یادداشتی از بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل

پیام‌های همکاری نظامی ایران و روسیه؛ تهران با «برجام» از این وضعیت خارج می‌شود

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی درباره پیام‌های همکاری نظامی ایران و روسیه، نوشت: در شرایط کنونی، برجام و بازگشت به آن است که موجب خواهد شد تهران از وضعیت اقتصادی کنونی خارج شود و هر روز شاهد موضع گیری‌های سایر کشور‌ها علیه ایران نباشیم.

کد خبر: ۱۴۴۰۲۸
۱۰:۳۸ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

دیدارنیوز: یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید که اروپایی‌ها آغاز مذاکرات برجامی را تنها از دریچه خود می‌دانند و تهران نباید اجازه دهد این دریچه در مورد برجام بسته شود.

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: «قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام می‌دارد ایران تا سال ۲۰۲۳ حق خرید و فروش تسلیحات ندارد. با ورود جهان به ۲۰۲۳ ایران این حق را برای خود قائل شده است که همکاری نظامی خود را با روس‌ها گسترش دهد. ایران مشتری سوخو ۳۵ است و در برابر، روس‌ها نیز خواستار خرید موشک و پهپاد‌های ایرانی‌اند. خرید و فروش سلاح در برابر سلاح به نفع روسیه است زیرا روس‌ها در شرایط تحریمی قرار دارند و این معامله پایاپای نشان می‌دهد که دست روس‌ها بسته نیست. روس‌ها می‌خواهند به غرب ثابت کنند که به رغم تحریم‌های گسترده علیه مسکو، روسیه در انزوا قرار نخواهد گرفت. زیرا روس‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم رابطه اقتصادی با سایر کشور‌ها برقرار می‌کنند.

در اینجا باید به نکاتی توجه شود؛ در علم سیاست «قطار منوریل» به کشور‌هایی گفته می‌شود که تنها روی یک خط عمل می‌کنند و روابط خود را با یک کشور توسعه می‌دهند. این تئوری اعلام می‌کند که یک جانبه گرایی در حوزه بین‌المللی اشتباه است زیرا بر اساس علم سیاست دولت‌ها هر مقدار بر تنوع شرکای اقتصادی خود بیفزایند، از آسیب پذیری کمتری برخوردار خواهند بود. برای نمونه محمد بن سلمان با غرب و شرق عالم از آمریکا تا روسیه داد و ستد می‌کند تا از آسیب پذیری خود بکاهد. ایران نیز باید چنین تنوعی را در دستورکار قرار دهد و این مورد به نفع توسعه اقتصادی ایران است.

از قبل قابل پیش بینی بود که تهران با روس‌ها در ارتباط با مسائل نظامی به همکاری‌های بیشتر روی خواهد آورد. روابط ایران با روسیه در شرایط کنونی که اوکراین برای اروپایی‌ها در اولویت قرار دارد برای اروپایی‌ها مطلوب نیست. چرا که اروپا اوکراین را به نوعی عضو خود می‌داند این نگاه موجب شده اروپایی‌ها به موضع گیری و حتی وضع تحریم‌های مختلف علیه ایران روی آورند. اروپایی‌ها آغاز مذاکرات برجامی را تنها از دریچه خود می‌دانند زیرا سال‌ها بین ایران و آمریکا در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایستاده‌اند، احتمال اینکه دیگر تمایل چندانی نداشته باشند که بین ایران و آمریکا در مساله هسته‌ای بایستند وجود دارد. از این جهت تهران نباید اجازه دهد این دریچه در مورد برجام بسته شود. چرا که در شرایط کنونی برجام و بازگشت به آن است که موجب خواهد شد تهران از وضعیت اقتصادی کنونی خارج شود و هر روز شاهد موضع گیری‌های سایر کشور‌ها علیه ایران نباشیم.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: