شهاب الدین حائری شیرازی را بیشتر به دلیل شهرت پدرش میشناسند، او سالها لباس روحانیت بر تن داشت و پس از تحصیل به درجه اجتهاد رسید، اما حالا او عصبانیت مردم از حاکمیت و روحانیون را دلیل اصلی خلع لباس کردن خود میداند.
دیدارنیوزـ اسفندیار عبداللهی- نسرین نیکنام: حائری شیرازی در روزی که مهمان دیدارنیوز بود، هم از بحث حجاب اجباری یا اختیاری و برخورد حاکمیت با این موضوع گفت هم نقد جدی به مسئولان و تصمیمگیرانی داشت که به نام دین و اسلام مردم را میترسانند با آنها برخورد خشن میکنند و برای مقابله از تفنگ ساچمهای استفاده میکنند.
او در این گفتوگو که قرار است در دو بخش منتشر شود، ابتدا به این سوال پاسخ داد که نوه مادربزرگی که در زمان رضا شاه به دلیل کشف حجاب ۲۵ سال در خانه مانده چه نظری درباره حجاب اجباری یا اختیاری دارد.
قسمت اول این گفتوگو را اینجا ببینید.
"مادربزرگ پدر من بخاطر اینکه رضا شاه کشف را اجباری کرد بیش از ۲۰ سال از خانه خارج نشد، اما نکته قابل تامل این است که حجاب یک مقوله فرهنگی است و نمیتوان حجاب و بی حجابی را با اجبار و زور به مردم تحمیل کرد و این حجاب اجباری که حکومت در این روزها با آن درگیر است هیچ بنیان فقهی ندارد."
او با اشاره به این موضوع که حجاب واجب است و نماز هم واجب است، میگوید: حالا که برای کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند گشت ارشاد داریم آیا برای کسانی که نماز نمیخوانند هم گشت داریم؟ در دین اسلام چارچوبهای خاصی وجود دارد، اما جمهوری اسلامی از خود چارچوب جدید و دین جدید میسازد.
عکسها: آرش راهبر
حائری شیرازی این را هم اضافه میکند که اگر کسی که در نقش آمر تشخیص دهد که تذکر به رعایت حجاب به فردی با استقبال او روبرو میشود بهتر است که این کار را انجام دهد، اما اگر متوجه شود که این تذکر ممکن است باعث دینزدگی فرد شود نه تنها واجب نیست، بلکه حرام است.
این دین پژوه معتقد است: با اینکه برای عمل زنا اشد مجازات در نظر گرفته شده و بدترین برخورد با این آدمها انجام میشود، اما برای غیبت که تخریب بیشتری دارد هیچ مجازاتی وجود ندارد. ما در همه موضوعات اینچنینی به سراغ سنت پیامبر و ائمه میرویم و به احکام شرعی استناد میکنیم، اما این را بیان نمیکنیم که در زمان پیامبر حتی یک نفر را به خاطر حجاب اذیت نکردند و تذکر ندادند، اما در شرایط کنونی همه این موضوعات را با رفتار پیامبر و ائمه میسنجند و به نام دین اسلام کارها را جلو میبرند.
حائری شیرازی با تاکید بر اینکه رفتارهای اشتباه باعث نفرت مردم از دین و روحانیت شده است، میافزاید: مردم رابطهشان با لباس روحانیت خراب شد و دلیل این اتفاق هم رفتار حاکمیت و تزریق دین جدید به مردم بود. مغز ما مانند دستگاه پردازش عمل میکند و هر دادهای وارد آن شود تحلیل و خروجی خاص آن فرد را دارد. مثلا یک روایت واحد را آیتالله سیستانی یک نوع بیان میکند، آقای خامنهای به یک شکل دیگر و حتی آیت الله خمینی هم برداشت خودش را داشت، اما موضوع زمانی مهم میشود که این تحلیل توسط چه کسی بیان میشود، کسانی که در راس قدرت و تصمیم گیری هستند آن روایت را طوری بیان میکنند به نفع قدرت خودشان باشد.
به اعتقاد این دین پژوه، جمهوری اسلامی خود را به دین میچسباند در حالیکه ملاک دینداری، فقط رفتن به مراسم اعتکاف و زیارت اربعین و حضور در مراسمهای دینی نیست بلکه معیار فقر و فلاکت و زندانهای پر شده از زندانی است که کسی به آنها توجه نمیکند.
او در بخش دیگری از این گفتوگو به نظر رهبری در مورد حجاب اشاره میکند و میگوید: «از نظر ایشان حجاب واجب سیاسی است یعنی حرفی که ما زدیم نباید زمین بماند و این بیشتر به تعصب و لجاجت شبیه است. از سوی دیگر مردم در تمام سالهای گذشته مدام تحقیر شدند و همین باعث شده که مردم ترس داشته باشند و عزت نفس خود را از دست بدهند و همه این عوامل دست به دست هم داد که واژه مردمسالاری به دست فراموشی سپرده شود.»
حائری شیرازی این را هم اضافه کرد که اگر مردم قدرت تحلیل ندارند و نمیتوانند در رفراندوم و اصلاح قانون اساسی شرکت کنند پس صلاحیت شرکت در انتخابات مجلس را هم ندارند.
قسمت دوم این گفت وگو سه شنبه بیستم تیرماه در سایت دیدار منتشر می شود.