کشف ۴ قطعه شی تاریخی ۲۰۰۰ ساله درهمدان

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در سه ماهه پاییز در زمینه حفاری و حمل فلزیاب ۳۱ نفر بومی و غیربومی در استان دستگیر و چهار قلم شی تاریخی و فرهنگی مربوط به ادوار مختلف تاریخی کشف و ضبط شد.

کد خبر: ۱۴۲۶۵۴
۱۴:۳۹ - ۰۷ دی ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز: سرهنگ جواد خدامرادی بیان کرد: استان همدان با پیشینه تاریخی و فرهنگی کهن با قابلیت‌های استانی و تعدد آثار تاریخی و فرهنگی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور شناخته شده و در زمره استان‌های مهم و شاخص در کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت سرزمینی ۲۰هزار کیلومتر مربعی و حدود ۱۹۰۰ اثر ثبتی و غیر ثبتی، دارا بودن بافت تاریخی به وسعت ۷۵۰ هکتار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از این مقدار ۳۰۰ هکتار مربوط به حوزه عرصه محور بوده و بخش اعظمی از آن در شهر همدان در طی مراحل ثبت جهانی قرار دارد.

خدامرادی اضافه کرد: آثار فرهنگی و تاریخی همدان شامل تپه‌های باستانی، بناها، امامزاده‌ها، خانه‌ها، کاروانسراها، پل‌ها، آثار طبیعی، بافت و بازار سنتی و … است که حفظ و حراست از آن‌ها به عهده یگان حفاظت بوده و حفاظت از اماکن تاریخی و موزه‌های اداره کل نیز در زمره وظایف این یگان است.

وی تصریح کرد: ازجمله اقدامات مؤثر در حوزه حفاظت از آثار در استان تعامل خوب و سازنده با مقامات محترم قضایی استان و شهرستان‌ها و حمایت‌های خوب و بی دریغ آن‌ها از یگان حفاظت است. همچنین تشکیل جلسات متعدد با فرمانداران و انجمن‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دهیاران و مردم فرهنگ دوست نیز در سطح استان انجام شده است. از دیگر اقدامات این یگان تعامل و همکاری نزدیک با فراجای استان است که لازم است از زحمات پرسنل فراجا در سطح استان که همواره پرسنل یگان را در مأموریت‌ها و عملیات‌های مشترک در دستگیری حفاران غیر مجاز و حفاظت از آثار همراهی کرده‌اند تشکر و قدردانی کرد.

خدامرادی در ادامه گفت: برابر قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، قانونگذار جرائم علیه میراث فرهنگی را در عداد جرائم علیه امنیت عنوان کرده و طی مواد ۵۵۸ الی ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی با متخلفین و متجاوزین به میراث فرهنگی برخورد لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است اشخاصی که قصد تجاوز به حوزه میراث‌فرهنگی کشور و اقدام به حفاری برای استحصال اشیاء تاریخی و فرهنگی و یا تخریب آثار را داشته باشند به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهند شد، بنابراین تمام آثار فرهنگی و تاریخی و ابنیه و اماکن تحت حفاظت در رصد اطلاعاتی یگان حفاظت استان قرار دارد و در صورت مشاهده یا گزارش هرگونه تخلف در این حوزه با تعامل و همکاری فراجای استان با متخلفین برخورد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی همدان، خدامرادی تأکید کرد: از شهروندان فرهنگ دوست استان تقاضامندیم به محض مشاهده فرد یا افراد سودجو که اقدام به اعمال مجرمانه در این حوزه می‌کنند با شماره سامانه ۰۹۶۶ و یا تلفن شبانه‌روزی یگان حفاظت استان همدان به شماره ۳۲۵۲۸۰۳۰ و یا تلفن فرماندهی یگان حفاظت استان به شماره ۳۲۵۳۱۳۳۵ تماس گرفته و گزارشات خود را برای پیگیری ارائه کنند.

 

 

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: