قیچی ۲۳۰۰ ساله‌ای که هنوز تیز است

پس از کشف یک قیچی ۲۳۰۰ ساله در مونیخ آلمان، باستان شناسان این کشور می‌گویند که این قیچی به خوبی حفظ شده و با وجود گذشت این زمان طولانی هنوز تیز است!

کد خبر: ۱۴۹۰۷۷
۱۹:۵۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

دیدارنیوز: باستان شناسان آلمانی طی عملیات حفاری در شهر مونیخ، یک قیچی باستانی را کشف کردند که به خوبی حفظ شده و تیزی تیغه‌های آن به حدی است که هنوز هم می‌تواند اجسام مختلفی را برش دهد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این قیچی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ سال قدمت دارد.

باستان شناسان اداره حفاظت از بنا‌های تاریخی ایالت باواریا در کشور آلمان در سایت حفاری که ابتدا توسط یک تیم خنثی سازی بمب با هدف شناسایی مهمات باقی مانده از جنگ جهانی دوم مورد کاوش قرار گرفته بود، به یک سازه چوبی مدفون برخورد کردند که معلوم شد یک مقبره متعلق به قرن سوم یا دوم قبل از میلاد است. این دوره تاریخی مقارن با زمانی بود که سلت‌ها قبل از دفن بقایای خود و دارایی‌های خود در گودال ها، مردگان خود را می‌سوزاندند.

سلت‌ها یک قوم اولیه هند و اروپایی بودند که در بیشتر مناطق اروپای غربی پراکنده شده و از قبایل و گروه‌های متفاوت تشکیل شده و در بخش هاییاز جزایر بریتانیا تا شمال اسپانیا ساکن بودند. در بسیاری از موارد، این اقوام مختلف جذب امپراتوری روم شدند و به شاخه‌هایی تبدیل شدند که ما امروزه بریتانیایی ها، گل ها، بوئی‌ها، گالاتی‌ها و سلتیبری‌ها می‌نامیم.

سلت‌ها اعتقاد عمیقی به زندگی پس از مرگ داشته و به همین دلیل شیوه‌های تدفین مختلفی را مورد استفاده قرار می‌دادند. به همین دلیل مقابر سلتی دارای آثار ارزشمندی بوده و تیم باستان شناسان آلمانی نیز در این قبر جدیدا کشف شده آثار متعددی همچون شمشیر خم شده، بقایای یک سپر، نوک نیزه، تیغ و نازک نی انسان را کشف کردند. دلیل خم بودن شمشیر احتمالا این است که سلت‌ها در هنگام مرگ یک جنگجو، شمشیر وی را حرارت داده و خم می‌کردند و سپس در کنار فرد متوفی قرار می‌دادند.

به باور باستان شناسان احتمالا دلیل عمل فوق، این است که ارزش شمشیر را از بین برده و غارتگران را از کندن قبر منصرف کنند، زیرا شمشیر خم شده ارزشی نداشته است.

از طرف دیگر، نابودی شمشیر ممکن است اهداف نمادینی داشته باشد که به صاحب متوفی آن اجازه می‌دهد تا در زندگی پس از مرگ از آن استفاده کند. در نهایت، این عمل می‌تواند شاهدی بر انجام یک اقدام احتیاطی خرافی در برابر بازگشت مردگان به دنیای زندگان باشد.

به باور باستان شناسان، مهمترین شیء کشف شده در این قبر، قیچی همراه این اشیا است. این قیچی به قدری خوب حفظ شده که هنوز تیز بوده و دارای درخشندگی است. این قیچی‌های باستانی، ابزار‌های چند منظوره‌ای بودند که می‌توانستند برای کوتاه کردن مو یا بریدن منسوجات یا کوتاه کردن موی دام‌ها استفاده شوند.

پروفسور ماتیاس فایل، سرپرست این عملیات کاوش، آثار شناسایی شده را بسیار خاص دانسته و در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد که این قیچی‌ها نه تن‌ها هنر و صنعت قابل توجهی را نشان می‌دهند، بلکه شرایط سالم آن‌ها همچنین چشم اندازی شگفت‌انگیز از گذشته ارائه می‌دهد. این قیچی حدود ۲۳۰۰ سال قدمت دارد و امروزه هم می‌توان از آن استفاده کرد.

منبع:سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: