ایران همواره به مسیر دیپلماسی پایبند است

کنعانی: منتظر اقدام عملی کره جنوبی هستیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: مذاکرات در سطوح مختلف انجام شده و درباره کره جنوبی گفتگو‌ها ادامه پیدا کرده و مقامات کره قول‌های مثبتی دادند و ما منتظر اقدام عملی دولت کره جنوبی هستیم.

کد خبر: ۱۵۳۱۶۲
۱۱:۲۲ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکومیت دوباره توهین به قرآن کریم در اروپا گفت: بار دیگر با تاکید از دولت‌هایی که چنین اهانت شرم آوری در آنان انجام شد می‌خواهیم از تکرار چنین اقدامات شرم آوری پیشگیری کنند و با مجرمان شدیدا برخورد کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی در این نشست با در دست داشتن قرآن کریم درباره اهانت به کلام الله مجید در سوئد گفت: یکبار دیگر اهانت به قرآن کریم را در سوئد محکوم می‌کنیم. این اقدام شرم آور است و اهانت به همه ادیان اسمانی و ابراهیمی است و غیرقابل قبول و هیچ توجیهی برای چنین کاری پذیرفته نیست. بار دیگر با تاکید از دولت‌هایی که چنین اهانت شرم آوری در آنان انجام شد می‌خواهیم از تکرار چنین اقدامات شرم آوری پیشگیری کنند و با مجرمان شدیدا برخورد کنند و یا این مجرمان را در اختیار کشور‌های اسلامی قرار بدهند.

منتظر اقدام عملی دولت کره جنوبی در پرداخت بدهی ایران هستیم

وی درباره کارشکنی آمریکا در خصوص منابع مالی ایران گفت: مطالبات مورد اشاره جزو حقوق انکار ناپذیر ملت است. میزان و ارقامش بار‌ها توسط مسئولان ذی ربط اعلام شده است. متاسفانه در سایه تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا انجام تجارت آزاد ایران با کشور‌ها دچار اشکال شده است و برخی از کشور‌ها تحت فشار سیاسی آمریکا از پرداخت به ایران خودداری کردند.

کنعانی افزود: در این زمینه مذاکرات در سطوح مختلف انجام شده و درباره کره جنوبی گفتگو‌ها ادامه پیدا کرده و مقامات کره قول‌های مثبتی دادند و ما منتظر اقدام عملی دولت کره جنوبی هستیم. در ارتباط با عراق روابط دو کشور نزدیک است. دولت عراق متعهد به پرداخت است و در این زمینه مطالبات ما را واریز کرده است و اخیرا دولت آمریکا اعلام کرده مجوز بخشی از مطالبات را صادر کرده است و روند کار با جدیت در حال انجام است، اما ما نیازمند وصول کامل مطالبات هستیم.

ایران همواره به مسیر دیپلماسی پایبند است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور قطر به ایران و ابتکارات مطرح شده گفت: سفر مقامات کشور‌های منطقه بخشی در چارچوب همکاری دوجانبه ایران با این کشور‌ها است. بخشی از این‌ها هم در چارچوب تلاش‌ها توام با حسن نیت و ابتکاراتی است که از سوی عمان و قطر قرار دارد و مایل هستند با توجه به ظرفیت‌های خود برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

ایران همواره به مسیر دیپلماسی پایبند است. در این زمینه پایبند برجام بودیم و از ابتکارات مثبت کشور‌های منطقه هم استقبال کردیم، این یک مسیر دیپلماتیک فعال است. ما نه خوشبین هستیم و نه بدبین. ما از پویایی‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و گفتگو‌ها روند رو به جلویی دارد.

سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران

کنعانی درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران گفت: سفر وزیر خارجه ارمنستان در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ به سفر آقای وزیر به ارمنستان انجام می‌شود. ما موضوعات مختلفی را با ارمنستان برای گفتگو داریم. همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، ترانزیت، اقتصادی و منطقه‌ای اهمیت دارد. حمایت ایران از روند مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات حائز اهمیت است.

طولانی شدن روند تبادل زندانیان در نتیجه عدم اراده دولت آمریکا است

وی در خصوص ادعا‌ها درباره بازداشت نفر چهارم آمریکایی توسط ایران گفت: ایران برای تبادل زندانیان بر مبنای اهتمامی که برای شهروندانش دارد جدی بوده است. طولانی شدن روند متاسفانه در نتیجه عدم اراده دولت آمریکا است. طرح ادعا در رسانه را نه تائید می‌توانم کنم و نه اظهارنظر می‌کنم. برخی از دولت‌های دارای روابط خوب با دو طرف هم در حال تلاش هستند. این به اراده سیاسی دولت آمریکا بستگی دارد.

ادامه دارد ..

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: