چینی‌ها پیرو اسلام نیستند و خدا را قبول ندارند، اما در ارائه خدمات عمومی به مردم موفق بودند

نماینده مجلس: کابینه اقتصادی دولت ناتوان است؛ چرا گره‌های اقتصادی هنوز باز نشده؟

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه کابینه اقتصادی دولت ناتوان است، گفت: سوال ما و مردم این است که چرا گره‌های اقتصادی جامعه هنوز باز نشده است؟ درحال حاضر تاکید ما به رئیسی این است که جامعه تحمل افزایش قیمت حامل‌های انرژی را ندارد و باید فرهنگ سازی کنیم تا میزان مصرف مدیریت شود.

کد خبر: ۱۴۷۲۰۸
۱۲:۰۷ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲

دیدارنیوز: نماینده مردم بندرعباس در مجلس با اشاره به دلایل عدم موفقیت دولت در حل مشکلات اقتصادی جامعه، گفت: یکی از عوامل، ناتوانی مدیران دستگاه‌های اجرایی و بعضی از وزرا خصوصا کابینه اقتصادی دولت است و مساله دوم این است که باید نگاهمان را به دنیا تغییر دهیم و بتوانیم با حفظ استقلال و مواضع خودمان، با دنیا ارتباط برقرار کنیم و به دنیا اطمینان دهیم که به دنبال این هستیم که امنیت، صلح و صمیمیت بین همه برقرار شود.

احمد مرادی در رابطه با نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم، گفت: ما در شرایط بد اقتصادی قرار داریم و مردم چند مطالبه از ما دارند؛ یکی از مطالبات مردم بحث اشتغال و معیشت است؛ چراکه بحث اقتصاد و تامین معیشت، پایه اصلی زندگی آرام و بدون دردسر برای مردم است. شعار ابراهیم رئیسی هم وقتی بر سر کار آمد این بود که بتواند دغدغه‌های مردم را برطرف کند، اما در انجام و موفقیت این کار به تیم کارشناسی زبده و استفاده از مدیران برجسته و توانمند و جهادی نیاز داشت و هدف رئیسی هم همین بود که بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند. رئیسی در بحث مبارزه با فساد پیش قدم شد و دستورات لازم را صادر کرد و در بحث رفع موانع و مشکلاتی که در حوزه اشتغال وجود داشت خصوصا کارخانه‌هایی که تعطیل شده بودند اقدامات خوبی را انجام داد.

وی ادامه داد: سوال ما و مردم این است که با انجام شدن این اقدامات چرا گره‌های اقتصادی جامعه هنوز باز نشده است؟ به نظر من دلیل اول این شرایط، ناتوانی مدیران دستگاه‌های اجرایی و بعضی از وزرا خصوصا کابینه اقتصادی دولت است و مساله دوم این است که باید نگاهمان را به دنیا تغییر دهیم و بتوانیم با حفظ استقلال و مواضع خودمان با دنیا ارتباط برقرار کنیم و به دنیا اطمینان دهیم که به دنبال این هستیم که امنیت، صلح و صمیمیت بین همه برقرار شود و از هر حرف و اقدام نابجایی که روابط را دچار خدشه کند پرهیز کنیم و لازم است این نگاه در درون حاکمیت و مجلس حاکم شود.

مرادی بیان داشت: کشور ما ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد من همیشه ایران را با چین قیاس می‌کنم که ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و پیرو اسلام نیستند و خدا را قبول ندارند، اما در ارائه خدمات عمومی به مردم موفق بودند. دولت و همه حاکمیت در کل دنیا دو وظیفه عمده دارند یکی از این وظایف، ایجاد نظم و امنیت به جامعه و وظیفه دوم هم ارائه خدمات عمومی به عامه مردم است که این دو در هر حکومت و دولتی اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد باعث عدم موفقیت دولت خواهد شد.

وی افزود: ما باید بتوانیم از تجربیات کشور‌های دنیا در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم به عنوان نمونه، ما در صنعت خودروسازی ضعیف هستیم و علی رغم قول‌هایی که دادند نتوانستند خودروی ایمن، با کیفیت و ارزان در اختیار مردم قرار دهند که به عنوان نقطه ضعف این دولت محسوب می‌شود.

وی در خصوص میزان صادرات نفت و گاز به کشور‌های دنیا، گفت: ما در زیرساخت‌های صادرات نفت و گاز مشکل داریم و اگر زیرساخت‌های ما آماده و پالایشگاه‌ها توسعه پیدا می‌کرد، ظرفیت تولید ۵ الی ۶ میلیون بشکه را داشتیم و همین میزان را می‌توانستیم صادر کنیم، اما در بهترین حالت شاید بتوانیم ۲ و نیم میلیون بشکه صادرات داشته باشیم در حالی که عراق بالای ۶ میلیون بشکه تولید و صادرات دارد. یکی از زیرساخت‌هایی که باید توسعه یابد، مکانی است برای ذخیره این سرمایه خدادادی و دوم ایجاد پالایشگاه‌ها است. ما در حال حاضر تعدادی مینی‌پالایشگاه داریم، ولی متاسفانه دولت نمی‌تواند خوراک این پالایشگاه‌ها را تامین کند که در کل کشور حمل این خوراک با نفتکش و تانکر‌های نفتی موجب ترافیک، آلودگی و خرابی جاده‌ها می‌شود در صورتی که دولت با ریل و مخازن پالایشگاه و خط لوله می‌تواند این کار را تسهیل کند و در کل من عملکرد دولت را در این موارد موفق نمی‌بینم.

مرادی در رابطه با احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیان داشت: در دولت روحانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بدون هماهنگی مجلس اتفاق افتاد و در بودجه هم مطرح نشده بود؛ لذا درحال حاضر تاکید ما به رئیسی این است که جامعه تحمل افزایش قیمت حامل‌های انرژی را ندارد و باید فرهنگ سازی کنیم تا میزان مصرف مدیریت شود؛ همچنین مردم را باید توانمند کنیم که اگر درصدی را افزایش قیمت دادیم مردم بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند.

منبع: شفقنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: