گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

رحمت‌الله‌ بیگدلی: حجاب مهسا امینی آرزوی امروز حکومت است/اجبار حجاب، بی‌دینی را رواج می‌دهد/ منع ورود زنان به استادیوم احمقانه‌است

رحمت الله بیگدلی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب مهمان یکی دیگر از برنامه‌های اصل ۲۷ بود که با او درباره حجاب در اسلام و لایحه حجاب گفت‌وگو کردیم.

کد خبر: ۱۵۹۶۶۹
۱۴:۴۴ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: "حجاب در زمان پیغمبر برای این توصیه شد که عده‌ای از مردان به زنان نگاه بد داشتند و آن‌ها را اذیت می‌کردند به همین دلیل به آن‌ها توصیه شد که برای حفاظت از خودشان حجاب داشته باشند و دلیل فلسفه نزول آیه حجاب در قرآن هم همین است" این آغاز صحبت‌های رحمت الله بیگدلی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب در برنامه اصل ۲۷ بود.

او ادامه می‌دهد: در نهایت می‌توان اینطور گفت که هدف اسلام و قرآن، حفظ کرامت انسانی زن است تا او در امنیت کامل باشد به همین دلیل بیان شد که همان طور که زن مسلمان باید روزه بگیرد و نماز بخواند، حجاب هم داشته باشد.

ویدیو این گفت و گو را اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببنید

 

بیگدلی این را هم اضافه می‌کند که، "اما بحث حجاب توصیه شده در اسلام با رفتاری که این روز‌ها می‌بینید فرق دارد، اتفاقی که افتاده این است که حاکمیت می‌خواهد با زور، مصادره اموال و جریمه کردن به این رفتار خود مشروعیت ببخشد و این اشتباه است."

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید می‌کند: "همه موضوعات مهم درباره اسلام در قرآن آمده است و خداوند هر چه لازم بوده را گفته است و موضوعاتی هم که به مرور زمان به وجود آمده و نیاز به تفسیر داشته در سنت پیامبر و ائمه به آن اشاره شده است، اما شما نه در سنت پیامبر و نه ائمه روایت و حدیثی، درباره جریمه عدم رعایت حجاب نمی‌بینید و تصمیم‌های اتخاذ شده در کشور که به ائمه و سنت ربط داده می‌شود "مبتلا به" بوده و تاخیر بیان از وقت حاجت عمل قبیحی است."

به گفته این استاد دانشگاه "به عبارت ساده‌تر اگر بنا بود عدم رعایت حجاب مجازات داشته باشد باید در قرآن بیان می‌شد، وقتی نیامده باید پیامبر یا ائمه می‌گفتند، اما هیچ کجا درباره مجازات بی حجابی صحبت نشده است."

عکس ها: آرش راهبر

به گفته بیگدلی، "باید به کسانی که در حال حاضر در کشور با تندروی‌های خود، جامعه را دچار سردرگمی می‌کنند گفت که یک آیه، حدیث یا روایت از قرآن، پیامبر و ائمه بیاورند که درباره مجازات عدم رعایت حجاب باشد و چون وجود ندارد نتیجه این تندروی‌ها دین گریزی می‌شود."

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره موضوع حجاب اجباری و اختیاری هم می‌گوید:" این بحثی که با این عناوین در حال حاضر مطرح شده در هیچ کجای تاریخ اسلام وجود نداشته و ندارد، در زمان پیامبر حجاب تنها برای زنان مسلمان بود نه حتی زنان مسیحی و نه یهودی."

بیگدلی معتقد است: «مشکل اساسی جامعه این است که موضوعات شرعی، دینی و اجتماعی شکل سیاسی به خود می‌گیرد. از این رو افراد با هر جمله‌ای که بیان می‌شود یا مورد حمله قرار می‌گیرند یا به آن‌ها توهین می‌شود؛ به همین دلیل است که علما درباره موضوع حجاب سکوت کرده اند.»

او ادامه می‌دهد: «اما علما برای بیان جزئیات دین نباید ترس داشته باشند، ما به جای اینکه زیبایی دین را بگوییم یک روایت ضعیف را به بدترین شکل ممکن برای مردم تعریف می‌کنیم و همین سبب می‌شود افراد از دین فراری شوند.»

او این را هم اضافه می‌کند که در ایران پیش از انقلاب، زنان به دلیل محدودیت‌ها و حکمرانی خانواده سنتی اجازه حضور در عرصه‌های اجتماعی مانند امروز را نداشتند یعنی حضور آن‌ها در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها بسیار محدود بود، اما پس از انقلاب شرایط به طور کلی فرق کرد تا جایی که زنان پست‌های دولتی گرفتند.

بیگدلی، درباره رفتن زنان به استادیوم هم می‌گوید: «رفتن زنان به استادیوم یک حق بسیار عادی و طبیعی است و این تندرو‌ها هستند که با بیان نظرات متفاوت، شرایط را اینطور جلوه می‌دهند که استادیوم رفتن زنان کار درستی نیست.»

این استاد دانشگاه می‌افزاید: «من معتقدم و احتمال می‌دهم افرادی که این اظهارنظر‌ها و تندروی‌ها را می‌کنند و دوست دارند برای مردم محدودیت ایجاد کنند، در خانه خودشان هم همین طور هستند و به این سبک زندگی عادت کرده‌اند.»

به گفته بیگدلی، "مهسا امینی را بخاطر حجاب گرفتند و برای ارشاد بردند که نتیجه آن همانی شد که دیدید، اما حجابی که مرحوم امینی داشت امروز آرزوی حکومت است و خیلی‌ها به دنبال این هستند که همان حجاب امروز رعایت شود، اما تندروی نتیجه عکس داد."

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: