بررسی رابطه فقه سنتی با قانونگذار در نظام سیاسی در میزگرد "حقوق اساسی زنده"

بیات: در لایحه عفاف‌ و حجاب،حقوق اساسی مردم نادیده گرفته شد/ قدوسی: قانون اساسی در دوران سیطره فقها برحقوقدانان نوشته شد

نخستین میزگرد تخصصی با عنوان "حقوق اساسی زنده" کار مشترک دیدارنیوز و انجمن علمی ایرانی حقوق اساسی، با حضور دکتر حسین بیات وکیل پایه یک دادگستری و دکتر محمد امیر قدوسی، حقوقدان و استاد دانشگاه برگزار شد.

کد خبر: ۱۵۹۷۸۶
۱۶:۵۱ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲

 

دیدارنیوزـ گروه اجتماعی: موضوع نخستین برنامه از میزگرد «حقوق اساسی زنده»، رابطه فقه سنتی با قانونگذار در نظام سیاسی بود و دو کارشناس آقایان دکتر بیات و دکتر قدوسی در این باب بحث مفصلی داشتند، که در دو قسمت منتشر خواهد شد. این برنامه قسمت اول میزگرد است و قسمت دوم آن نیز هفته آینده در دیدارنیوز منتشر خواهد شد. 

 

قسمت اول این میزگرد تخصصی را اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

دکتر حسین بیات، وکیل پایه یک دادگستری در ابتدای این میزگرد به طور خاص درباره لایحه حجاب و عفاف و بررسی آن در مجلس و در نهایت شورای نگهبان اشاره می‌کند و می‌گوید: تصویب و تائید این لایحه نسبت مستقیم با حقوق ملت دارد و طبق این حقوق، هر زن، مرد، کودک باید مختار باشد نوع پوش خود را انتخاب کند و این جزء حقوق هر انسان آزاد و صاحب اختیار است.

او می‌افزاید: اما در این لایحه حق آزادی پوشش لحاظ نشده است و واضعان آن چنین برداشتی از حقوق اساسی نداشتند و برای انسان محدودیت در نوع پوشش قائل هستند و آن را به دین و شریعت وصل می‌کنند.

بیات اذعان می‌کند: لایحه حجاب و عفاف پس از تائید در مجلس و بین افکار عمومی با دو طیف تفکر مواجهه شد، از یک طرف طیفی که منتقد هستند و اعتقاد دارند این لایحه معارض با حقوق اساسی است و وجهات شرعی و اخلاقی ندارد و انتظارشان از شورای نگهبان این است که با استناد به قانون آن را تائید نکند، اما از طرف دیگر عده‌ای هم می‌گفتند که این لایحه دربرگیرنده دغدغه‌هاست، نه خلاف قانون است و نه تعارض با قانون اسیاسی دارد.

این وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: حالا این ابهام وجود دارد که بالاخره سرنوشت این لایحه چه خواهد شد و آیا قانونگذار به دیدگاه‌های مطرح شده در جامعه توجه می‌کند.

او ادامه می‌دهد: نکته قبل توجه این است که هم نظرات منتقدان و هم موافقان بر اساس سند مادر یعنی قانون اساسی و به دلیل مستنداتی که وجود دارد نمی‌توان هر دو دیدگاه را کامل نفی یا اثبات کرد.

بیات با اشاره به اینکه در نهایت قانون اساسی نیاز به اصلاح دارد، می‌گوید: در اصول این قانون هم تاکید شده ملت باید حقوق اساسی برخوردار باشند.

در ادامه این میزگرد، محمدامیر قدوسی، حقوقدان و استاد دانشگاه معتقد است: حرف زدن در مورد قانون اساسی جمهوری اسلامی سهل است و در مورد جزییات لایحه حجاب با صحبت‌های دکتر بیات کاملا موافقم و نحوه ورود به این موضوع دقیق و درست بود، اما لازم است چند تا نکته را بیان کنم.

او ادامه می‌دهد: نکته اول این است که قانون اساسی جمهوری اسلامی توسط یک گروه حدود ۸۰ نفری نوشته شد که اکثرا فقیه و یا تحت تاثیر فقها بودند، زیرا فضای کشور متاثر از جمهوری اسلامی و فقه شیعه بود و در این فضا و تحت هدایت آیت الله خمینی قانون اساسی تصویب شد.

به گفته قدوسی، مجلسی که قانون اساسی را نوشت، استاندارد نبود و علاقه‌ای هم به پیروی از استاندارد‌های جهانی نبود، زیرا یک مجلس استاندارد اعضاء بیشتری دارد و همه ادیان و مذاهب و جنسیت‌ها حق حضور و نظر در آن را دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در مجلسی که قانون اساسی را نوشت حتی یک زن هم حضور نداشت، می‌گوید: همچنین افرادی مانند آقایان کاتوزیان، لنگردوی، لاهیجی و مصطفی رحیمی که حقوقدانان خبره‌ای بودند هم برای نوشتن قانون اساسی دعوت نشدند.

او ادامه می‌دهد: آیت الله خمینی درباره عدم حضور این افراد گفته بود که هر موقع خواستیم قانون اساسی دموکراتیک بنویسیم حقوقدانان را صدا می‌کنیم، اما قانون اساسی اسلامی می‌نویسیم.
قدوسی این را هم اضافه می‌کند که آیت الله خمینی در کشف الاسرار که در سال ۲۳ نوشته تلویحا اعلام کرده که به ولایت فقیه اعتقاد دارد، هر چند برخی با این نظریه موافق نیستند، اما اگر جزئیات کتاب را دقیق بررسی کنید متوجه این دیدگاه می‌شوید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: