فاطمه راکعی؛ رکن سه (۱)

نظر رهبری درباره رفراندوم این نبود، تعجب کردم / مسئله نظارت استصوابی حل نشود، با توصیه اصلاح‌طلبان هم مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند

فاطمه راکعی فعال حوزه زنان و عضو حقوقی جبهه اصلاحات در قسمت اول گفت‌وگوی خود با برنامه رکن سه دیدار، به نقش زنان در عرصه سیاسی ایران و نگاه رهبر فقید انقلاب نسبت به زنان پرداخته است.

کد خبر: ۱۵۳۰۶۴
۰۸:۲۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲



 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: فاطمه راکعی دبیرکل حزب زنان نواندیش مسلمان مهمان برنامه رکن سه (رکن احزاب) دیدارنیوز بود و با او درباره دلایل ایجاد احزاب زنانه در عرصه سیاست و تحزب، جایگاه زنان در سیاست، فرهنگ و کنش‌های اینچنینی، نگاه رهبران انقلاب بخصوص حضرت آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به کیفیت و کمیت حضور زنان در سیاست، گفتگو کردیم.

قسمت اول گفتگو با فاطمه راکعی را اینجا ببینید

 

فاطمه راکعی درباره جایگاه زنان در حکمرانی دموکراتیک در ایران گفت: «اولین تجربه تشکیلاتی من از دانشگاه و انجمن فرهنگ و هنر شروع شد. این انجمن گرچه حزب نبود، ولی عملا کار حزبی می‌کرد و پیام‌هایی که از امام که در نوفل لوشاتو پاریس بود، به ما می‌رسید را به کار می‌بستیم. بعد از انقلاب به جمعیت زنان جمهوری اسلامی راه یافتم و تا به امروز همانگونه که در ابتدای برنامه گفتید، در حال فعلیت سیاسی و تشکیلاتی هستم و در دانشگاه هم تدریس کردم و در دانشگاه الزهرا مسئولیت‌هایی داشتم».

وی افزود: «در قرآن و روایات و آنچه که از اسلام و ائمه به دست ما رسیده هیچ سخنی از تبعیض بین زن و مرد در امور اجتماعی وجود ندارد. اما زمانی که وارد مجلس ششم شدم متوجه شدم که مسئله بزرگی به نام تبعیض جنسیتی داریم که باید نسبت به آن حساس بود و کار کرد. با توجه به اینکه خیلی از طرح‌ها و لوایحی که پیرامون حقوق زنان آماده شده بود، نیمه تمام ماند، قبل از اتمام دوره نمایندگی با تعدادی از زنان مجلس ششم و تعدادی از دانشگاهیان تصمیم گرفتیم حزبی که فقط مدافع حقوق زنان باشد را ایجاد کنیم».

نمایند شورای اسلامی در مجلس ششم خاطرنشان کرد: «اولین تشکل زنانه‌ای پس از انقلابی که من عضو آن بودم به دبیرکلی دکتر زهرا مصطفوی دختر امام، بود و اکثر زنان عضو آن تشکیلات -که نامش جمعیت زنان جمهوری اسلامی بود- نواندیش دینی بودند. نظر ما این بود که باید سیستمی پایه گذاری شود که در آن زنان زهرا گونه و البته مطابق معیار‌های عرفی زمان زندگی و فعالیت کنند. تلاش این بود که زنان در جایگاه‌های کلیدی تصمیم‌گیری نظام جمهوری اسلامی قرار گیرند، ما زنان نواندیشی بودبم که تلاش می‌کدیم گفتمان خود را نهادینه کنیم و در عین حال نظرات امام را به منصه عمل برسانیم».



دبیرکل حزب زنان نواندیش مسلمان اظهار کرد: «....»

ادامه متن در حال تنظیم .....

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: