وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد: 

کلاس اسباب‌بازی در 10 استان راه‌اندازی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی کلاس اسباب‌بازی در 10 استان برای دنبال کردن اهداف آموزشی از سوی دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم در این کلاس‌ها در دو تا سه ساعت خبر داد.

کد خبر: ۱۴۶۹۷
۱۷:۱۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷
دیدارنیوز - سیدمحمد بطحایی صبح امروز در چهارمین چشنواره ملی اسباب‌بازی که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، به نقش اسباب‌بازی‌ها در بهبود فرایند یادگیری بچه‌ها اشاره کرد و گفت: «اسباب‌بازی صرفا وسیله‌ای برای سرگرمی نیست و تسهیل و تسریع در یادگیری یکی از مهم‌ترین اهداف تولید و استفاده از اسباب‌بازی‌هاست. یادگیری‌ بچه‌ها با ورود به دنیای اسباب‌بازی، سرعت پیدا می‌کند. بچه‌ها در بازی کردن کنار یکدیگر بسیاری از اهداف تربیتی را تمرین می‌کنند‌.»

او ادامه داد: «بچه‌ها به کمک بازی دامنه شناخت خود را افزایش می‌دهند. اسباب‌بازی‌ها دامنه مهارت‌آموزی در حوزه ذهنی و اجتماعی را که موضوعی مهم در تعلیم و تربیت امروز است، گسترش می‌دهند.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «اسباب‌بازی حامل فرهنگ است، اگر اسباب‌بازی از فرهنگ غربی وارد شود، آثار سوء بر بچه‌ها خواهد گذاشت.»

بطحایی گفت: «نگاه ما آموزش و پرورشی‌ها به اسباب‌بازی باید به عنوان بخشی از تجهیزات آموزشی باشد. اسباب‌بازی‌ در فرآیند یاددهی و یادگیری نشاط‌آفرین است و یکی از کمترین ابزارهایی که یادگیری را به مسیر اصلی خود می‌رساند همسویی با نشاط و اشتیاق است.»

او ادامه داد: «ما باید در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش اسباب‌بازی‌ها را با رویکرد آموزشی وارد مدارس کنیم. از همین رو قصد داریم در گام اول برای در ۱۰ استان کلاس اسباب‌بازی و بازی آموزشی ایجاد کنیم و هر دانش‌آموز دو تا سه ساعت اهداف آموزشی را در این کلاس‌ها دنبال کنند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش ما نیازمند چنین نوآوری‌هایی است و می‌تواند ما را به چشم‌انداز سند تحول بنیادین نزدیک کند. اقلام خارجی در صنعت اسباب‌بازی حجم بالایی دارد به همین جهت مراجعی مانند کانون پرورشی و فکری و ما در دولت باید بازار رقابتی را در حوزه اسباب‌بازی تولید داخلی فراهم کنیم.»

بطحایی در حاشیه افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی نیز در جمع خبرنگاران گفت: «امروز اسباب‌بازی به عنوان بخشی از فناوری‌های آموزشی در یادگیری دانش‌آموزان و کسب مهارت‌های مختلف در زمینه‌های ذهنی فیزیکی و اجتماعی بسیار موثر است.»

او ادامه داد: «نگاه ما به اسباب‌بازی صرفا وسیله‌ای برای سرگرمی نیست بلکه می‌تواند یادگیری را سرعت ببخشد و عمق بیشتری به آن بدهد و یادگیری را ساده کند.»

بطحایی گفت: «طرحی را در دست اجرا داریم که امیدوارم بتوانیم امسال آن را اجرا کنیم. قصد داریم با کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 10 استان کشور برای پایه‌های اول تا سوم ابتدایی، اتاق اسباب‌بازی در مدارسی که امکانش را دارند ایجاد کنیم.»

او ادامه داد: «بر این اساس تلاش داریم تا اسباب‌بازی‌های تولید داخل را در مدرسه با رویکرد آموزشی در اختیار دانش‌‌آموزان اول تا سوم ابتدایی قرار دهیم تا ساعاتی را در هفته در اتاق اسباب‌بازی، مهارت‌هایی را تمرین کنند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «مدارس ما مجهز به تکنولوژی آموزشی هستند و این تکنولوژی تعریف وسیع و گسترده‌ای دارد، این تکنولوژی‌ها باید با توجه به تغییرات روزافزون، به‌روز شود که در دستور کار دولت است و به‌تدریج این اتفاق خواهد افتاد.»

او افزود: «در حال استفاده از تأثیر مثبت فضای مجازی هستیم و بستر خوبی تحت عنوان سیناروبیک ایجاد کردیم، عروسک از موضوعاتی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال‌ها پیش روی آن کار کرده است.»

بطحایی گفت: «اسباب‌بازی‌هایی مانند عروسک به شدت حامل فرهنگ هستند و بچه‌ها از اسباب‌بازی‌ها به‌ویژه عروسک‌ها الگوبرداری می‌کنند. کودکان اسباب‌بازی‌ها را جزئی از خودشان و واقعیت زندگی خود می‌دانند.»

او ادامه داد: «امیدواریم کانون با تجربه خوبی که از گذشته دارد کار را جلو می‌برد و مطالعاتی با اتکا به تجربه‌های سایر کشورها دارد، بتوانیم عروسک‌های ایرانی را با آداب، رسوم و فرهنگ ایرانی گسترش دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «باید اعتراف کنیم علی‌رغم تمام اقدامات انجام شده در حوزه عروسک سازی، کودکان هنوز نتوانسته‌اند با عروسک‌های ایرانی انس پیدا کنند و امیدوارم این مطالعات به‌زودی به سرانجام برسد.»


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: