بررسی برداشتن معافیت مالیاتی مطبوعات در بودجه ۱۴۰۲

مالیات یا فاتحه بر مطبوعات؟!

محمدعلی وکیلی، مدیر مسئول روزنامه «ابتکار» گفت: ‏‌حذف معافیت مالیاتی مطبوعات باعث افزایش درآمدی برای کشور نمی‏‌شود. چرا که سهم درآمدی مطبوعات بسیار ناچیز است و تقریبا می‏‌توان گفت که به‌دلیل فضای کسب‌وکار و وضعیت اقتصاد امروز مطبوعات نیز به تبع این فضا با بحران روبه‏‌رو هستند.

کد خبر: ۱۴۵۹۴۸
۱۷:۱۲ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱

دیدارنیوز: «برای رسانه‏‌های حکومتی این برداشتن معافیت مالیاتی هیچ اثری ندارد، بلکه مطبوعات مستقل که بسیار نحیف و در شرایط متزلزل در آمدی هستند آسیب می‏‌بینند.»

حمید شجاعی در آرمان ملی نوشت: «رسانه‏‌ها در همه جای جهان به‌عنوان پوشش‌دهنده اخبار، اطلاعات، وقایع و اتفاقات عمل می‏‌کنند و به روشنگری در همه حوزه‏‌ها می‏‌پردازند. شفافیت عنصر اصلی عملکرد رسانه‏‌ها در خصوص بازتاب وقایع و اتفاقات مختلف در جوامع مختلف است که بعضا نیز آن‌ها را با مشکلاتی از سوی برخی جریانات یا اصحاب قدرت مواجه می‏‌کند. در این میان نقش و جایگاه رسانه‏‌ها و مطبوعات در ایران همواره روشنگری و آگاهی‌بخشی به جامعه نسبت به آنچه در حوزه‏‌های مختلف رخ داده بوده است. چه اینکه به قرائت بسیاری اگر نبودند رسانه‏‌ها و مطبوعات شاید بسیاری از اتفاقات ریز و درشتی که در اقصی نقاط کشور و جامعه رخ می‏‌دهد از دید جامعه پنهان می‏‌ماند و اساسا همه این رویداد‌ها در بی‏‌خبری کامل محو می‏‌شدند. اما این کارکرد رسانه‏ است که توانسته با عملکرد‌های درست رسالت خود را در این عرصه به نحوی تعریف کند که خود را وقف آگاهی دادن و روشن کردن اذهان جامعه و افکارعمومی کند؛ لذا به‌عبارت بهتر شاید بتوان گفت که رسانه‏‌ها به نوعی نماینده و سخنگوی افکارعمومی در قبال دولت و حاکمیت هستند که مسائل و مشکلات را منعکس می‏‌کنند و بالعکس نظرات و تصمیمات حاکمیت را نیز به جامعه منتقل می‏‌کنند.

با این حال طی سالیان و حتی دهه‏‌های اخیر رسانه‏‌ها و به‌ویژه مطبوعات برای انجام وظیفه خطیر خود با مشکلات ریز و درشتی مواجه بوده‏‌اند که شاید مهم‏‌ترین بخش آن‌ها را بتوان مشکلات اقتصادی دانست. افزایش نرخ کاغذ، هزینه چاپ، حقوق پرسنل و... مسائلی است که اگر مطبوعات فکر عاجلی در خصوص آن نداشته باشند شاید به مشکلات شدیدی برخورد کنند. چه اینکه در حوزه‏‌های رسانه‏‌های رسمی همچون خبرگزاری‏‌ها و سایت‏‌‏‌های خبری تحلیلی نیز این مشکل به نحو دیگری جاری است. اما مساله مهم اینجاست که مطبوعات و رسانه‏‌ها نیز به دو دسته مستقل و ارگانی و حکومتی تقسیم می‏‌شوند و به‌تبع اینکه هر کدام از رسانه‏‌ها یا مطبوعات در کدام دسته قرار می‏‌گیرند مشکلات نیز کم و زیاد می‏‌شود. در همین راستا رسانه‏‌ها و روزنامه‏‌های حکومتی یا آنهایی‌که ارگان یک نهاد یا مجموعه‏‌ای خاص هستند به جهت تامین اعتبار از نهاد متبوع خود با مشکلات کمتری دست به گریبانند، اما مشکل اصلی برای رسانه‏‌ها و مطبوعات مستقلی است که نه تنها از جایی تغذیه و تامین نمی‏‌شوند؛ بلکه منابع درآمدی محدود و هزینه‏‌های مشخص و خاصی دارند.

حال اینکه اگر در این میان و با توجه به شرایط اقتصادی بغرنج جامعه که نیاز به گفتنش نیست از جهاتی به رسانه‏‌ها فشاری وارد شود قطعا رسانه‏‌ها و روزنامه‏‌های مستقل که به جهت اقتصادی نحیف‏‌تر از دیگر رسانه‏‌ها هستند بیشتر با مشکلاتی از این دست مواجه خواهند شد در این راه شاید دست به تعدیل یا چنین اقدامات ناخواسته‏‌ای بزنند تا بتوانند شرایط را مدیریت کنند؛ لذا به‌نظر می‏‌رسد در شرایط فعلی به‌جای وضع برخی قوانین یا بند و تبصره‏‌هایی که دست و پای رسانه‏‌ها را ببنند و آن‌ها را محدود کند باید دولت و حاکمیت از رسانه‏‌ها حمایت‏‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند مرجعیت رسانه را در داخل حفظ کنند.

ضربه به تن نحیف مطبوعات

طی چند روز گذشته و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان با تصویب جزء ۳ بند «ث» تبصره ۶ لایحه بودجه، رای معافیت مالیاتی انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی سقف معینی تعیین کردند. بر اساس این مصوبه، به‏منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاستگذاری در معافیت‏‌های مالیاتی: معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‏‌های مستقیم حداکثر معادل ۴ برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‏‌های مستقیم، مشمول مالیات است. در تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که هنوز به تصویب نرسیده سقف معافیت مالیاتی سالانه در سال ۱۴۰۲ موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‏‌های مستقیم ۸۴ میلیون تومان تعیین شده است. این در حالی است که قانون مربوط به معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ در بهمن ۱۳۸۱ به تصویب رسید که به‏ موجب این قانون، درآمد‌های ناشی‏ از فعالیت تحت مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر و انتشارات و مطبوعات به‏ طور کامل از مالیات معاف است. براساس جزء ۳ بند «ب» ماده ۹ قانون مالیات ارزش‏‌افزوده تا پیش از این «خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها به استثنای موسسات کمک آموزشی و کنکور و هرگونه تبلیغات کالا‌ها و خدمات داخلی در روزنامه‏‌ها و نشریات» از پرداخت مالیات معاف بودند. پرسش اینجاست که با وجود مشکلات مختلف مطبوعات و رسانه‏‌ها چه مبنایی مشمول پرداخت مالیات شده‏‌اند. به‌نظر می‏‌رسد که دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا با استفاده از هر راهی در آمدزایی کند و در این میان حتی به تن زار و نحیف مطبوعات و رسانه‏‌ها نیز توجهی نکرده است. باید دید در ادامه راه بررسی بودجه آیا این مساله به تصویب نهایی خواهد رسید یا اینکه روند دیگری خواهد یافت.

بازگشت به کمیسیون

یک نماینده مجلس یازدهم با اشاره به برداشتن معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه‏‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهارداشت: سیداحسان قاضی‌زاده، نماینده خراسان‌رضوی پیشنهادی در این خصوص برای معافیت مالیاتی رسانه‏‌ها ثبت کرده که باید بررسی شود. محمود عباس‌زاده مشکینی گفت: بحث برداشتن معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه‏‌ها هنوز نه رد شده و نه پذیرفته شده؛ بلکه به کمیسیون برگشته تا کار کارشناسی برروی آن صورت پذیرد.

آیا بناست که آخرین نفس‏‌های دیده‏‌بانان افکارعمومی گرفته شود؟

یک فعال رسانه‏‌ای و مطبوعاتی در خصوص برداشتن معافیت‏‌های مالیاتی مطبوعات اظهار کرد: اگر بخواهم با حسن‌نیت به قضیه نگاه کنم و خوشبینانه تعبیر کنم یک خط مشکوکی برای بدبین‌کردن مردم و کاهش اعتماد به روند‌های وجود دارد و در امتداد همین خط می‏‌بینیم که بر خلاف همه جای دنیا که معافیت مالیاتی برای رسانه‏‌ها و مطبوعات به‌عنوان یک خط قرمز حفظ می‏‌شود در اینجا این خط قرمز رعایت نشده و به آن پرداخته نمی‏‌شود.

محمدعلی وکیلی گفت: ‏‌حذف معافیت مالیاتی مطبوعات باعث افزایش درآمدی برای کشور نمی‏‌شود. چرا که سهم درآمدی مطبوعات بسیار ناچیز است و تقریبا می‏‌توان گفت که به‌دلیل فضای کسب‌وکار و وضعیت اقتصاد امروز مطبوعات نیز به تبع این فضا با بحران روبه‏‌رو هستند. مدیر مسئول روزنامه «ابتکار» بیان کرد: اگر حتی مطبوعات درآمد هم می‏‌داشتند، اما به‌دلیل نشانه‌شناسی که این معافیت به‌عنوان یک امتیاز به حساب می‏‌آمد این معافیت در دنیا نشانه اهتمام دولت‏‌ها به گردش آزاد اطلاعات و دیده‌بانان افکارعمومی بود. نماینده تهران در مجلس دهم تصریح کرد: حذف این امتیاز در کشور ما پیام بسیار بدی دارد و نشان از این است که گویا اراده‏‌ای برای تقابل با افکارعمومی وجود دارد. حذف این امتیاز بسیار ناچیز از سبد مطبوعات ایران نشان از این است که اعتقادی به گردش آزاد اطلاعات وجود ندارد. گویا بناست که آخرین نفس‏‌های دیده‌بانان افکارعمومی گرفته شود و باید فاتحه مطبوعات در ایران را با این مصوبه خواند. وی تاکید کرد: برای رسانه‏‌های حکومتی این برداشتن معافیت مالیاتی هیچ اثری ندارد، بلکه مطبوعات مستقل که بسیار نحیف و در شرایط متزلزل در آمدی هستند آسیب می‏‌بینند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: