باوجود گرانی کرایه تاکسی، مترو، مسکن، خودرو، سیب زمینی، مرغ و پیاز مطرح شد

وعده «زاکانی» برای ارزان‌کردن تهران

باوجود گرانی کرایه تاکسی، مترو، اتوبوس، مسکن، خودرو و اقلام خوراکی در تهران و سایر شهرهای ایران، علیرضا زاکانی شهردار تهران وعده داد: از ابزار‌هایی همچون میادین میوه و تره بار و فروش متری زمین بهره می‌گیریم تا شهر به سمت ارزان اداره شدن حرکت کند.

کد خبر: ۱۴۸۹۲۲
۱۲:۳۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

دیدارنیوز: شهردار تهران صبح امروز دومین نشست خبری خود را برگزار و به تشریح عملکرد ۲۰ ماهه شهرداری تهران پرداخت.

صبح امروز علیرضا زاکانی شهردار تهران نشست خود را در مجموعه باغ هنر واقع در اراضی عباس آباد پیرامون اعلام آخرین برنامه‌ها و تشریح عملکرد شهرداری در ماه‌های گذشته برگزار کرد.

وی با بیان اینکه دقیقا امروز ۲۰ ماه از حضورم در مجموعه شهرداری تهران می‌گذرد، گفت: باید در جلسه امروز پیرامون عملکردمان صحبت کنیم و هم افق‌های فراروی مدیریت شهری را بیان کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر ما یک سه گانه را مد نظر قرار دهیم باید بگویم که این سه گانه، شهر، شهروند و مدیریت شهری مد نظر ما است و گفت: خدمتگزاری مدیریت شهری به مردم سبب افزایش رضایت آن‌ها و توسعه شهر می‌شود و ما این مسئله را قبول داریم.

بخشی از پروژه‌های پایتخت را از زیر خاک بیرون آوردیم

زاکانی با بیان اینکه ۲۰ ماه پیش که مدیریت شهری را تحویل گرفتیم عملا همه پروژه‌های عمرانی خوابیده بود و حتی بخشی از پروژه‌های عمرانی که مربوط به مدیریت اسبق شهری بود زیر خاک مانده بود و خاک روی آن ریخته بودند، گفت: مثل میدان فتح که پل‌ها را از زیر خاک بیرون آوردیم.

وی با بیان اینکه ما با ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی روبرو بودیم که عدد ماورایی است که دغدغه مدیران ما این بود که چگونه از پس این وزنه بر بیایند، گفت: شهردار قبلی در یک برنامه تلویزیونی به صراحت گفته بود که شهری که با چنین بدهی روبرو است دیگر نباید از آن انتظار کار‌های بزرگ داشت؛ اما ما اینگونه فکر نکردیم و در شرایطی که پروژه‌های عمرانی خوابیده بود و شهر از فرسودگی رنج می‌برد سعی کردیم که اقدامات موثری انجام دهیم.

بیشترین مهاجرت از تهران در سال ۱۴۰۰ به استان البرز بود

شهردار تهران همچنین به مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و بد مسکنی در پایتخت اشاره کرد و با بیان اینکه ما یک میلیون کمبود مسکن در تهران داریم و شرایط به سمتی رفته بود که مردم به مهاجرت معکوس فکر می‌کردند، افزود: بیشترین مهاجرت از تهران در سال ۱۴۰۰ به استان البرز بود که این رقم اسفناک است.

زمان تحویل شهرداری تهران زیرساخت‌های شهری فرسوده بود

وی با بیان اینکه ما در حالی شهرداری را تحویل گرفتیم که زیرساخت‌های شهری فرسوده بود و عملا شرایط مناسبی نداشت، ادامه داد: این اتفاقات در شهر، در کنار بی عدالتی و فاصله بسیار زیاد شمال و جنوب حکایت از آن داشت که باید کار بزرگ و تحولی را در دستور کار قرار دهیم و این شرایط را در کنار موضوعات شهری بگذارید که پرونده‌های زیادی وجود داشت. همچون موضوع کن، نفر آباد، فدائیان اسلام و ... که زخم کاری بر پیکر تهران بود و حکایت از آن داشت که باید کار بزرگی برای تهران کنیم.

از سال ۹۱ دوره سقوط صدور پروانه آغاز شده بود

شهردار تهران با بیان اینکه وقتی وارد شهرداری شدیم دیدیم که دو سال و نیم است که بدنه شهرداری در تنش مالی بودند و حتی در سال ۹۹ سه ماه قرض گرفته بودند، گفت: علت این تنش‌های مالی این بود که از سال ۹۱ دوره سقوط صدور پروانه آغاز شده بود و از صدور ۳۱ هزار پروانه به صدور کمتر از ۶۰۰۰ پروانه در سال ۱۴۰۰ رسیده بودند و به تبع آن درآمد شهرسازی نیز کاهش یافته بود و آثار آن را در شهر نشان می‌داد.

فرسودگی شدید امکانات شهرداری در زمان ورود به مدیریت شهری

وی با اشاره به فرسودگی شدید امکانات شهرداری در زمان ورود به مدیریت شهری گفت: حمل و نقل عمومی تهران نه تنها فرسوده بود بلکه با کمبود شدید هم مواجه بود. به گونه‌ای که از ۱۱ هزار اتوبوسی که باید تهران داشته باشد ۱۸۵۰ اتوبوس به ما تحویل دادند و ۶۸۰۰ ون کاملا فرسوده بودند و به همین دلیل اساسا ارائه خدمات با اقتصاء توانمندی‌هایی که به ما داده بودند، سخت بود.

با رویکرد روح و جسم شهر در راستای آرامش و آسایش مردم گام برداشتیم

زاکانی با بیان اینکه از سوی دیگر مردم انتظارات به حقی داشتند و ما باید پاسخ مناسبی به آن‌ها می‌دادیم، اظهار کرد: دوستان قبلی علاقه داشتند که تهران را گران اداره کنند و شرایط را به سمتی برده بودند که برخی شهروندان بر اساس صرفه و صلاح خودشان میل به مهاجرت معکوس داشتند، اما زمانی که ما مدیریت شهری را تحویل گرفتیم به خودمان گفتیم که ما میراث دار بخش خوب و بد هستیم و باید عملکرد خوب را پاس داشته و برای حل میراث بدمان رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم که سعی کردیم مسئولیت پذیر باشیم و به مردم پاسخگو باشیم و با یک رویکرد شدید و توجه به روح و جسم شهر در راستای آرامش و آسایش مردم گام برداشتیم و سعی کردیم عملکرد خودمان را درست انجام دهیم و به دیگران نیز کمک کنیم تا نهایتا مردم در آرامش و آسایش باشند.

به جز تحول نمی‌توان معضلات شهر تهران را حل کرد

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه نگاه تحولی به شهر تهران و تغییر رویکرد‌ها تبدیل به سند جامعی در حوزه‌های مختلف خواهد شد، ادامه داد: در همین راستا هر هفته به یکی از دانشگاه‌های تهران می‌روم و به نوعی آنچه که به عنوان رویکرد و پروژه‌های شهرداری تهران است را به بحث می‌گذاریم و به این ترتیب ما به استقبال نقد می‌رویم و برای خود حقی برای اشتباه کردن را قائل نیستیم. قطعا به جز تحول نمی‌توان معضلات شهر تهران را حل کرد.

شهرداری تهران از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل می‌شود

وی افزود: در یک بخش از تحول ناظر به مدیریت شهری مقرر است که شهرداری تهران از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شود. در حوزه تحول کالبدی مواردی همچون بد مسکنی، عدم توزیع مناسب خدمات، ترافیک، آلودگی هوا و ... مد نظر قرار می‌گیرد و نوسازی با تأکید بر مدار حمل و نقل و معماری ایرانی اسلامی در دستور کار قرار می‌گیرد تا شهری الگو را ارائه کنیم.

به گفته شهردار تهران، در بعد دیگر شهرداری تهران به تحول ناظر بر تحول نرم به سبک زندگی که اساس آن بر مشارکت با مردم است می‌پردازد و در نهایت تحول هوشمند که ظرفیت‌های بسیاری همچون نمایشگاه دائمی نوآوری و ایجاد شهرک علم و فناوری تهران به مساحت ۲۰۰ هکتار در بوستان ولایت و کارخانه سیمان ری را به ظرفیت‌های شهر تهران می‌افزاید و به این ترتیب هویت‌های اقتصادی، اجتماعی، فناوری و ... را در تهران به ارمغان خواهیم آورد.

تحقق ۱۴۳ درصد منابع شهرداری تهران را در سال ۱۴۰۱ تجربه کردیم

وی ادامه داد: در حوزه مالی در هفته اول از آغاز به کارمان در مدیریت شهری جدید از تنش مالی خارج شدیم، به شکلی که در سال ۱۴۰۰، ۹۹ درصد تحقق منابع را تجربه کردیم و در سال گذشته نیز ۱۴۳ درصد تحقق منابع را تجربه کردیم که بینظیر بود. این در شرایطی است که تمام پروژه‌های شهر را فعال کردیم. بزرگراه یادگار امام، بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری که فاز اول آن‌ها امسال افتتاح خواهد شد. همچنین در سال گذشته ۳۳ کیلومتر مترو با ۱۱ ایستگاه به بهره برداری رسید و امسال نیز ۲۲ کیلومتر از مترو به بهره برداری خواهد رسید و همه این موارد بدون تکیه بر بودجه دولتی و امکانات محدود شهر رقم خورد و بر اساس مولدسازی و مشارکت این اقدامات انجام شده است.

وی تاکید کرد: خط ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو در حوزه توسعه‌ای فعال هستند. خطوط ۹ و ۱۰ امسال عملیاتشان آغاز و خطوط ۸ و ۱۱ نیز سال آینده آغاز خواهد شد. بی تردید سعی شد با ارتباط و تعامل مسیر درستی را در توسعه و پیشرفت شهر طی کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: موضوعات مربوط به محله ونک، کن و اسلام آباد در کمیسیون ماده ۵ مصوب و در حوزه شهرسازی پس از ۱۰ سال با رشد صدور پروانه مواجه شدیم و پروژه‌های بزرگی همچون شهید متوسلیان اقدامات‌شان در حال انجام است تا از ماه آینده آغاز شود.

افزایش ۶۸ درصدی صدور پروانه در حوزه بافت فرسوده طی سال گذشته

وی با بیان اینکه در آستانه یک حرکت بزرگ هستیم و برای ۲۰ ماه گذشته خدمت‌مان پاسخگو هستیم، اظهار کرد: ما از هر تهدیدی فرصت ساختیم به شکلی که بدهی‌های شهر به اهرم تغییر شهر تبدیل شد و از آن فرصت ساختیم. سال گذشته ۶۸ درصد افزایش صدور پروانه در حوزه بافت فرسوده را تجربه کردیم که بسیار نویدبخش است.

ساخت دو بزرگراه و یک آزادراه در تهران

علیرضا زاکانی پس از بیان عملکرد شهرداری تهران طی این ۲۰ ماه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به اولین سوال خبرنگاری در خصوص سرانجام بزرگراه سازی در تهران، گفت: ما تهران را به سمت شهری انسان محور از طریق مناسب سازی مسیر‌ها که تردد کمتر باشد، پیش می‌بریم و در نظر داریم با توسعه هوشمندسازی سفر‌ها را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه امروز در تهران دو بزرگراه و یک آزادراه در حال ساخت است، گفت: بزرگراه شهید شوشتری از بزرگراه رستگار تا یاسینی تکمیل کننده رینگ شرقی تهران است و بال غربی بزرگراه یادگار امام نیز در تفاهمی که با وزارت دفاع و ارتش صورت گرفت عملیات اجرایی آن آغاز شده و در یک مدت زمان مشخص به بهره برداری می‌رسد و همچنین پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ نیز فاز اول آن در سال جاری افتتاح می‌شود.

شهردار تهران افزود: بر اساس مبالغ سال گذشته تکمیل بزرگراه شوشتری به ۶۰۰۰ میلیارد تومان، یادگار امام به ۲۵۰۰ میلیارد تومان و تکمیل بزرگراه شهید بروجردی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان احتیاج دارد که احتمالا این اعداد افزایش می‌یابد.

وی افزود: ساخت تونل شهید متوسلیان نیز در حال برگزاری مناقصات است، اما دقت داشته باشید که تکمیل تونل شهید متوسلیان به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و همچنین آغاز مطالعات رینگ شمالی تهران شروع شده است.

نیاز سالانه تهران به بیش از ۱۱ میلیون متر مربع آسفالت

وی با بیان اینکه سالانه تهران به بیش از ۱۱ میلیون متر مربع آسفالت احتیاج دارد که حداقل بتوانیم ۱۰ درصد آسفالت معابر را بازسازی کنیم، گفت: چنین ظرفیتی در تهران وجود نداشت، اما سعی کردیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم به گونه‌ای که دو کارخانه جدید آسفالت در تهران راه اندازی شد و در نظر داریم امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به صورت حداقلی در نیمه اول سال آسفالت ریزی در معابر داشته باشیم.

نوسازی آسفالت ۱۲ بزرگراه در تهران

وی افزود: در شش ماه اول امسال آسفالت ۱۲ بزرگراه انجام می‌شود، اما در نظر داریم دو سوم آسفالت‌های تولیدی را در سطح معابر درجه ۲ و ۳ و کوچه‌ها استفاده کنیم و دقت داشته باشید که هم کیفیت و هم شرایط آسفالت تغییر کرده است.

استفاده از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت‌های کار در دستور کار شهرداری

زاکانی در مورد وضعیت موتورسیکلت‌های آلاینده در تهران گفت: ما موضوع آلاینده‌های تهران را در راستای عبور از سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق در حمل و نقل پیگیری می‌کنیم تا شهر از آلودگی کمتری رنج ببرد. بر همین اساس استفاده از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت‌های کار را در دستور کار قرار دادیم و تفاهم کردیم که در فاز اول ۵۰ هزار موتورسیکلت کار، برقی شوند و از آنجایی که این موتورسیکلت‌ها برای کار و فعالیت استفاده می‌شوند می‌توان به اجرایی شدن این برنامه مهم تاکید کرد و در کنار آن در نظر داریم برای موتورسیکلت‌های غیر کار تسهیلاتی فراهم کنیم تا مالکان راغب شوند که از موتورسیکلت برقی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه روز گذشته با وزیر نفت جلسه‌ای برگزار کردیم و در این خصوص نیز صحبت کردیم، گفت: راهکار قانونی در حال حاضر وجود ندارد که از منابع تبصره ۱۲ به عنوان پیش پرداخت کاهش مصرف سوخت استفاده کنیم، اما امیدواریم بتوانیم راهکاری اتخاذ کنیم تا از محل تبصره ۱۲ در راستای رفع آلایندگی تهران گام برداریم.

ورود ۱۰۰ اتوبوس ۹ متری برقی به تهران

وی افزود: ۱۰۰ اتوبوس ۹ متری برقی به تهران خواهد آمد و همچنین در نظر داریم زیرساخت‌های برقی سازی خودرو‌ها در تهران را فراهم کنیم.

زاکانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا با وزیر نفت در مورد سرانجام انبار‌های نفت شهران صحبت کردید یا نه؟ گفت: قبلا در این خصوص صحبت کرده بودیم و در جلسه دیروز در این خصوص صحبت نشد.

دستفروشان شناسنامه دار می‌شوند تا مشخص شود چه کسی چه چیزی می‌فروشد

شهردار تهران در ادامه در خصوص راه اندازی سامانه دستفروشان گفت: در وهله اول ما نمی‌خواهیم برای دستفروشان منعی ایجاد کنیم، اما این افراد نباید فعالیت‌شان به گونه‌ای باشد که معابر را ببندند.

وی با بیان اینکه دستفروشان نباید مزاحمتی برای مردم ایجاد کنند، گفت: سعی کردیم مواجهه منطقی با دستفروشان را در دستور کار قرار دهیم و در قدم اول ساماندهی و خدمات رسانی به آن‌ها را در پارک‌ها، میادین و بازارچه‌ها در دستور کار قرار دادیم، اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که نرم افزاری تهیه شود تا کلیه دستفروشان در آن ثبت نام کرده و آن‌ها را شناسنامه دار کنیم تا مشخص شود چه کسی چه چیزی می‌فروشد تا پاسخگوی اجناس فروخته شده خود باشد و طبیعتا می‌توانیم آن‌ها را بهتر ساماندهی کنیم.

برای پرداخت بدهی‌ها از انضباط مالی استفاده کردیم

شهردار تهران در تشریح شیوه پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران گفت: ما برای پرداخت بدهی‌ها از انضباط مالی استفاده کردیم و از همین طریق از تنش مالی خارج شدیم. خزانه واحد را تشکیل دادیم، اما این موضوع به تنهایی کفاف نمی‌داد، لذا در بخش دیگری برخورد فعال با موضوعات را در دستور کار قرار دادیم که مثال آن فیش عوارض پسماند بود که ما به سراغ مردم رفتیم و از ۷۰۰ میلیارد تومان سال‌های قبل به ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسیدیم. با همین برخورد فعال موضوع محله نفر آباد که چند سال مورد آسیب و غفلت قرار گرفته بود با یک بازنگری حل شد و به عنوان یک شهرک الگو مورد توجه قرار گرفت.

زاکانی افزود: در خصوص مولدسازی تلاش کردیم امکانات را خام نفروشیم و مولدسازی را برای پروژه‌ها مورد استفاده قرار دهیم و از طریق مشارکت امکان و سرمایه را برای شهر ایجاد کنیم.

تلاش می‌کنیم تهران را ارزان کنیم

شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهر گران است، اما تلاش می‌کنیم که آن را ارزان کنیم، افزود: ۳۰۰ میدان و بازارچه تره بار در شهر تهران به گونه‌ای عمل کرد که اگر نبودند برای میوه شب عید اتفاقات غیر قابل تصوری رخ می‌داد. بی تردید به سمت کنترل و کاهش حرکت می‌کنیم و در این راستا از ابزار‌هایی همچون میادین میوه و تره بار و فروش متری زمین بهره می‌گیریم تا شهر به سمت ارزان اداره شدن حرکت کند.

به گفته وی، بی تردید اگر در مجموعه شهرداری تبعیضی وجود داشته باشد حتما آن را دنبال خواهیم کرد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار نتایج پژوهشی در خصوص فشار زیست محیطی به مناطق ۲۲ گانه شهر تهران که بجز مناطق غربی سایر مناطق از وضعیت خوبی در این حوزه برخوردار نیستند و اینکه فقط بارگذاری جمعیتی در مناطق غربی امکانپذیر است، گفت: طبق طرح تفصیلی حدود ۱۴ منطقه ما از قدرالسهم تعیین شده در حوزه بارگذاری به ظرفیت نهایی نرسیدند و برخی از مناطق غربی که در این پژوهش یاد شده در آسیب‌های زیست محیطی قرار دارند و از این موضوع رنج می‌برند. در حقیقت چطور می‌توان برای منطقه ۲۲ بارگذاری انجام داد در حالیکه از سرانه‌های هفتگانه در شش مورد با کمبود مواجه است و لنگ می‌زند؛ لذا باید این پژوهش‌ها و دوستانی که این پژوهش‌ها را انجام می‌دهند توجه بیشتری داشته باشند.

نمی‌توان با یک راه حل از موضوعات تهران عبور کرد

وی افزود: موضوعات تهران یک بعدی نیست و نمی‌توان با یک راه حل از آن عبور کرد. ساخت و ساز و توسعه تهران مبتنی بر الگو‌هایی صورت می‌گیرد که همه سرانه‌ها را درون خود داشته باشد تا دغدغه‌های مردم را از میان ببرد. بی تردید یکی از اشکالات گذشته تهران توسعه آن بدون نقش راه قبلی است. همانند آنچه که در منطقه ۲۲ اتفاق افتاده که از سرانه‌های هفتگانه فقط فضای سبز شرایط مناسبی دارد.

محدودیتی برای ارتباطات با سایر کلانشهر‌هایی که مشکلات مشترکی با تهران دارند، نداریم

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباطات مدیریت شهری تهران با سایر کلانشهر‌هایی که مشکلات مشترکی با تهران دارند به ویژه کلانشهر‌هایی از کشور آمریکا گفت: ما محدودیتی نداریم، اما شرایط این ارتباط باید منطقی درست و عادلانه باشد. در هنگامی که تحریم‌هایی علیه کشورمان اعمال شد شرکت نیسان در ایران بود و شهردار نیویورک این شرکت را تهدید کرد که از ایران رفت. بی تردید ما دستگاه سیاسی نیستیم و نهاد خدمتگزار اجتماعی هستیم و باید از شهرداری‌ها همین شرایط را طلب کرد، اما در گذشته در نمونه‌ای که عنوان کردم مواجهه سیاسی بوده و بیشتر محدودیت‌ها از سمت آنهاست و این در شرایطی است که ما با بسیاری از کلانشهر‌ها خواهرخواندگی و ارتباطات خوبی داریم.

مبارزه با فساد در عمل است نه در شعار

زاکانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اموال برگردانده شده شهرداری، گفت: در این مدت ۲۰ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری را به مجموعه شهرداری برگرداندیم.

وی افزود: ما سه نوع فساد داریم که در نوع اول مال شهرداری را برده و خورده‌اند که ما تلاش می‌کنیم امکاناتی که از شهرداری برده شده است را برگردانیم مثل همین ۲۰ هزار میلیارد تومان که برخی‌ها به ما توصیه می‌کردند که امکان ندارد آن‌ها را برگردانیم و یا همچون پرونده برند یک شرکت ما که ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش داشت، اما سه میلیارد تومان گرفته بودند و پرونده به گونه‌ای بود که معاون مالی ما شخصا دنبال بازپسگیری این مورد بود و در یک مورد دیگر حق شهرداری که باید پس گرفته شود دقیقا نصف بودجه امسال است.

حق شهر را از آدم‌های بزن و برو پس می‌گیریم

وی با بیان اینکه ۴۸ پرونده مشارکتی داشتیم که ۴۷ مورد آن محکوم به شکست بود، گفت: ابایی نداریم که حقوق شهر را از کسانی که برده‌اند پس بگیریم و بدون خجالت پیگیر این موضوع هستیم تا حق شهر را از آدم‌های بزن و برو پس بگیریم.

علاقه نداریم که موضوعات فساد علنی شود

وی با بیان اینکه یک نوع فساد در حوزه‌های مختلف قراردادی ایجاد می‌شود که بهترین راه سیستمی کردن امورات و شفاف سازی است، گفت: به دنبال آن هستیم که تا خرداد ماه سال جاری تمامی فرآیند صدور پروانه سیستمی شود و بخش دیگری از فساد‌ها اصطلاحا خرد هستند که ممکن است از یک کارمند یا کارگذاری سر بزند که ما نسبت به این نوع فساد‌ها آگاهی بخشی، افزایش نظارت و برخورد با افراد را در دستور کار قرار دادیم، اما علاقه نداریم که موضوعات علنی شود و سعی کردیم در حوزه مبارزه با فساد بیشتر عمل کنیم و کمتر شعار دهیم.

وی در خصوص ساخت و ساز در تهران و اجاره داری شهرداری گفت: ما قرارگاه جهادی مسکن را در شهر تهران دنبال کردیم چرا که احساس کردیم به مردم اجحاف می‌شود و هم قیمت مسکن و هم اجاره‌ها بسیار غیر قابل تحمل شده که با مرحوم رستم قاسمی جلسات زیادی را برگزار کردیم و نهایتا در این مدت برای ساخت ۴۷۰ هزار واحد تعامل داشتیم که ۳۲ هزار واحد خاصه برای امکانات شهری بود، اما برخی از این واحد‌ها معطل تعیین مدل شهرک الگو بودند که به لطف خدا نمونه شهرک الگو تصویب شد و در منطقه ۱۹ در ۱۲ هکتار و در منطقه ۲۱ در ۶۰ هکتار شهرک الگو خواهیم داشت که مدل شهرک الگو را شروع کردیم که بخشی برای اجاره داری و بخشی برای عرضه متری در نظر گرفته شده است.

در خرید و فروش‌هایمان از طریق بورس امکان تبانی و فساد وجود ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص عرضه املاک در بورس گفت: ما علاقمند هستیم که خرید و فروش‌هایمان را از طریق بورس انجام دهیم چرا که شفافیت بالا است و امکان تبانی و فساد وجود ندارد و ما ماه‌ها تلاش کردیم که دو ملک خود را در بورس عرضه کنیم، اما یک مجموعه‌ای آمد و آن را مصادره کرد و ما به مشکل برخوردیم.

وی با بیان اینکه اقدام علیه شهرداری دو نوع است، گفت: در برخی موارد شهرداری بدهی دارد و ما وظیفه‌مان است که آن را پرداخت کنیم، اما در برخی موارد حق‌شان نیست و ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد که ممکن است به ناحق اتفاقاتی رخ دهد و خدایی ناکرده امکانات شهرداری را در مواردی که در کنترل ما نیست بردارند که اگر تضمین داده شود که این اتفاق نمی‌افتد ما علاقمند هستیم که در بورس فعال‌تر باشیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت بررسی مسائل مربوط به شرکت کنترل ترافیک شهر تهران گفت: در مجموعه شهرداری تهران به واسطه تنوع کار باید تخصصی کار کنیم. شرکت کنترل ترافیک شرکت مهم ماست، اما دچار مشکلاتی بود، به شکلی که بخشی از فیبر نوری شهر و دوربین‌های شهر به آن سپرده شده بودند و کمبود و اختلال‌هایی در دوربین‌ها به همراه آسیب‌هایی که در خرداد ماه سال گذشته به مجموعه فاوای شهرداری وارد شده بود که مقرر شد طرح نوعی را دنبال کنیم که تضمین اطلاعات شهروندان و توسعه دوربین‌ها و فیبر نوری را به همراه داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: تحقیقات و کار‌های جدی ظرف یک سال گذشته آغاز شده و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که فیبر نوری که در تهران حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است بهره‌مندی مناسبی از آن داشته باشیم و در حقیقت سرمایه شهر را تجمیع کنیم. بر همین اساس شرکتی در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران انتخاب شد که تمامی زیرساخت‌های سخت افزاری را به آن واگذار کنیم و توسعه آن را نیز از طریق همین شرکت انجام دهیم تا تصویر خام در اختیار شرکت کنترل ترافیک و پلیس راهور قرار گیرد و شبکه هوشمند کنترل ترافیک را در دست بگیرد.

شرکت کنترل ترافیک نه ادغام و نه منحل خواهد شد

وی تاکید کرد: کاری منطقی و کاملا قانونی و درست انجام دادیم، شرکت کنترل ترافیک نه ادغام و نه منحل خواهد شد؛ بلکه بسیار قویتر خواهد شد و از سوی دیگر شرکتی اختصاصی و پاسخگو برای سخت افزار خواهیم داشت. سال گذشته در خرداد ماه حدود یک ماه و نیم در این حوزه آسیب خوردیم؛ لذا از این جهت باید نسبت به توسعه سخت افزار‌های خود اقدام کنیم.

عملیاتی شدن تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی

شهردار تهران در خصوص موضوع بازبینی خطوط تندرو (بی آر تی)، گفت: خطوط بی آر تی امسال بازبینی خواهند شد و صورت و چهره جدیدی پیدا خواهند کرد و شروع آن نیز از خط شرقی و غربی خواهد بود. همچنین امسال تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی پس از طی کردن مسیر خود در شورا عملیاتی خواهد شد که هزینه ۱۱ هزار میلیارد تومانی را در بر خواهد داشت.

به گفته وی، همچنین ظرفیت اتوبوس‌های ما نیز در بازبینی که انجام می‌شود تغییر خواهد کرد. برای سال جاری منابع خودمان را برای بازسازی اتوبوس‌ها تامین می‌کنیم و امسال ۱۰۰۰ اتوبوس و سال آینده نیز ۱۰۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد. در حال حاضر ۲۶۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار داریم که ۱۷۰۰ دستگاه در خدمت شهروندان در مسیر‌های ۲۱۰ گانه هستند و مابقی نیز به برخی نهاد‌های خاص خدمت رسانی می‌کنند و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

رایزنی با سرمایه گذاران خارجی و داخلی در حوزه گردشگری تهران

زاکانی تاکید کرد: شهرداری تهران برای جذب سرمایه گذاری خارجی اقدامات خوبی را انجام داده و برای امسال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری پروژه تعریف شده است. با برخی سرمایه گذاران خارجی و داخلی نیز صحبت‌هایی انجام شده است.

اعلام برنامه‌های شهرداری تهران برای اربعین

وی در خصوص فعالیت شهرداری تهران برای اربعین نیز گفت: هر سال در اربعین با افتخار فعال وارد می‌شویم و قطره‌ای از همت مردم عراق هستیم و هر سال از این سفره بهره‌مند می‌شویم. بخشی از فعالیت ما در مرز‌ها برای اتباع حدود چهار کشوری است که از مرز‌های ما وارد عراق می‌شوند. برخی از فعالیت برای اتباع کشور ما در مرز‌ها و بخشی از فعالیت نیز در داخل کشور عراق است که خدمت رسانی انجام می‌دهیم که البته در مقابل همت مردم عراق تنها قطره‌ای محسوب می‌شود.

ادامه دارد ..

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: