حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی در گفتگو با "دیدارنیوز":

اسلام را دستاویز ازدواج کودکان نکنید!

آنچه شرع و دین بر آن تاکید دارد، مفهوم رشد و بلوغ است نه سن و عدد مشخص برای آن. این مبانی عرفی، عقلی، علمی و روحی است که تعیین کننده سن ازدواج است و بر اساس تمام این معیار‌ها یک دختر ۱۴ ساله، آمادگی ازدواج، مادری و سایر مسئولیت‌های زندگی مشترک را ندارد.

کد خبر: ۱۹۸۸۶
۱۰:۱۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی در گفتگو با دیدارنیوز در پاسخ به استدلال برخی مخالفین طرح کودک همسری و توسل آن‌ها به شرع گفت: از آنجا که ازدواج در اسلام یک امر طبیعی پنداشته می‌شود و نه شرعی؛ در عین اینکه قوانین شرع بر آن مترتب است، اما تکلیف مشخص و غیر قابل تغییری در خصوص این مساله در شرع وجود ندارد.

فاضل میبدی در خصوص سن ازدواج در شرع گفت: در شرع و به ویژه در قرآن، هیچ سن مشخصی برای ازدواج بیان نشده است، آنچه شرع و دین بر آن تاکید دارد، مفهوم رشد و بلوغ است نه سن و عدد مشخص برای آن، بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان گفت: یک دختر ۱۳ ساله به رشد و بلوغ کافی برای ازدواج رسیده و شرع و دین می‌گوید می‌تواند ازدواج کند.
 
میبدی در توضیح مفهوم «رشد» به تعریف آن از منظر عرفی اشاره کرد و گفت: رشد و بلوغ نیز تعریف مشخص و برای همه یکسان ندارد. نمی‌توان معیار‌های رشد و بلوغ یک دختر ۹ ساله در عربستان؛ آن هم چند هزار سال پیش را به یک دختر در همین سن در این زمانه تعمیم داد.

میبدی افزود: این مبانی عرفی، عقلی، علمی و روحی است که تعیین کننده سن ازدواج است و بر اساس تمام این معیار‌ها یک دختر ۱۴ ساله، آمادگی ازدواج، مادری و سایر مسئولیت‌های زندگی مشترک را ندارد.
 
میبدی در پاسخ به توسل مخالفین طرح کودک همسری به روایات و بیان سن ۹ سال برای ازدواج در این روایات، گفت: حتی اگر چنین روایاتی هم وجود داشته باشد، امروزه نمی‌تواند معیار تصمیم گیری و وضع قانون قرار گیرد، زیرا روایات مبتنی بر عرف زمانه و شرایط زیست همان دوره بیان می‌شوند، ممکن است ازدواج دختر ۹ ساله حتی اگر در روایاتی هم آماده باشد، در آن زمانه عربستان با توجه به شرایط فیزیکی و روحی دختران، مرسوم بوده باشد، به ویژه اینکه در گذشته و در فرهنگ عربستان، حق ازدواج با مرد بوده و زنان نقشی و حق انتخابی نداشتند، اما در این زمانه، شرایط کاملا تغییر یافته است پس چطور می‌توان بر اساس عرف و فرهنگ ادوار گذشته برای مساله‌ای در امروز تصمیم گرفت و این تصمیم را با آموزه‌های شرع توجیه کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: