گزارش دیدار درباره وضعیت ساختمان‌های ناامن تهران

دادستان کل کشور: منتشر کنید؛ زاکانی: منتشر نمی‌کنیم

نهم خرداد ماه یکی از اعضای شورای شهر به نقل از دادستان کل کشور از انتشار لیست ساختمان‌های ناامن تهران خبر داد حالا با گذشت پنج ماه علیرضا زاکانی می‌گوید که لیست را منتشر نمی‌کند!

کد خبر: ۱۴۰۲۹۲
۱۱:۰۲ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: حادثه پلاسکو در سال ۹۵ به مثابه جرقه‌ای بود که مسوولان شهرداری، ایمنی ساختمان‌های بلند که مدت زمان زیادی از ساخت آن‌ها می‌گذرد را جدی بگیرند. از قضا این موضوع گریبان محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران را گرفت و از همان زمان کار شناسایی ساختمان‌های ناایمن آغاز شد و بعد از فراز و نشیب‌های زیاد در خرداد ۱۴۰۱ یکی از اعضای شورای شهر گفت که دادستان کل کشور اجازه داده که لیست ۱۲۹ ساختمان ناامن منتشر شود. حتی در آن تاریخ اخباری مبنی بر انتشار یک لیست پر حاشیه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، اما در همان کشاکش ماجرا عوض شد.

حالا ماجرا چه بود؟ شورای شهر پنجم لیستی که در آن اسامی ساختمان‌های ناامن وجود دارد را از آتش نشانی می‌گیرد و شهرداری وقت را ملزم می‌کند که آن را در سامانه‌ی شفافیت منتشر کند و با مالکانش به نوعی برخورد شود. اما پیروز حناچی، شهردار وقت تهران، به خواست برخی نهاد‌ها که انتشار آن را مصلحت نمی‌دانستند تمکین می‌کند. تمکین او در حالی بود که لیست این ساختمان‌ها طبقه بندی خاصی نداشت، اما مصوبه‌ی شورای شهر را داشت.

همان زمان ناصر امانی که خبر انتشار اسامی ساختمان‌های ناامن را به رسانه‌ها داده بود در شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفته بود: باید تابلو‌های ساختمان‌های پرخطر در این ساختمان‌ها نصب شود که مردم بدانند و خود تصمیم بگیرند که وارد شوند یا نشوند.

آقای شهردار حواستان هست؟

نام بیمارستان بوعلی، فجر، شهدای یافت‌آباد، فیاض بخش، غیاثی، ضیائیان، طرفه و مرکز درمانی شهید شاه‌آبادی در این لیست دیده می‌شود. همچنین دانشگاه شاهد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی و دانشگاه یادگار امام نیز به عنوان ساختمان‌های ناایمن تهران معرفی شده‌اند و نکته مهم در لیست منتشر شده این است که از ۱۲۹ ساختمان ناایمن، اغلب آن‌ها پاساژ‌ها و مراکز خرید و سپس مجتمع‌های مسکونی هستند که یا جمعیت زیادی در آن رفت و آمد یا زندگی می‌کنند و این یعنی هر لحظه ممکن است حادثه‌ای شبیه پلاسکو دوباره در شهر تهران اتفاق بیفتد و نکته قابل توجه اینکه مسوولیت هر حادثه‌ای با شخص علیرضا زاکانی با تحصیلات پزشکی هسته‌ای در پست شهردار تهران است؛ هر چند که او به راحتی از زیر بار این مسوولیت با بیان این جمله که اگر اسامی ساختمان‌های ناامن را اعلام کنیم دیگری کسی در شهر نمی‌ماند، شانه خالی کرد و تلویحا گفته که وقوع هر حادثه‌ای که جان مردم را به خظر می‌اندازد برایش اهمیت ندارد گویا چیزی که برای او در اولویت قرار دارد درآمدی است که از حضور شهروندان، روزانه به جیب او و هم کیشانش سرازیر می‌شود از این رو اعلام موضوعاتی مانند اسامی ساختمان‌های ناامن یعنی به خطر افتادن کاسبی زاکانی!

دلیل او برای عدم اعلام اسامی ساختمان‌های ناامن این است که "لیست اعلام کردن کار اشتباهی است و اگر لیست را ارائه کنیم از فردا کسی در شهر نمی‌ماند، مهم این است که این ساختمان‌ها ایمن شوند و در گذشته به همه چیز به صورت تک‌بعدی نگاه می‌شده است و مشکل این ساختمان‌های ناایمن تنها از لحاظ آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفته، اما همه چیز ایمنی آتش نشانی نیست."

البته این نخستین اظهارنظر زاکانی که نشان می‌دهد هیچ چیزی برای او در اولویت قرار ندارد نیست، او همین چند روز پیش گزارش ناسا درباره انتشار گاز متان در جنوب تهران را رد کرد و گفت: یک تیم دانشگاهی تشکیل شده تا این موضوع را بررسی کند البته تا به حال شرایطی یا دلیلی که ادعای ناسا را تایید کند پیدا نکردیم؛ اما، چون شائبه برای مردم ایجاد شده این مورد را بررسی و نتایج را اعلام خواهیم کرد، اما همه می‌دانند که اگر نظر ناسا درست باشد هیچ زمانی این موضوع از سوی شهردار تهران تائید نخواهد شد.

اینکه شهر پر التهاب و حادثه خیز تهران در دست کسی است که بدون داشتن تحصیلات آکادمی مرتبط هیچ موضوعی در این شهر برایش اهمیت ندارد خود به تنهایی می‌تواند مانند یک بمب در هر ساعت از شبانه روز باعث بروز حادثه‌ای در این شهر پرهیاهو باشد و اظهارنظر‌های غیرکارشناسی او درباره مشکلات تهران خود دلیل محکمی بر این موضوع است و شاید حالا باید نرسیدن او به صندلی ریاست جمهوری را به فال نیک گرفت ...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: