دیدار از حمله دوباره کرونا به چین گزارش می‌دهد

از چونگ‌چینگ تا گوانگ ژو؛ کووید روی موج جدید!

درست در روز‌هایی که آمار مبتلایان به کرونا در ایران روی عدد‌های دو رقمی و آمار فوتی‌ها روی صفر ایستایی کرده، خبر شیوع و اوج‌گیری کرونا در چین با موجی از نگرانی همراه شده است.

کد خبر: ۱۴۰۹۹۶
۱۴:۴۹ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: طبق آماری که کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرده، گویا کووید ۱۹ قصد خداحافظی با مردم این کشور را ندارد تا جایی که طی ۲۴ ساعت گذشته یعنی روز شنبه ۳۵ هزار و ۱۸۳ مورد جدید ابتلا به کرونا را گزارش کرده و یک روز قبل‌تر یعنی روز جمعه آمار مبتلایان به عدد ۳۲ هزار و ۹۴۳ نفر رسیده و در نهایت آمار روزانه مبتلایان به این بیماری در این کشور برای سومین روز متوالی به بالاترین حد خود رسیده است.

این آمار بیشتر مربوط به "چونگ‌چینگ" و "گوانگ‌ژو" دو کلان‌شهر با جمعیت ۳۲ و ۱۹ میلیونی است که کرونا در این دو شهر در مدت چند روز جهش ۲۰ درصدی داشته و آنطور که مقام‌های بهداشتی این کشور می‌گویند در پکن، پایتخت چین هم موارد جدید ابتلا به کرونا ۵۸ درصد افزایش داشته است؛ البته گزارش‌ها نشان می‌دهد تمام استان‌های چین دوباره شاهد شیوع ویروس کووید ۱۹ هستند.

در پایتخت، رستوران‌ها، مغازه‌ها و مدارس تعطیل هستند. فقط سوپرمارکت‌ها و بازار‌ها برای خرید مواد غذایی به فعالیت‌های خود ادامه می‌‍دهند و از ۲۱ میلیون سکنه پکن خواسته شده است که در صورت امکان خانه‌های خود را ترک نکنند و بهتر است کارمندان دورکاری کنند. دویچه وله هم گزارش داده که استراتژی "کووید صفر" چین، کمک زیادی به مهار کرونا نکرده و بیش از ۴۱۲ میلیون چینی هم‌اکنون در قرنطینه بسر می‌برند.

ایران و نتیجه مطلوب در شکست کرونا

اما این سوی آسیا یعنی در ایران شیوع کرونا تقریبا به پایان رسیده و انتشار آمار ۲۵ بیمار جدید بدون فوت به این معنی است که کووید ۱۹ شکست خورده و بهبودی بیش از هفت میلیون مبتلا هم مهر تائیدی بر این ادعاست.


شهر‌های آبی و قرصی که می‌تواند نجات دهنده باشد؟

از سوی دیگر رنگ شهر‌های کشور که تا چند وقت پیش شاهد رشد رنگ قرمز کرونایی بود هم حذف شده و در حال حاضر، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۳۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند که تداوم آن به معنای تجربه روز بدون کرونا است، اما حالا خبر خیزش دوباره کرونا در بسیاری از شهر‌ها و استان‌های چین این نگرانی را به وجود آورده است که ممکن است کووید ۱۹ با جهش جدیدی برگردد و آیا همچنان قرنطینه و تعطیلی مراکز پر رفت و آمد تنها راه مقابله با این ویروس است، این در حالی است که دنیا با ثبت و اختراع واکسن کرونا سعی کرد همه راه‌های مبارزه با این ویروس دوست نداشتنی را امتحان کند، حتی برخی از کشور‌های پیشرفته خبر از تولید قرص ضد کرونا دادند و آخرین اطلاعات منتشره این است که سازمان بهداشت سه در حال بررسی سه داروی ضدالتهابی درمان مالاریا، سرطان خون و بیماری‌های خودایمنی به عنوان درمان بالقوه کووید ۱۹ است.

دانشمندان معتقدند دارو‌های ضدالتهابی می‌توانند واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به ویروس را در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شدید، خنثی کنند و محققان هم امیدوارند حداقل یکی از این دارو‌ها جواب دهد.

یکی از دارو‌های مطرح برای درمان کووید ۱۹ دارویی به اسم پاکسلووید است که گویا می‌تواند پاسخی برای یکی از بزرگترین معما‌های همه گیری کووید-۱۹ باشد و گروهی از متخصصان دانشگاه استنفورد به دنبال کشف این موضوع هستند.

گروهی از محققان آمریکایی در اولین آزمایش پزشکی خود روی استراتژی ضد ویروسی برای درمان کووید طولانی، در حال آزمایش داروی پاکسلووید هستند تا بررسی کنند آیا این دارو به کاهش خستگی، مه مغزی، تنگی نفس، بدن درد، مشکلات گوارشی و مشکلات قلبی کمک می‌کند یا خیر.

دکتر "لیندا گنگ" محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه استنفورد گفت: این موضوع مهم است تا به فهم و درک بیشتری دست پیدا کنیم که آیا مصرف این دارو می‌تواند درمان موثری باشد.

در حال حاضر، داروی پاکسلووید تنها بلافاصله پس از ابتلا به عفونت و پیش از آنکه ویروس در بدن به شکل گسترده نفوذ پیدا کند، تجویز می‌شود. همچنین این موضوع ثابت شده است که این دارو خطر ابتلا به کووید طولانی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ را کاهش می‌دهد.

هنوز تاثیر این دارو در افراد مبتلا به بیماری مزمن و یا ماه‌ها و سال‌ها پس از بروز عفونت اولیه، آزمایش نشده است. در مطالعه محققان دانشگاه استنفورد ۲۰۰ شرکت کننده حضور دارند تا مشخص شود آیا افرادی که با گذراندن دوره ۱۵ روزه پاکسلووید تحت درمان قرار می گیرند نسبت به افرادی که با دارونما درمان می‌شوند، وضعیت بهتری دارند یا خیر؛ هر دو گروه به مدت ۴.۵ ماه تحت نظر خواهند بود تا مشخص شود آیا علائم بیماری بهبود پیدا می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: