چند نکته درباره بازی کابوس‌وار تیم ملی

ایران تکه تکه و تیکی تاکای انگیس

باخت سنگین ایران در اولین گام جام جهانی قطر با انتقاد‌های زیادی همراه شده در حالی که برخی از انتقاد‌ها هم منصفانه نیست.

کد خبر: ۱۴۰۸۳۳
۱۷:۵۷ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱



دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: تا پیش از شروع نخستین بازی تیم ملی و در یک شرایط عادی، اگر از یک کارشناس فوتبال می‌پرسیدیم که «کدام تیم برنده می‌شود؟» بدون شک نام انگلیس به عنوان به وجود آورنده فوتبال و وارد کننده آن به ایران را بر زبان می‌آورد. پس چه مسائلی باعث می‌شود تیم ملی پس از باخت تا این حد مورد انتقاد قرار بگیرد؟

در این ارتباط نکاتی از بازی را بررسی می‌کنیم.

۱. از فرصت‌سوزی‌ها در انتخابات فدراسیون، جابجایی روسا و بازگشت کی‌روش به تیم ملی ایران می‌گذریم. درباره بازی، پیش از هر چیز سیستم کاملا دفاعی که کی‌روش در این بازی روانه میدان کرد بسیار تعجب برانگیز بود؛ استفاده از سیستم ۵ـ۳ـ۲ و به کار گرفتن ۵ دفاعی که به نسبت بازی‌های گذشته چند تغییر اساسی داشت. مجید حسینی، صادق محرمی، میلاد محمدی، روزبه چشمی و علی کریمی از ابتدا در زمین بودند و بازیکنانی مثل شجاع خلیل زاده و کنعانی‌زادگان و سعید عزت اللهی که در اکثر دیدار‌های دوستانه در ترکیب اصلی بودند، از روی نیمکت کار را دنبال می‌کردند. هر چند که در ادامه آن‌ها به بازی آمدند، ولی بعد از دریافت گل‌های زیاد به نظر می‌رسید که دیگر شالوده تیم از هم پاشیده بود و کاری از دست نفرات تعویضی هم برنیامد.

۲. مصدومیت بیرانوند و تعویض او در مقابل انگلیس آنقدر مهم بود که پس از مصدومیت او کارلوس کی‌روش دو دستی بر سر بکوبد! اما گذشته از این حرکت که می‌تواند از قبل روحیه حسینی را خراب کرده باشد، انتقادات زیادی به کاپیتان استقلال وارد شد که به عنوان نمونه بهروز سلطانی دروازبان سابق پرسپولیس را هم به واکنش واداشت، او گفت: نباید همه تقصیر‌ها را گردن دروازه‌بان انداخت. تیم ملی در نیمه اول افتضاح، بی‌برنامه و بی‌انگیزه بازی کرد و انگار آمده بود که ببازد! به خاطر همین است که می‌گویم گل‌ها را تقصیر دروازه‌بان نیندازید. آن گل‌ها را با هر دروازه‌بان دیگری هم می‌خوردیم.

۳. اگر به آمار بازی نگاه کنیم می‌توانیم ساده‌تر در مورد علل شکست ایران صحبت کنیم. درصد مالکیت توپ در بازی انگلیس ۷۸ درصد و ایران تنها ۲۲ درصد  بود. تعداد شوت در چارچوب انگلیس ۷ و  ایران تنها ۳ شوت در چارچوب داشت.

انگلیس ۸ کرنر روی دروازه ایران داشت و ما نتوانستیم حتی یک کرنر بزنیم. انگلیسی‌ها در جریان بازی، تیکی تاکای شگفت انگیزی داشتند و موفق شدند ۷۹۶  پاس سالم بهم بدهند، در حالی که ایرانی‌ها تنها ۲۱۵ پاس به هم دادند. فقط در تکل‌ها به هم نزدیک هستیم، انگلیسی‌ها ۱۳ و ایران ۱۲ تکل.

۴. رشفورد در دقیقه ۷۱ برای اولین بار پس از ورودش به زمین صاحب توپ شد و پس از یک دریبل خوب در محوطه جریمه ایران، دروازه حسینی را باز کرد.

۵. مهدی طارمی مهاجم ایران تنها کسی بود که تا دقایق آخر اعتماد به نفسش را حفظ کرد و موفق شد با با ثمر رساندن دو گل و بدون شادی کردن یک رکورد خوب از خودش به جای بگذارد. دبل مقابل انگلیس او را در تاریخ فوتبال ملی ماندگار کرد. او تا الان بهترین گلزن ایران در ادوار جام جهانی نیز هست.

۶. ایران با دریافت ۶ گل و زدن ۲ گل بیشترین گل زده و بیشترین گل خورده در تاریخ خودش را در اولین دیدار جام جهانی در قطر رقم زد.

۷. یکی از نکته‌های عجیب بازی ایران و انگلیس زمان تلف شده اش بود. در حالی که همه فوتبال دوستان دعا می‌کردند که کاش هرچه زودتر این کابوس تمام شود تا ما گل‌های بیشتری دریافت نکنیم داور در مجموع دو نیمه ۲۴ دقیقه وقت تلف شده اعلام کرد. ۱۲ دقیقه در نیمه اول و ۱۰ دقیقه هم در نیمه دوم.

۸. با وجود باخت پر گل ایران در مقابل انگلیس هنوز ایران شانس کافی برای صعود به مرحله بعد دارد چرا که بازی دیگر حریفان ایران یعنی ولز و آمریکا در گروه  B، به تساوی ۱ـ‌۱ رسید هر چند که نمایش این دو تیم نشان داد که کی‌روش کار سختی در دیدار‌های بعدی دارد.

۹. سردار آزمون در دیدار مقابل انگلیس در دقایق پایانی به زمین آمد، ولی احتمال می‌رود در بازی با ولز ما از ابتدا با سیستم ۴-۴-۲ به زمین برویم و از همان ابتدا زوج حمله آزمون و طارمی را در کنار هم داشته باشیم.

۱۰. نباید فراموش کنیم که روی بازیکنان تیم ملی هم فشار روانی زیادی بود که شاید تحمل آن از عهده آن‌ها خارج بود و باعث شد برای دقایقی از بازی از عملکرد آن‌ها شوکه شویم که حتی یک توپ ساده را نمی‌توانستند بهم پاس دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: