این گزارش به روز رسانی می‌شود

انتخابات ترکیه؛ رجب یا کمال؟

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از صبح امروز یکشنبه آغاز شد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی و کمال قلیچدار اوغلو، نامزد حزب مخالف باهم رقابت می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۰۲۶۸
۱۷:۳۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

دیدارنیوز: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حالی انجام می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی و کمال قلیچدار اوغلو، نامزد مشترک شش حزب مخالف دولت هر دو امیدوار به پیروزی هستند.

بنا بر آخرین برآورد موسسه نظرسنجی «کوندا» که در روز‌های ۲۰ تا ۲۱ مه انجام شده است، حمایت از اردوغان ۵۲.۷ درصد و سبد رای قلیچداراوغلو ۴۷.۳ درصد است.

 

ساعت ۱۷:۳۳: شعب اخذ رای بسته شدند

شعب اخذ رای در سراسر ترکیه در ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی بسته شدند. پیش بینی می‌شود نتایج اولیه تا ساعات آینده اعلام شود.

قلیچدار اوغلو در آنکارا و اردوغان در استانبول رای دادند

کمال قلیچدار اوغلو در دبستان آرژانتین در آنکارا پایتخت ترکیه رای داده است.

رقیب اردوغان پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: «این انتخابات به‌دلیل تلاش برای فریب، در شرایط دشواری برگزار می‌شود، اما معتقدم که شهروندان آزاد هستند و تمایل به حضور در پای صندوق‌های رای دارند.»

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان در استانبول رای داد و گفت: «فکر می‌کنم امروز روند شمارش آرا بسیار سریع خواهد بود. این مهم است که شاهد برگزاری چنین انتخاباتی برای ریاست جمهوری و برای دموکراسی ترکیه باشیم.»

وی افزود: «مشارکت ۹۰ درصدی در دور نخست معمول است. ترکیه پایبندی خود به دموکراسی را با مشارکت ۹۰ درصد در انتخابات تایید کرد.»

چهره‌های مشهور ترکیه حمایت‌های خود را از دو نامزد انتخابات نشان دادند

مسعود اوزیل، فوتبالیست آلمانی-ترک کلیپی را در حساب توییتری خود منتشر کرد که شماری از دانشجویان آن را تقدیم به اردوغان کرده‌اند.

آهنگ «بیا رئیس جمهور، دوباره لبخند بزن» از سوی شماری از دانشجویان ترکیه چند روز قبل از دور دوم انتخابات در حمایت از اردوغان اجرا و تولید شد.

از سوی دیگر جم ییلماز، ستاره سینمای ترکیه با انتشار مطلبی در توییتر از کمال قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون حمایت کرد.

او با انتشار عکسی از قلیچدار اوغلو گفت که در دو دوم به این نامزد و رقیب اردوغان رای داده است.

اردوغان در مدرسه‌ای که رای داد پول و اسباب‌بازی پخش کرد

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدئو‌هایی که اردوغان را در بین جمعیت نشان می‌داد گفتند وی در مدرسه‌ای که در استانبول رای خود را داد اقدام به پخش پول و اسباب‌بازی بین جمعیت کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های ترکیه نوشتند که اردوغان پس از آنکه رای خود را به صندوق انداخت، عازم قبرستان کاراجا احمد استانبول برای سر زدن به مزار والدین خود شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: