اردوغان خبر داد

توافق غلات اوکراین ۲ ماه دیگر تمدید شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عنوان میانجی توافق غلات بین روسیه و اوکراین از تمدید این توافق به مدت دو ماه دیگر خبر داد.

کد خبر: ۱۴۹۷۴۵
۱۹:۰۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

دیدارنیوز: اردوغان امروز چهارشنبه یک روز پیش از پایان ضرب الاجل «ابتکار غلات دریای سیاه»، اعلام کرد که این توافق به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.

اظهارات اردوغان در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه در حالی است که آخرین کشتی ذیل این توافق یکی از بنادر اوکراین را ترک کرد. این توافق اجازه صادرات امن غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را می‌دهد و فردا پنجشنبه آخرین روز آن بود. توافق غلات در ضرب الاجل پیشین خود به مدت ۶۰ روز تا ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) تمدید شده بود.

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیون با تشکر از سران روسیه و اوکراین و همچنین آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، گفت: توافق غلات دریای سیاه با تلاش‌های ترکیه به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.

ابتدا در ژوئیه سال گذشته با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه، این توافق به مدت ۱۲۰ روز اجرا شد تا به بحران غذای جهانی کمک کند.

مسکو در ماه نوامبر برای تمدید این پیمان به مدت ۱۲۰ روز دیگر موافقت کرد، اما در ماه مارس روسیه فقط با تمدید ۶۰ روزه (تا ۱۸ مه) توافق کرد به این شرط که موانع صادرات کشاورزی این کشور برداشته شود.

روسیه که با حمله نظامی به اوکراین بحران بزرگی به وجود آورده، معتقد است که تحریم‌های غرب مانع از برخی از محصولات این کشور شده است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: