"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «حمال طلا» می‌پردازد؛

حمال طلا؛ سورپرایز تورج اصلانی

اتمسفر فیلم، با تنالیته رنگ­‌های تیره، یادآور دارک کمدی‌هایی مانند "باشگاه مشت زنی" دیوید فینچر یا از نمونه­‌های داخلی، شبیه به آثار امیرحسین ثقفی است. ملودرام­‌هایی که از لحظات شاد و غمگین تشکیل شده­ اند و گاهی مخاطب را قلقلک می­ دهند یا گاهی سیلی محکمی روانه صورت می­ کنند. حمال طلا، با انتخاب روشی نمادین، از مدفوع انسان به عنوان منبع درآمد شخصیت­‌های اصلی فیلم (رضا و لویی) استفاده می­ کند.

کد خبر: ۲۰۲۴۴
۱۲:۰۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: حمال طلا، از غافلگیری­‌های جشنواره سی و هفتم محسوب می­ شود. از آن نظر که بین فیلم­‌های خنثی و بیهوده، ناگهان با بازیگری تازه­ کار و فوق العاده، نما‌هایی خیره کننده و داستانی استعاره­‌ای و چندلایه، مخاطبش را درگیر می­ کند. روایتی است از یک حمال طلا (رابط بین کارگاه طلاسازی و بازار طلافروشی) که روزی کیفش را می­ زنند و طلا‌ها را می­ برند. حالا او برای جبران خسارت و به چنگ آوردن پولی بزرگ، در مزایده چاه فاضلابی شرکت می­ کند که گفته­ اند در آن یک الماس یافت می­ شود.


اتمسفر فیلم، با تنالیته رنگ­‌های تیره، یادآور دارک کمدی‌هایی مانند "باشگاه مشت زنی" دیوید فینچر یا از نمونه­‌های داخلی، شبیه به آثار امیرحسین ثقفی است. ملودرام­‌هایی که از لحظات شاد و غمگین تشکیل شده­ اند و گاهی مخاطب را قلقلک می­ دهند یا گاهی سیلی محکمی روانه صورت می­ کنند. حمال طلا، با انتخاب روشی نمادین، از مدفوع انسان به عنوان منبع درآمد شخصیت­‌های اصلی فیلم (رضا و لویی) استفاده می­ کند. دست و پا زدن‌های این دو کاراکتر در استخری مملو از مدفوع انسانی در جهت پیدا کردن یک تکه الماس، در ناخودآگاه مخاطب تفسیر‌ها و احساسات شگرفی به وجود می­ آورد. گویا امروزه برای پول در آوردن، باید به گند و کثافت­‌ها عادت کرد. هرچند فاصله بین طلا و فضولات انسانی، برای رضا و لویی انگار که تنها یک قدم بود.


تورج اصلانی، که قبل­‌تر در سینمای ایران، با فیلمبرداری آثاری مانند "عقل سرخ"، "رفیق بد"، "چندکیلو خرما برای مراسم تدفین"، "توکیو بدون توقف" و ... خود را مطرح کرده بود سال ۹۲ نیز با کارگردانی و تهیه­ کنندگی فیلم "جینگو"، مقدمه حضور جدی خود به عنوان فیلمساز در سینمای ایران را ترتیب داد تا امسال در جشنواره سی و هفتم، با "حمال طلا" به عنوان استعدادی غافلگیرکننده از آن یاد کنیم. همچنین از دیگر موارد غافلگیر کننده فیلم، حضور چهره­‌ای جدید به نام پیام احمدی­ نیا است که به عنوان نقش اول (در نقش رضا) عملکردی به شدت قابل قبول و فوق العاده داشته است.


از موارد لازم به ذکر در مبحث تحلیل اثر، به نظرم باید در فرم آن عمیق شد. به این معنی که روند ضبط و ارائه تصاویر، کاملا فکر شده و خوش سلیقه انجام گرفته است. دوربین در مواقع مناسب روی دست و متزلزل است، در مواقع مناسبی هم ثابت است و قاب‌های چشم­ نوازی می­ بندد. قاب­‌هایی که بعضا بار مفهومی فیلم را به دوش می‌کشند، مانند قابی که چند آدم را درحال جابه­ جا کردن محتویات فاضلاب در ظرفی بزرگ نشان می­ دهد. آن­ها در چیزی شبیه به وان حمام، حجم زیادی مدفوع را روی سر خود گرفته اند و به جایی می­ برند. یا لحظاتی که تمام آن فضولات را در کیسه­‌های جدا تقسیم کرده­ اند و در خرابه­‌ای آویزان کرده­ اند تا خشک شود. فاصله بین یک شب تا صبح را با نما‌هایی شارپ و خیره کننده از آن‌ها می­ گذرانیم.


حمال طلا از دیگر آثار جشنواره امسال است که نه دست به دامن تبلیغات و حواشی عجیب و غریب می­ شود و نه سالن­‌ها را مملو از آدم­ها و خبرنگار‌ها می­ کند. همچنین سراغ ستاره­‌ها و چهره­‌های گیشه­‌ای هم نمی­ رود (چرا که اصلا فیلم گیشه­‌ای نیست). حمال طلا، نمونه بارز اثری است که آنچه درون خود دارد را به دل تماشاگر می­ نشاند، نه آنچه که از بیرون لازم باشد به مخاطب تحمیل کند. هرچند که نقاط ضعفی گا‌ها در تکنیک­‌های تدوینی یا فیلمنامه­‌ای مشهود است، اما فیلمی که تورج اصلانی ارائه داده، قطعا فیلمی خوش ساخت، متکلم و قابل قبول است.

تیزر فیلم "حمال طلا" :

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: