۱۹۴۸ زلزله در ۵ ماهه اول امسال رخ داده است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: یک هزار و ۹۴۸ زلزله در مدت پنج ماه از ابتدای امسال در کشور رخ داده که با توجه به نگاه مثبت رئیس جمهور همه سازه‎‌های گلی تخریب و از نو ساخته می‌شود.

کد خبر: ۱۴۳۲۲۶
۱۰:۴۶ - ۱۹ دی ۱۴۰۱

دیدارنیوز: محمدحسن نامی شامگاه یکشنبه در ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: یک هزار و ۹۴۸ زلزله در مدت پنج ماه از ابتدای امسال در کشور رخ داده که با توجه به نگاه مثبت رئیس جمهور به موضوع بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده از زلزله همه سازه‎‌های گلی تخریب و از نو ساخته می‌شود و در بحث تسهیلات بلاعوض هم کمک بیشتری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر است ادامه داد: هر جا بتوانیم از بودجه بحران کمکی به خراسان جنوبی داشته باشیم دریغ نخواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نگاه به استان‌های مرزی برای توسعه باید ویژه باشد، گفت: نهاد‌های حاکمیتی هم در توسعه این مناطق وظیفه‌ای دارند که امید است پای کار باشند.

وی بر ضرورت کاهش هزینه ساخت منازل آسیب دیده از زلزله تأکید کرد و افزود: در این زمینه بنیاد مسکن تسهیلات و خدمات خوبی می‌تواند به مردم ارائه دهد.

نامی اظهار داشت: وام‌های بلاعوض نیز برای نوسازی منازل خسارت دیده به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن برخی بلایا گفت: ساختمان متروپل که فروریخت اتفاق تلخ و سختی بود، اما سعی شد با همه امکانات مدیریت خوبی در امداد و نجات انجام گیرد.

نامی با بیان اینکه ۶۹ تا ۷۲ درصد کشور روی گسل واقع شده تأکید کرد: گریزی جز این نداریم که مردم و دارایی‌هایشان را در مقابل زلزله حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه در ۱۰۰ سال گذشته ۱۱ زلزله بالای هفت ریشتر رخ داده، متذکر شد: باید مردم به استفاده از مصالح استاندارد و مقاوم تشویق شوند.

سقف تسهیلات بانکی برای بازسازی منازل آسیب‌دیده افزایش یابد

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه، اظهار داشت: درخواست‌ها برای بازسازی منازل آسیب‌دیده از زلزله اخیر در شهرستان‌های بشرویه و طبس وجود دارد و ساخت واحد‌های مقاوم از دغدغه‌های اصلی مردم است.

جواد قناعت با اشاره به اثرات روحی و روانی مردم زلزله‌زده ناشی از ترس و دلهره به جای مانده از آن، گفت: افزایش سقف کمک‌های بلاعوض و تسهیلات از مهمترین درخواست‌ها است و با توجه به بالارفتن هزینه‌های ساخت و ساز، افزایش رقم تسهیلات کمک بلاعوض به ۱۰۰ میلیون تومان با توجه به محرومیت‌های منطقه مورد درخواست است.

وی بیان کرد: افزایش سقف تسهیلات بانکی از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان و تسهیل و حذف مقررات سخت بانکی نیز از دیگر پیشنهادات و درخواست‌ها است که انتظار می‌رود به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: درخواست می‌شود متقاضیانی که فرج "ج" قرمز شده یا از تسهیلات بنیاد مسکن قبلاً استفاده کرده‌اند نیز بتوانند مجدد برای بازسازی و نوسازی تسهیلات دریافت کنند.

قناعت اختصاص مبلغ ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی برای هر خانوار آسیب‌دیده را خواستار شد و گفت: تأمین و تخصیص اعتبار برای جبران هزینه‌های حین بحران نیز مورد انتظار است و با توجه به اهمیت احیای قنوات در استان، ضرورت بازگشایی مسیر آب قنوات، کار احیا و مرمت توسط سازمان جهاد کشاورزی به صورت دیون آغاز و هزینه‌های احیا و مرمت از طریق مدیریت بحران پرداخت شود.

وی با تأکید بر ضرورت تأمین اعتبار برای اقدامات پیشگیرانه و احداث سوله‌های چند منظوره در استان متذکر شد: توجه به زیرساخت‌ها در نقاط تعیین شده برای اسکان اضطراری و تکمیل باند امداد و نجات شهرستان فردوس با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان یکی از چهار باند اضطراری کشور مورد تأکید است.

استاندار خراسان جنوبی تقویت چارت تشکیلاتی مدیریت بحران استان را ضروری دانست و گفت: پهناور بودن خراسان جنوبی و ضعیف بودن زیرساخت‌ها در این استان بر ضرورت اجرای این موضوع می‌افزاید.

به گفته وی احداث ساختمان مدیریت بحران، تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز مرکز مدیریت بحران در استان و تأمین زیرساخت‌های ماهواره‌ای از درخواست‌هایی است که انتظار می‌رود در سطح کلان کشور به آن توجه شود.

زلزله اخیر باعث آسیب‌های جدی به واحد‌های مسکونی شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: ۸۰۰ واحد مسکونی در جریان زلزله اخیر بشرویه دچار خسارت شده که امکان اسکان دائم مردم در آن وجود ندارد و نیازمند توجه ویژه و نوسازی است.

علیرضا عباس‌زاده با اشاره به اینکه برخی مناطق بشرویه و طبس در جریان زلزله ۲۲ آذر و سوم دی‌ماه دچار خسارت شده‌اند، تصریح کرد: ۴۲ روستا و سه شهر از این زلزله متأثر شده که خوشبختانه خسارت جانی نداشت، اما آسیب‌های جدی به واحد‌های مسکونی وارد شده است.

وی اظهار داشت: تکرار زلزله بالاتر از پنج ریشتر و ۵۷ پس لرزه باعث ترس و اضطراب مضاعف مردم شده است و منازلی که دچار ترک و آسیب شده‌اند، سازه‌های مقاومی نداشته و خشت و گلی بوده‌اند، لذا این آسیب مانع از سکونت دائم مردم می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه نحوه جبران آسیب برای مردم و نیز احداث واحد‌های مقاوم مسکونی اهمیت دارد، متذکر شد: ۲۷ اردوگاه برای اسکان اضطراری برپا شده و اکنون در حال ارائه خدمات هستند.

وی همچنین به توزیع ۳۰۰ چادر امدادی در بین مردم این مناطق اشاره کرد و گفت: فعلاً از لحاظ چادر در مضیقه نیستیم، اما نحوه تأمین خسارت‌ها دغدغه مردم است.

زیرساخت‌های مدیریت بحران در مناطق غربی استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در مسئله زلزله اخیر استاندار و فرمانداران دو شهرستان بشرویه و طبس ورود خوبی داشتند و توانستند مسئله را به خوبی مدیریت کنند.

حجت‌الاسلام نصیرایی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی در مدیریت بحران زلزله اخیر گفت: همان لحظات اولیه شاهد انسجام خوبی در بحث خدمات‌رسانی به مردم بودیم.

وی با اشاره به سرعت مدیریت بحران در زلزله اخیر تصریح کرد: در جریان این قبیل بحران‌ها و حوادث باید نهایت استفاده را ببریم و این حوادث و اتفاقات باید به نقطه عطفی برای پیشرفت و آبادانی منطقه تبدیل شود.

نماینده استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پراکندگی، ضعف‌های زیرساختی و حادثه خیز بودن مناطق غربی استان، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود زیرساخت‌ها در این قسمت فراتر از یک منطقه یا بخش مورد توجه قرار گیرد تا مسائل در بحران‌ها به خوبی مدیریت شوند.

نصیرایی با تأکید بر ضرورت بازسازی تمام واحد‌های آسیب دیده از زلزله گفت: دانش‌آموزان هم عملاً به خاطر استرس ناشی از زلزله برای امتحانات پایان ترم یا کنکور دچار آسیب شده‌اند، لذا نیاز به سهمیه و امتیازی ویژه دارند.

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های راه‌آهن و فرودگاه در شهرستان طبس می‌تواند پایگاهی برای مدیریت بحران باشد، اما نیاز به تأمین زیرساخت دارد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: