در واکنش به محدودیت‌های طالبان علیه زنان مطرح شد

کرزی: بسته‌ماندن مدارس دخترانه مانع بزرگ پیشرفت است

«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان در واکنش به محدودیت‌های طالبان علیه دختران و زنان این کشور، ممنوعیت آموزش زنان و دختران را مانع بزرگ پیشرفت و خودکفایی این کشور دانست.

کد خبر: ۱۴۸۴۴۶
۱۶:۳۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

دیدارنیوز: رئیس جمهور سابق افغانستان در پیامی خواستار بازگشایی مدارس دخترانه و آغاز گفتگو‌های ملی برای تضمین صلح و ثبات در این کشور شد.

«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان با انتشار پیامی بار دیگر بر لزوم بازگشایی مدارس دخترانه و بازگشت دانشجویان زن به دانشگاه‌ها تأکید کرد و ممنوعیت آموزش زنان و دختران را مانع بزرگ پیشرفت و خودکفایی این کشور دانست.

کرزی در رشته توئیتی نوشت: به یقین اگر خواهران و دختران ما به زیور علم و دانش آراسته شوند، نه تنها از احتیاج به بیگانگان نجات خواهیم یافت، بلکه نسل‌های آینده ما متکی به خود بوده و زندگی مرفه، با عزت و آرام خواهند داشت.

وی افزود: یکبار دیگر از حکومت سرپرست اسلامی می‌خواهم تا برای یک افغانستان مترقی، مستقل و خودکفا هر چه زودتر در‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران بگشاید و زمینهٔ برگشت زنان به کار را فراهم سازد تا خواهران و دختران ما به حقوق مسلّم خود دست یابند و کشور ما از احتیاج و عقب‌ماندگی نجات یابد.

رئیس جمهور سابق افغانستان در ادامه نیز از هیئت حاکمه خواست تا به منظور تأمین صلح و ثبات پایدار در افغانستان به طور فوری روند گفتمان ملی را آغاز کند.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی سابق افغانستان نیز در پیامی اظهارداشت برای حل چالش‌ها و مشکلات موجود در افغانستان باید به خواست‌های اساسی اکثریت مردم افغانستان مانند تأمین عدالت اجتماعی، رعایت حقوق اساسی شهروندان، مشارکت همگانی و حق تحصیل و کار برای دختران و زنان رسیدگی شود تا افغانستان بتواند به‌سوی ثبات اجتماعی و اقتصادی پایدار، قدم بردارد.

وی همچنین با اشاره به بحران انسانی جاری در افغانستان از جامعه بین‌الملل و نهاد‌های امدادرسان خواست تا به کمک و حمایت خویش از مردم افغانستان ادامه دهند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: