برنامه «رکن ۳»، قسمت اول؛ احزاب حلقه واسط یا مفقوده؟

عباس معینی: استعفا یا رفراندوم؛ دو راه پیش روی رئیسی

برنامه «رکن ۳» در اولین قسمت میزبان عباس معینی بودیم و ضمن بررسی جایگاه احزاب در ایران، به عملکرد دولت سیزدهم نیز پرداختیم. معینی برای اولین بار پیشنهاداتی به سید ابراهیم رئیسی داده که در متن و ویدیو، می‌خوانید و می‌بینید.

کد خبر: ۱۴۳۳۳۲
۱۱:۱۵ - ۲۱ دی ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: اوضاع کنونی کشور، ما (تحریریه دیدارنیوز) را بر آن داشت که در خصوص جایگاه تحزب در قانون اساسی و نقش بی‌اثر احزاب در معادلات سیاسی ایران، یک برنامه اختصاصی را طراحی کنیم.

ارکان دموکراسی شامل قانون اساسی، نظام پارلمانی (مجلس)، احزاب سیاسی و مطبوعات آزاد است که به مثابه چهار پایه یک میز عمل می‌کنند. برداشت ما این است که این میز (دموکراسی) کارکرد ذاتی خود را به دلیل نقائصی که در پایه‌های آن وجود دارد، از دست داده است.

در ترتیب ارکان دموکراسی، «رکن احزاب» معمولا در ردیف سوم قرار می‌گیرد، به همین دلیل طی مشورتی که در تحریریه دیدار صورت گرفت، عنوان «رکن ۳» را برای نام برنامه انتخاب کردیم. در این برنامه قرار است به تاریخ احزاب در ایران بپردازیم و دلایل جایگاه نازل کنونی احزاب در نزد حاکمیت و در معادلات سیاسی و همچنین آینده احزاب در ایران را با دعوت از کارشناسان این حوزه، مورد بررسی قرار دهیم.

در اولین برنامه «رکن سه»، با نیت پرداختن به جوانب مختلف موضوع احزاب، میزبان عباس معینی، رییس شورای مرکزی حزب راه ملت بودیم. معینی ضمن پاسخ به پرسش‌های اختصاصی برنامه رکن سه، فاز مطالبه گری از دولت مستقر به عنوان یک رسالت حزبی را هم مورد تمرکز و توجه قرار داد و در این رابطه مباحثی را مطرح کرد. از جمله اینکه معتقد است، قرار داد اجتماعی بین جمهور و رئیس جمهور در این دوره، به خاطر عدم تحقق وعده مشخص و مُنَجَّز «ساخت یک میلیون مسکن در یک سال» و ۴ میلیون در ۴ سالِ سید ابراهیم رئیسی، «غیر نافذ» شده و دو راه منطقی و حقوقی در پیش رو دارد: ۱- استعفا دهد ۲- برای تمدید قرار داد، به آراء عمومی رجوع کند.

ویدیو قسمت اول برنامه «رکن۳»، با عباس معینی را اینجا ببینید

 

چکیده مصاحبه

ـ معینی درباره جایگاه احزاب در ایران گفت: «در ایران هیچگاه فرصت واقعی به احزاب داده نشده که بتوانند در جایگاه ذاتی خود قرار گیرند. از نظر حاکمیت، احزاب واقعی وجود ندارند، از طرفی فرصت و فضای واقعی نیز به آن‌ها برای رشد و توسعه داده نشده است. حاکمیت سهواً یا عمداً این فضا را ایجاد و مانع ظهور و بروز احزاب قوی و فراگیر شده، و، چون احزاب حاضر جایگاهی در جامعه ندارند، حاکمیت هم نسبت به مطالبات و کنش‌های آن‌ها بی توجه است و وزنی برای آن‌ها قائل نیست».

ـ این فعال سیاسی در بیان یک گلایه و در تشریح عدم توجه حاکمیت به رکن احزاب، اظهار کرد: «رهبری در طول دوران زمامداری خود با تمامی اصناف، اقشار و گروه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، صنفی، صنعتی و ... دیدار داشته، اما هرگز با نمایندگان احزاب دیداری نداشته است

ـ وی یادآور شد: «احزاب حلقه واسط مردم و حاکمیت هستند و، چون معمولا این دو خاستگاه به یک زبان مشترک مسلح نیستند یک نقش دیگر احزاب ترجمه این زبان‌های مختلف است. ما در تاریخ احزاب ایران جز حزب توده، یک حزب تمام عیار نداشته‌ایم و حاکمیت همین احزاب موجود را هم تحمل نمی‌کند، به گونه‌ای که احزاب موثری، چون مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی را منحل و اتحاد ملت و ایثارگران انقلاب اسلامی و … را نیز محدود نموده است».

ـ رئیس شورای مرکزی حزب راه ملت با اشاره به اعتراضات ماه‌های اخیر ایران خاطرنشان کرد: «به دلیل غیبت احزاب موثر در جنبش اعتراضی اخیر، حاکمیت مجبور است، به صورت مستقیم با بدنه جامعه سخن بگوید و، چون زبان همدیگر را نمی‌فهمند، کار گره می‌خورد، چون مترجم حرفه‌ای این کار، از عرصه طرد یا مرخص شده است.»

 

درباره رئیسی!

ـ عباس معینی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «دولت رئیسی حتی از نگاه مجلس انقلابی همراه و همسو، نمره قبولی نمی‌گیرد و از طرفی آراء او بعد از گذشت یکسال به شدت ریزش کرده است و اعضای ستاد انتخاباتی او نوعا در زمره منتقدین دولت او هستند. اگر سید ابراهیم رئیسی که سابقه ریاست دستگاه قضا را هم در کارنامه اجرایی خود دارد، یک نگاه حقوقی، فقهی و منصافانه به وعده‌ها و سرنوشت تحقق آنها، داشته باشد، متوجه خواهد شد که حداقل در مورد عدم تحقق وعده ساخت و تحویل یک میلیون مسکن در یک سال و ۴ میلیون در ۴ سال -به آن دلیل که وعده‌ای مشخص و مُنَجَّز (دارای عدد و تاریخ) بوده- قرار داد بین او و جمهور، اکنون غیر نافذ شده است».

وی افزود: «هیچ یک از وعده‌های انتخاباتی او محقق نشده است، اما، چون وعده ساخت مسکن مُنَجَّز و دارای تاریخ و تعداد است، در این مورد خاص تا اینجای کار ادامه ریاست جمهوری او با مشکل فقهی، اخلاقی و قانونی مواجه است و دو راه پیش دارد، یا استعفا دهد و یا به آراء عمومی (رفراندوم) مراجعه کند».

ـ از آقای معینی پرسیدم، حسن روحانی هم وعده‌هایی از جمله وعده رفع حصر را داد، این وعده و دیگر وعده‌های آن محقق نشد، چرا از نظر شما قرارداد بین او و ملت غیر نافذ نشد، وی اظهار کرد: «یقینا روحانی هم به همه وعده‌ایش عمل نکرد و به وقت خود انتقادات خود را نسبت به عملکرد او بیان کردیم، اما او وعده‌ای مُنَجَّز (دارای عدد و تاریخ) نداد. مثلا نگفت در پایان سال اول رفع حصر انجام می‌شود، به همین دلیل قراداد مورد اشاره غیر نافذ نشد. ما در مورد همه وعده‌های بدون عدد و تاریح رئیسی چنین نظری نداریم، چون می‌تواند بگوید تا پایان ۴ سال فرصت دارد، اما موضوع ساخت و تحویل تعدادی مشخص مسکن و در تاریخی مشخص، روشن و مبرهن است».

ـ عباس معینی به دیگر پرسش‌های دیدار، در برنامه «رکن ۳» هم پاسخ گفت، که مشروح آن را می‌توانید در ویدئو ببینید و بشنوید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: