ثبت تصاویر خیره‌کننده جیمز وب از کهکشان‌های پائین دست جهان

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویری خیره کننده‌ از کهکشان‌هایی ارسال کرده است که ساختاری مشابه خانه ما، یعنی کهکشان راه شیری دارند. این تصاویر برای اولین بار امکان مطالعه این کهکشان‌ها را با جزئیات و کیفیت بالا در اختیار ستاره شناسان قرار داده است.

کد خبر: ۱۴۳۱۵۲
۱۰:۴۳ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

دیدارنیوز: تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی تصاویری مربوط به یک کهکشان مارپیچی با میله‌های ستاره‌ای دریافت کرده است که مربوط به حدود ۱۱ میلیارد سال پیش هستند یعنی زمانی که این کهکشان تنها ۲۵ درصد از سن فعلی خود را داشت.

شاردا یوگی (Shardha Jogee)، استاد نجوم در دانشگاه تگزاس در آستین، در این رابطه توضیح می‌دهد: پیش از این و قبل از تصاویر دقیق وب، من یک نگاه به تصاویر دریافتی توسط هابل انداخته و گفته بودم ما قادر به مطالعه این کهکشان نیستیم، زیرا جزئیات و میله‌های این کهکشان به سختی قابل مشاهده هستند. در تصاویر جدید جیمز وب، اما جزئیات حیرت انگیزی از ساختار زیرین این کهکشان‌ها دیده می‌شود.

درک بیشتر در مورد این کهکشان‌های مارپیچی و اینکه چرا آن‌ها شبیه کهکشان راه شیری هستند، ممکن است تفکر ما را در مورد چگونگی شکل گیری و تکامل کهکشان‌ها تغییر دهد.

تلسکوپ هابل قبلا از کهکشان‌های دور عکس گرفته بود، اما گرد و غبار اطراف و تابش خیره کننده ستارگان جوان چیزی بیش از یک لکه تار دیسکی شکل را نشان نمی‌داد. گرفتن مجدد این تصاویر با جیمز وب جزئیات بیشتری را نسبت به قبل نشان می‌دهد. در واقع آینه بزرگ جیمز وب به آن اجازه می‌دهد نور را به طور موثرتری جمع آوری کند. این ویژگی، به تصاویر دریافتی وضوح بالاتری داده و طول موج‌های مادون قرمز طولانی‌تر به تعیین ساختار زیرین کمک می‌کند.

یوچن «کی» گوئو، ستاره شناس عضو این تیم مطالعاتی که مدیریت تجزیه و تحلیل داده‌ها را بر عهده داشت، در رابطه با این تصاویر می‌گوید: برای این مطالعه، ما به ساختار جدیدی نگاه می‌کنیم. هیچ کس قبلاً از این نوع داده‌ها استفاده نکرده و این مطالعه جدید مثل رفتن به جنگلی است که هیچ کس تاکنون وارد آن نشده بود.

گفتنی است مجموعه‌ای از شش کهکشان که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب رصد شده است، دراین مطالعات مورد بررسی قرار دارند.

یکی از این کهکشان‌ها به نام EGS-۲۳۲۰۵ به نظر می‌رسد که یک کهکشان مارپیچی با میله ستاره‌ای شفاف است. ستاره شناسان می‌گویند کهکشان میله‌ای دیگری به نام EGS-۲۴۶۸ که تصویر آن دریافت شده، ممکن است حدود ۱۱ میلیارد سال پیش شکل گرفته باشد. این تلسکوپ چهار کهکشان میله‌ای دیگر را نیز مشاهده کرد که قدمت آن‌ها به بیش از هشت میلیون سال می‌رسد.

باید در نظر داشت که میله‌های کهکشانی برای تکامل یک کهکشان ضروری هستند، زیرا گاز را به مناطق مرکزی هدایت می‌کند. افزایش گاز، به نوبه خود، تشکیل ستاره را تسهیل می‌کند.

در خاتمه گفتنی است قرار است شرح کامل این مطالعه پژوهشی به زودی و در نسخه بعدی مجله تخصصی The Astrophysical Journal Letters منتشر شود.

منبع: سیناپرس/ studyfinds

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: