالی را چندین بار از ابتدای سال جاری مطرح کرد.

طبق گزارش این شبکه عبری زبان، نتانیاهو به دولت آمریکا اعلام کرده که به زودی با راهکاری جدید برای نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های چین در "اسرائیل" موافقت می‌کند.
 
نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزوده است: کابینه جلساتی را برای بررسی این مساله تشکیل داد اما به دلیل اختلافات داخلی وزارت خارجه و وزارت دارایی، اتخاذ گامی در این مسیر به تاخیر افتاد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود گفته است: ترامپ در دیدار خود با نتانیاهو نگرانی خود را از نفوذ چین در "اسرائیل" اعلام کرد؛ به ویژه که پکن چندین پروژه بزرگ زیرساختی مانند بندر جدید حیفا را در دست اجرا دارد، همچنین واشنگتن از ورود شرکت‌های مخابراتی چینی به مناقصه‌های راه‌اندازی ایجاد اپراتورهای شبکه تلفن همراه در "اسرائیل" نگران است.
 
به نظر می رسد چین، روسیه، ایران و کشورهای در حال توسعه همچون هند -که اتفاقا دارای اقتصاد بزرگی نیز هست- کانادا، برزیل و اروپای غربی از زیر ذره بین دونالد ترامپ خارج نمی شوند. همین چند ماه پیش بود که آمریکا به کشورهایی مانند هند، سنگاپور، ترکیه و چند کشور دیگر اعلام کرد که معافیت های صادراتی را که آمریکا سالها پیش برای کمک به اقتصاد نو پای آن کشورها در نظر گرفته بود را بر می دارد با این استدلال که آنها به رشد اقتصادی لازم رسیده اند. در این حالت جدید، محصولات کشورهایی که بدون عوارض و تعرفه به آمریکا صادر می شدند از این پس دچار تعرفه و مالیات می شود.
  
 
 

تصمیمات ترامپ در هر موضوع، ابعاد مختلفی دارد و تقریبا در هر تصمیم و اقدام آمریکا علیه دیگر کشورها رگه هایی از دلایل سیاسی آن تصمیم هویدا و مبرهن است. یکی از دلایل متمرکز شدن هیات حاکمه آمریکا بر اقتصاد چین، تراز تجاری سالهای اخیر آن کشور نسبت به ایالات متحده است، اما پر واضح است که ایجاد محدودیت و ممنوعیت دونالد ترامپ بر سر راه اقتصاد چین در دیگر کشورها، می تواند ابعاد دیگری هم داشته باشد، از جمله نفوذ اقتصادی و میزان نزدیکی آن کشورها به ایران، روسیه و چین که از نظر برخی از کارشناسان از دلایل سخت گیری دولت آمریکا نسبت به دیگر کشورهاست. در خبرها آمده است که ترامپ نسبت به سرمایه گذاری چین و روسیه در دیگر کشورهای جهان نیز چنین حساسیت هایی را دارد.

با این وجود، محتمل ترین و نزدیک ترین تحلیل در رابطه با درخواست ترامپ از نتانیاهو مبنی بر ممانعت از سرمایه گذاری چین در اسرائیل، جنبه سیاسی، امنیتی و حفاظت و پاسداری از عمق استراتژیک آمریکا را دارد و مواظبت از اسراییل در مواجهه با گزند روسیه و چین می تواند دلیل اصلی این درخواست دونالد ترامپ باشد. البته و قطعا نزدیکی چین به ایران هم می تواند از جمله ترس های آمریکا در خصوص قوی شدن چین در اسراییل باشد، به خصوص اینکه گفته می شود چین غیر از ورود به ساخت بندری در شهر حیفا در بخش مخابرات اسراییل هم سرمایه گذاری کرده است. شاید این مورد سرمایه گذاری چین در بخش مخابرات اسراییل بیشتر از بقیه موارد برای حوزه های امنیتی آمریکا حساس و مهم باشد، زیرا غربی ها و بخصوص ایالات متحده آمریکا تا همیشه نگاه امنیتی دوران جنگ سرد را نسبت به بلوک شرق خواهند داشت و با توجه به اینکه آمریکا با ایران در چالش و رویارویی سیاسی و اقتصادی قرار دارد این احتمال می رود که ترس آنها از همکاری های ایران و چین در حوزه های امنیتی در اسراییل باشد.
 
با وجود گمانه های ذکر شده، در همین رابطه دیدارنیوز با احمد محمدی انارکی نماینده مردم رفسنجان و انار و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته است.
 
 

 
محمدی انارکی در باب هشدار آمریکا به اسرائیل برای ممانعت از سرمایه گذاری چین در سرزمین های اشغالی گفت: آمریکا مبنای زیست بین المللی خود را بر تحریم، تنبیه و ایجاد محدویت و ممنوعیت قرار داده است و در مورد چین هم از همین قاعده استفاده می کند. با توجه به اینکه حجم مبادلات اقتصادی چین و آمریکا خیلی زیاد است، ترامپ می خواهد دست و پای چین را در دیگر نقاط دنیا کوتاه کند و بر صادرات چین به آمریکا نیز تعرفه ببندد که بتواند تراز اقتصادی و تجاری خود را نسبت به چین مثبت کند.

وی افزود: سفرای آمریکا در دیگر کشورها مسئولان آن کشورها را مجبور می کنند نظرات اقتصادی و سیاسی آمریکا را پیاده کنند و از روش تهدید به قطع رابطه هم استفاده می کنند. با توجه به اینکه امروزه، امر سرمایه گذاری در دنیا توسط شرکت های خصوصی چند ملیتی انجام می شود، ایالات متحده آمریکا از طریق تهدید به مجازات شرکت هایی که مطابق سیاست های آن دولت عمل نمی کنند اهداف خود را نسبت به کشورهای رقیب پیش می برد. در خصوص درخواست ترامپ از نتانیاهو البته باید به گونه ای متفاوت به موضوع نگاه کرد، چراکه آمریکا نسبت به رشد اقتصادی اسراییل حساسیت ندارد بلکه از نفوذ بلوک شرق کلاسیک در اسراییل و منطقه هراس دارد.

محمدی انارکی یادآور شد: با وجود پمپئو، بولتون و خود دونالد ترامپ، هر تصمیم و اقدام اینچنینی، غیر منتظره و غافلگیر کننده نیست و در واقع دنیا به این طرز نگاه آمریکایی ها عادت کرده است. مثلث مستقر در کاخ سفید، ضد ایرانی است و حتی می توان نگرانی از سرمایه گذاری چین در اسراییل را در همین راستا دانست و باید اذعان کرد که ما انتظار اتخاذ چنبن تصمیاتی از طرف آمریکا علیه چین و هر کشور دیگری را داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بازار کوچک اسراییل، چرا آمریکایی ها از ورود اقتصادی چین به سرزمین های اشغالی نگران هستند؟ گفت: با توجه اینکه لابی صهیونست ها در آمریکا قوی است و ارتباط اسراییل و آمریکا یک پیوند عمیق و نامتعارف است، هر حرکت و فعالیتی در اسراییل از جنبه های مختلف امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای یهودیان آمریکایی و دولت آن کشور مهم است.

وی خاطرنشان کرد: نتانیاهو هدایایی چون شناسایی حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان اشغالی، انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس و تروریستی نامیدن سپاه را از ترامپ دریافت کرد و رای لازم را برای ادامه نخست وزیری خود به دست آورد. اگر هم قبلا به ترامپ قول داده که مانع سرمایه گذاری چینی ها می شود برای پیروزی در انتخابات بود و فعلا که خرش از پل عبور کرده است تا مدتی به این درخواست آمریکا توجه نمی کند.

محمدی انارکی افزود: چین با جمهوری اسلامی ایران معادلات و مبادلاتی دارد که این موضوع از طرف آمریکا نادیده گرفته نمی شود و بعید نیست که گفته شود در همین راستا مواظب است تا چین در حوزه های تحت نفوذ ایلات متحده آمریکا، جای پا محکم نکند.
  
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: