پروفسور حسن امین

تخصص‌های سیاست، اقتصاد و حقوق

پروفسور حسن امین در یادداشتی که اختصاصا برای دیدار ارسال کرده، به نکاتی درباره سه رشته اقتصاد، سیاست و حقوق اشاره کرده است.

کد خبر: ۱۴۴۶۴۷
۱۷:۳۹ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۱

دیدارنیوز _ پروفسور حسن امین*

سه رشته اقتصاد، سیاست و حقوق به هم پیوسته‌اند. من سه نکته را در پیوند با این قولبر قلم می‌آورم:

۱. بنده که در سال ۱۳۴۵ وارد دانشگاه تهران شدم، نام دانشکده ما دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی بود. موسسه علوم اداری هم از موسسات وابسته به دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی بود. ما که رشته حقوق قضایی می‌خواندیم، باید چندین واحد اقتصاد هم می‌گذراندیم. بهترین استاد اقتصاد ما دکتر علی اصغر مهدوی نوه امین الضرب مدیر ضرابخانه ناصرالدین شاه قاجار بود.

۲. در فلسفه قدیم هم به قول ارسطو، حکمت عملی شامل سیاست مدن (و حقوق یعنی حفظ نظم عمومی و برقراری عدالت) و تدبیر منزل (مدیریت و اداره امور اقتصادی و نیروی انسانی جمع از سطح خانواده گرفته تا کل کشور یا معایش و مکاسب) است.

۳. به یک تعبیر، سیاست و اقتصاد در سطح کلان و حقوق و مدیریت در سطح خرد باید هماهنگ با هم جامعه را به پیش ببرند و یا به زبان دیگر، حقوق، سطح خرد سیاست است و مدیریت، سطح خرد اقتصاد است.

عامل عمده وضع نامطلوب سیاسی. قضایی، اقتصادی و مدیریتی کشور. عدم استفاده از وجود متخصصان کاربلد و تکیه بر وجود تعدادی از خودی‌های فاقد تخصص، ولی به اصطلاح متعهد است. همین قدر بگویم که نظام جمهوری اسلامی مرا به رغم تدریس در بالاترین مراتب در دانشگاه‌های معتبر انگلستان، هند و چین، برای تدریس در دانشگاه‌های ایران رد صلاحیت کرد. ایضا وزارت ارشاد به رغم این که من از ۱۳۴۳ تا کنون هفتاد عنوان کتاب و نزدیک سیصد مقاله نوشته ام، صلاحیت مرا برای انتشار مجله رد و مجله حافظ مرا توقیف کرد.

*فیلسوف و حقوقدان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: