سومین برنامه «با فرهنگ» با یک جامعه‌شناس و انسان‌شناس (قسمت پایانی)

نعمت‌الله فاضلی: متوجه بشویم که ریشه‌ مشکلات، در سیستم است

در قسمت پایانی از برنامه سوم «با فرهنگ»، حسین قنواتی و دکتر نعمت‌الله فاضلی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به گفت‌و‌گو پیرامون ظهور کیفیت فرهنگی در جامعه امروز ایران پرداخته‌اند.

کد خبر: ۱۵۵۰۸۳
۱۲:۵۵ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۲

عکس‌ها: آرش راهبر

 

دیدارنیوز ـ حسین قنواتی: دکتر نعمت‌الله فاضلی- انسان‌شناس و جامعه‌شناس برجسته‌ی کشورـ در بخش سوم از گفت‌وگوی خود با دیدارنیوز در برنامه‌ی «با فرهنگ»، با اشاره به این‌که «دو قطبی گروه‌های اجتماعی سنت‌گرای مذهبی و نوگرایان دموکراسی‌خواه باید همدیگر را بپذیرند و در عوض برای نقد و به چالش کشیدن سیستم، گفت‌وگوگرهای فعالی باشند»، می‌گوید: باید متوجه بشویم که ریشه‌ی مشکلات امروز ما در سیستم است.

فاضلی معتقد است مفهوم آزادی اهمیت بنیادینی در جامعه پیدا کرده و وقتی جهت‌گیری جامعه به جای گذشته رو به آینده شده، می‌توان گفت که حال تاریخی جامعه‌ی ما خوب است، اگرچه حال مکانیکی ما خوب نیست.

ویدیو این برنامه را اینجا و در کانال یوتیوب دیدار ببینید

این استاد دانشگاه می‌گوید: جامعه‌ی امروز ما جهانی‌تر فکر می‌کند و هنگامی که در هر گفت‌وگو سخن از آزادی است، یعنی کیفیت فرهنگی و اجتماعی ما دارد ظاهر می‌شود.

وی هم‌چنین تصریح می‌کند که لازم نیست این اندازه دغدغه‌ی کنترل و نظارت و بیماران کاری جامعه را داشت.

او می‌افزاید: «از نگاه سیاسی، دانشگاه‌ها تهاجم فرهنگی تلقی می‌شوند، اما علوم انسانی و اجتماعی معمارهای جامعه‌اند...» و در سومین و آخرین بخش از گفت‌وگو‌ی خود با دیدارنیوز، خاطر نشان می‌کند: «امروز علوم‌انسانی دارد نقش مرجع را در جامعه بازی می‌کند، چنان که برنامه‌ای چون با فرهنگ و مردم، برای فهم جامعه به محقق‌های علوم‌انسانی مراجعه می‌کنند، نه به مداح و رمال و واعظ.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: