نخستین برنامه «بافرهنگ» در گفت‌و‌گو با یک روزنامه‌نگار پیش‌کسوت

آقازاده: در جایی که زندگی نمی‌تواند زندگی کند، فرهنگ جایی ندارد

این نخستین قسمت از برنامه جدید «بافرهنگ» است که در دیدارنیوز تهیه می‌شود و قرار است روزهای جمعه منتشر شود. نخستین مهمان حسین قنواتی نیز محمد آقازاده روزنامه‌نگار قدیمی است.

کد خبر: ۱۵۳۷۲۳
۱۵:۳۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۲

 

دیدارنیوز ـ حسین قنوانی: محمد آقازاده، اکنون بیش از ۴۲ سال سابقه‏ روزنامه‏‌نگاری را پشت سر دارد. گذشته‏ کاری او، به نوعی روایت حال روزنامه‏نگاری و رسانه هم هست. این روزنامه‌‏نگار پیش‏کسوت که بیش‏تر در فضای فرهنگی و توسعه قلم زده است، کار خود را از چاپخانه‏ روزنامه کیهان آغاز کرد و به تحریریه‏ آن رسید و پس از مدتی از آن‏جا اخراج شد.

دلیل مهم این اتفاق به گفته‏ او آن بود که «نمی‏خواست قلم را به افترا آلوده کند».

نخستین قسمت از برنامه بافرهنگ را اینجا ببینید

آقازاده سپس در آغاز تاسیس و انتشار روزنامه‏ «همشهری» به این روزنامه پیوست و شروع به انتشار گزارش‏‌های اجتماعی کرد. گزارش‏‌های پرمخاطب «شورآباد» و «گلشهر مشهد» و «تایباد» او در همشهری را پاسخی به کودکی خود می‏‌داند.

او عاقبت از همشهری هم اخراج شد و پس از مدتی به روزنامه‏ «ایران» پیوست و مدتی بعدتر از آ‏جا هم اخراج شد، تا مطبوعات که رکن چهارم دموکراسی خوانده می‏‌شوند، به گفته‏ او از «برخورد برده‌‏وار» با روزنامه‌‏نگار کارکُشته‌‏ای، چون آقازاده، منصرف نشوند.

با این حال او در بسیاری از روزنامه‏‌های دیگر هم قلم زده است که سردبیری «گزارش روز» که در آن بیش از پانزده روز تحمل نشد و «همبستگی» نیز در سابقه‏‌ی کاری او است.

برنامه‏‌ی #بافرهنگ همین سابقه را در کنار آشنایی با نوشته‌‏ها و شناخت نزدیک از او را رزومه‏‌ای درخشان برای یک روزنامه‌‏نگار دانسته و او را در سرفصل «رسانه و فرهنگ» در نخستین برنامه‌‏ی خود دعوت کرده است، تا در گفت‏‌وگوی با این روزنامه‏‌نگار حوزه‏‌ی فرهنگ و توسعه به شرحی از فضای فرهنگی جاری و چرایی آن برسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: