۱۶ آذر روز دشمن شناسی است

قالیباف در دانشگاه: رفتار من سیاسی نبود

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که به مناسبت روز دانشجو، در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات حاضر شد، گفت: به نظر من شفافیت یک ضرورت است. شما می‌گویید رفتار سیاسی کرده‌ام، اما اینگونه نیست.

کد خبر: ۱۵۹۴۶۶
۱۲:۳۳ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲

دیدارنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من شخصا به عنوان محمدباقر قالیباف نماینده مردم تهران در خصوص شفافیت آرا، قول دادم، ولی همه نمایندگان این قول را نداده بودند. با این حال به نظر من شفافیت یک ضرورت است. شما می‌گویید رفتار سیاسی کرده‌ام، اما اینگونه نیست.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس که به مناسبت روز دانشجو، در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات سخن می‌گفت، با بیان اینکه ۱۶ آذر، روز دشمن شناسی و به نوعی تبیین مناسباتمان با دشمن است، بیان داشت: امروز زیبایی‌هایی را در جمع دانشجویان حاضر در دیدم و شنیدم که در محافل دانشجویی دیگری که حضور پیدا کرده بودم، به این شکل ندیده و نشنیده بودم.

وی ادامه داد: باید به صراحت در این در فضای دانشجویی که حضور دارم بگویم که من، مورد نقد برخی دانشگاه‌های دیگر برای انتخاب دانشگاه آزاد جهت حضور در مراسم روز دانشجو قرار گرفتم؛ اما امروز و با حضورم در این جمع یقین پیدا کردم که این انتخاب درست بوده است.

قالیباف با بیان اینکه من به یکایک شما افتخار می‌کنم، آرمانخواهی و مطالبه گری رسالت تمام شما است، تصریح کرد: امروز مسئولان باید این توجه را داشته باشند که آرمان گرایی توأم با واقع بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد.

رئیس مجلس تصریح کرد: موضوع طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس به سرانجام رسیده است و در حال حاضر بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان آرای خود را شفاف اعلام می‌کنند و ما در ادامه راه بازهم همچون گذشته مسیر قانون را طی می‌کنیم.

قالیباف در خصوص موضوع شفافیت آرای نمایندگان یادآور شد: آیین نامه مجلس نیازمند دو سوم آراست که رأی گیری آن سخت است وقتی طرح شفافیت را در مجلس به رأی گذاشتیم از دو سوم تنها سه رأی کمتر آورد. من شخصا به عنوان محمدباقر قالیباف نماینده تهران قول دادم، ولی همه نمایندگان این قول را نداده بودند؛ با این حال به نظر من شفافیت یک ضرورت است.

رئیس مجلس ادامه داد: شما می‌گویید رفتار سیاسی کرده ام؛ اما اینگونه نیست بلکه این مسیر را به علت اهمیت آن در کشور دنبال کردیم. می‌دانید هر رأیی که به مجلس بیاید و رأی نیاورد نمی‌توان آن را مجدد مطرح کرد و باید ۶ ماه از آن بگذرد؛ اما همان قانون تبصره‌ای دارد که می‌گوید اگر چنانچه ضرورتی پیش آمد که حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجدد آن را درخواست کنند، قابل طرح است که با پیگیری آن را اصلاح کرده و در صحن رأی تصویب آن را گرفتیم.

قالیباف همچنین در خصوص موضوعات مربوط به مجلس مثل خودرو گفت: خودرو رانت دارد، انحصاری است و ۴۵ سال از خودرو گذشته و سرنوشت آن نسبت به... سیر صعودی نداشته است و وارد نکردیم تا به تولید داخلی برسیم.

وی افزود: در مجلس این موضوع تصویب شد، اما مجمع تشخیص به علت اینکه واردات مخالف اقتصاد مقاومتی است با آن مخالفت کرد که ما این بحث را داشتیم که باید شفاف شود ما استدلال‌های خود را به صورت شفاف در مجلس بیان کردیم؛ اما اکنون بر اساس اصل ۱۱۰ به مجمع رفته است و ما خواستیم از نظرات و آرا‌ها در مجمع هم مردم مطلع شوند که چه کسی به چه دلیل مخالف یا موافق بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا این سیاسی کاری است؟ ما نمی‌گوییم همه مسائل شفاف شود. مجمع نیرو‌های عزیز و نخبه‌ای دارد که رهبری بر اساس قانون اساسی انتخاب شده اند که ما نباید بر این اساس در آیین نامه داخلی آن‌ها دخالت کرده و تعیین تکلیف کنیم؛ اما بحث ما این است اگر اختلافات مجلس با شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی به مجمع می‌رود و تا قبل آن همه مردم از روند اطلاع داشتند، چرا از بعد آن مطلع نباشند؛ لذا معطلی آن به دلیل همین فراز و نشیب‌ها بود.

قالیباف با بیان اینکه در نهایت از آنجایی که در مجلس تصویب شد، اما به قانون تبدیل نشده است با نظر نمایندگان این تصمیم را گرفتیم که از آنجایی که مردم خواستار شفافیت آرای نمایندگان بودند این موضوع را در مجلس پیگیری کرده و آرا را به صورت شفاف دربیاوریم، گفت: البته معتقد بودیم شورای نگهبان و مجمع نیز باید این بخش‌ها یعنی رأی گیری‌ها را شفاف کنند. ما با مجمع در نهایت به این اجماع رسیدیم که بخشی از این صحبت‌ها قابل توجه بوده و قرار شد بر اساس منطق موجود، بخشی از آن پیش برود.

ادامه دارد ..

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: