کشف گور پزشک ۲ هزار ساله در مجارستان

باستان‌شناسان در مجارستان پس از کشف گور یک پزشک رومی، مجموعه‌ای از ابزار‌های پزشکی ۲ هزار ساله را کشف کردند.

کد خبر: ۱۴۹۱۷۲
۰۹:۱۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

دیدارنیوز: باستان‌شناسان موفق به کشف گور یک پزشک رومی شدند که بیش از ۲ سال قدمت دارد و ابزار پزشکی او نیز همراهش دفن شده است.

به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان در مجارستان مجموعه‌ای از ابزار‌های پزشکی ۲۰۰۰ ساله از جمله فورسپس (انبر) و چاقوی جراحی را کشف کردند. آن‌ها فکر می‌کنند این ابزار متعلق به یک پزشک از امپراتوری روم است که احتمالا قبل از مرگش، برای درمان بیماران به فراتر از مرز‌های امپراتوری روم سفر کرده بود تا بیماران را درمان کند.

در این گور دوران رومی که در نزدیکی شهر یازبرنی، در منطقه یاشساگ در مرکز مجارستان، در حدود ۳۵ مایلی (۵۵ کیلومتری) شرق بوداپست قرار دارد؛ یک مرد در آن به خاک سپرده شده، متوفا به همراه سوزن، پنس، چاقوی جراحی و سایر ابزار‌هایی که او برای حرفه خود استفاده می‌کرد، به خاک سپرده شده از این رو باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که این مجموعه که به نوعی ابزار پزشکی است و متعلق به قرن اول پس از میلاد است معتلق به یک پزشک باشد. نمونه‌ای از این یافته فقط در شهر رومی پمپئی بدست آمده است.

این به خودی خود شگفت‌انگیز است که یک پزشک مجهز به چنین تجهیزاتی از این منطقه بازدید کرده چراکه رومی‌ها آن را سرزمین‌های «بربر» (اصطلاح رومی‌ها برای هر نقطه خارج از قلمرو خود) می‌دانستند. در بیانیه باستان‌شناسان آمده است که فرض فعلی این است که پزشک مجهز، احتمالاً در یکی از مراکز امپراتوری آموزش دیده، ممکن است برای نجات فردی به این منطقه سفر کرده باشد. این ابزار‌ها در دو صندوق چوبی در پای قبر پیدا شده‌اند و چاقوی جراحی کشف شده از یک آلیاژ مس تزئین شده با نقره ساخته شده و دارای تیغه‌های فولادی قابل جابجایی است. حتا در حفاری‌ها، باستان‌شناسان سنگی پیدا کردند که برای تیز کردن تیغه‌ها و احتمالاً برای مخلوط کردن گیاهان دارویی استفاده می‌شد.

باستان‌شناسان همچنین اسکلت تقریباً کامل «دکتر» را پیدا کردند که نشان می‌داد او مردی حدوداً ۵۰ یا ۶۰ ساله در هنگام مرگ بود، اما از هیچ بیماری یا ترومای آشکاری رنج نمی‌برد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: