گفتگوی ششم دیدار در برنامه "اصل ۲۷" با یک پژوهشگر و روان شناس درباره وقایع اخیر:

دکتر لطفی: از عوامل بروز اتفاقات اخیر خودشیفتگی مسئولان است/ ظهور پدیده‌ای به نام گفتمان نفرت! +ویدئو

حوادث اخیر بهانه‌ای شد تا دیدار در سلسله گفتگو‌هایی با جامعه شناسان و استادان دانشگاه در قالب برنامه‌ای به نام "اصل ۲۷" این اتفاقات را واکاوی و راه حل‌هایی برای برون رفت از آن بیابد؛ ششمین میهمان این برنامه دکتر امیر لطفی حقیقت، پژوهشگر، جامعه شناس و روان شناس بود.

کد خبر: ۱۴۰۵۱۹
۱۳:۲۹ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: دادن آزادی و حق انتخاب دو موضوع مهم و مشترکی بود که تمام استادان دانشگاه و جامعه شناسانی که در پنج برنامه پیشین مهمان برنامه اصل ۲۷ به آن اشاره کردند و دکتر امیر لطفی حقیقت پژوهشگر و روان شناس علاوه بر تاکید روی این موضوع که نیاز همه افراد داشتن حق آزادی است می‌گوید: سال‌ها پیش من در یک مصاحبه‌ای در باب تحولات زیرجلدی جامعه یک مبحثی را به عنوان گفتمان نفرت مطرح و رسیدن به این روز‌ها را پیش بینی کردم.

 

ویدیویی کامل این گفتگو را در سایت دیدار و آپارات ببینید.


 

او با اشاره به اینکه شرایط کنونی نمونه بارز بالاترین میزان همان گفتمان نفرت است، تاکید می‌کند که یک فرد حایز صلاحیت هم می‌توانست از ۲۰ سال این روز‌ها را پیش بینی کند، اما مسوولان هشدار‌ها را نادیده گرفتند.

لطفی حقیقت، با اشاره به اینکه کلید ورود به این شرایط نشات گرفته از بی تفاوتی و خوش شیفتگی مسوولان کشور است، می‌افزاید: به جای اینکه امروز کشور در اوج قدرت و رفاه باشد با تحولانی مواجه است و در تاریخ با شرم درباره آن صحبت می‌کنند.

این روانشناس در پاسخ به این پرسش که آیا می‌شود شرایط را درست کرد می‌گوید بله می‌شود درست کرد، اما اول باید ریشه یابی انجام شود و بعد هم برای آن راه حل مناسب پیدا کنند؛ به عنوان مثال تحریم باید حذف شود، آزادی‌های حداکثری اجتماعی داده شود، مسوولان از مردم عذرخواهی کنند و در آخر دستگاه قضا با مجرمان برخورد قانونی بدون پیشداوری انجام دهد.

 

او در ادامه این گفتگو به اظهارنظر‌های متفاوت و بعضا بدون اندیشه مسوولان اشاره می‌کند و می‌گوید: شخصی مانند سخنگوی دولت جز پدیده‌ای است که بدون تلاش به قدرت رسیده و، چون به راحتی به این جایگاه رسیده است نمی‌داند چه سخنی را کجا بیان کند برای همین استفاده نکردن از تیر جنگی توسط دولت را یک مزیت می‌داند، این در حالی است که هیچ دولتی این اجازه را ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: