نظر قالیباف درباره رد صلاحیت‌ها

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس که صدای اعتراض برخی از نمایندگان فعلی را درآورده است، گفت: دلایل رد صلاحیت‌ها باید اعلام شود.

کد خبر: ۱۵۹۳۷۷
۲۰:۴۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲

دیدارنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی در قسمت سوم برنامه بدون توقف سیما نظر خود را درباره رد صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس اعلام کرد.

محمدباقر قالیباف در قسمت سوم برنامه بدون توقف سیما درباره اینکه آیا غیر از نمایندگان افراد دیگری بیرون یا داخل مجلس به طرق غیرقانونی در فضای تصویب مصوبات یا در فضای مختلفی دخالت دارند یا خیر، گفت: این بحث را به دو بخش تقسیم می‌کنم؛ یک وقت یک طرح و لایحه‌ای به مجلس می‌آید که در درون و بیرون مجلس موافقین و مخالفینی دارد. ما در راستای مردمی‌سازی این فرصت را به مردم داده که درباره طرح‌ها و لوایحی نظر دهند؛ این یک بحث خیلی خوب و خیلی موثر است که باعث افزایش دقت می‌شود، اما از یک طرف، خطر هم دارد یعنی آن جایی که از آن آن به عنوان مدیریت تضاد منافعی سخن می‌گوییم. بعضی قوانین و بعضی طرح‌ها و لوایح منافع افرادی را به خطر می‌اندازد. آیا این افراد تلاش می‌کنند که این طرح تصویب نشوند یا طور دیگری تصویب شوند؟ حتما این گونه است.

وی درباره اینکه چقدر این موضوع شامل انتصابات می‌شود، گفت: اگر منظور این است که آیا نمایندگان در انتصابات دخالت می‌کنند یا نمی‌کنند، این را مقام معظم رهبری در دو جلسه ملاقات سالیانه‌ای که نمایندگان محضر ایشان حضور پیدا کردند، خیلی صریح و روشن فرمودند؛ ایشان فرمودند نباید این کار انجام شود یعنی نمایندگان را برحذر داشتند.

دولت با نمایندگان مشورت کند

رییس مجلس اضافه کرد: البته دولت با نمایندگان مشورت کند، چون نمایندگان در دسترس‌ترین افراد برای مردم در مشکلاتشان هستند. اگر به یک شهرستان بروید مردم نماینده را بیشتر از نماینده دولت، فرماندار و بخشدار بیشتر می‌شناسند و در دسترس‌تر هم هستند، زیرا به هر حال نماینده مردم هستند و کم و یا زیاد مراجعه می‌کنند این یک واقعیت است.

وی ادامه داد: حضرت آقا به مجموعه فرمانداران، استانداران و مجموعه‌های دولت فرمودند که هیچ مشاوری بهتر از این‌ها نیست که شما در تصمیمات خود با این‌ها مشورت کنید بله ممکن است بعضا، بعضا که می‌گویم در مجموع این‌ها یک نظری داشته باشند و پیگیری بعضی کار‌ها را انجام دهند، اما من بار‌ها در مجلس به دوستان این امر را متذکر شدم. ما در همان بحث نظارتمان اگر در هر رده‌ای، مسئولیتی کسی کوتاهی و کم کاری کند این حق مجلس است که نظارت و پیگیری کند و اگر بنا به جابه‌جایی نیز است همان طور که من توضیح دادم از طریق تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال آن کار را انجام دهد، اما اینکه جابه‌جا می‌کنند، بعد بگوییم اگر برداشتید آن فلان شخص را هم جایش بگذار، کار اشتباهی است.

رئیس مجلس همچنین درباره تأیید و رد صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: دلایل رد صلاحیت‌ها باید اعلام شود.

ادامه دارد ..

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: