جنگ داروی آزمایشی با «آلزایمر»

یک کارآزمایی بالینی فاز ۳ داروی دونانماب نشان داده است که این دارو می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش عملکرد شناختی و عملکردی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل اولیه را در مقایسه با درمان‌های موجود، موجب شود.

کد خبر: ۱۴۹۲۷۵
۱۸:۵۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

دیدارنیوز: کارآزمایی‌های فاز ۳ از گروه‌های بزرگ برای مقایسه یک درمان دارویی جدید با درمان موجود استفاده می‌کنند تا مشخص شود کدام درمان از نظر اثربخشی بهتر عمل می‌کند.

داروی Donanemab یک داروی ایمونوتراپی است که پروتئین آمیلوئید بتا را که نشانه بیماری آلزایمر است، هدف قرار می‌دهد. هنگامی که آمیلوئید بتا در مغز تجمع می‌یابد، پلاک‌های چسبناکی ایجاد می‌کند که به سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند. یک آنتی بادی مونوکلونال، دونانماب با هدف قرار دادن نوع خاصی از آمیلوئید بتا، پلاک را از بین می‌برد.

این کارآزمایی که با نام TRAILBLAZER-ALZ ۲ شناخته می‌شود، ایمنی و اثربخشی دونانماب را بر روی ۱۱۸۲ نفر با علائم بیماری آلزایمر اولیه، مانند اختلال شناختی خفیف، ارزیابی کرد. این دارو با lecanemab، یکی دیگر از دارو‌های آنتی بادی مونوکلونال که آمیلوئید بتا را هدف قرار می‌دهد، مقایسه شد. در حالی که هر دو دارو به صورت وریدی تجویز می‌شوند، دونانماب هر چهار هفته یک بار، در حالی که لیکانامب هر دو هفته یکبار تجویز می‌شود.

محققان با استفاده از ابزار بالینی رتبه بندی آلزایمر شناخت و عملکرد را در بیماری‌های تخریب کننده عصبی ارزیابی می‌کنند. این کارآزمایی نتایج امیدوارکننده‌ای داشت. با ارزیابی نمرات شرکت‌کنندگان، کاهش شناختی و عملکردی افرادی که دونانماب دریافت کردند در مقایسه با گروه دارونما ۳۵ درصد کاهش یافت.

در یک سال، ۴۷ درصد از شرکت کنندگانی که دونانماب مصرف کردند، کاهشی در CDR-SB نشان ندادند و شرکت‌کنندگانی که دونانماب مصرف می‌کردند، ۳۹ درصد خطر کمتری برای پیشرفت به مرحله بعدی بیماری نشان دادند.

به گفته محققان، این دارو به طور قابل توجهی سطوح پلاک آمیلوئید مغز را کاهش داد. ۳۴ درصد از شرکت کنندگان با سطوح متوسط پروتئین تاو در شش ماهگی به پاکسازی آمیلوئید دست یافتند، با این حال، علی‌رغم پاکسازی پلاک‌های آمیلوئید دونانماب، این بیماری به طور کامل متوقف نشد.

بروس جیمز برو (Bruce James Brew) پزشک مشاور و متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا گفت: نتایج این مطالعه برای بیماران مبتلا به آلزایمر بسیار دلگرم کننده است. در حالی که نتایج کامل هنوز منتشر نشده، داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد: این دارو به طور قابل توجهی پیشرفت آلزایمر را کند می‌کند.

بر اساس نتایج کارآزمایی بالینی، پژوهشگران امیدوارند تا اواخر امسال تایید سازمان غذا و دارو را برای donanemab دریافت کنند.

منبع:سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: