از چشم جهان (۶۱)

امروز انتخابات میان دوره‌ای کنگره؛ آمریکا چند قطبی‌تر از همیشه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امیدوار بود بعد از آشوب های به یاد مانده از سال های ترامپ، شاهد لحظه‌ای از آشتی ملی باشد. اما تب سیاست‌های چندقطبی گری در آستانه انتخابات روز سه شنبه، قطع نشده است.

کد خبر: ۱۴۰۰۱۳
۱۱:۱۲ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: نیویورک تایمز

نویسنده: پیتر بیکر، خبرنگار ارشد کاخ سفید

مترجم: حمید رضا بابایی

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به تازگی، پیش از آن که برای کارزار‌های انتخاباتی به یکی از محلات اطراف سفر کند، توقفی کوتاه در یک منطقه داشت تا برای انبوهی از مردم که به زور در یک سالن کوچک جای گرفته بودند، سخنرانی کند.

مثل اغلب مواقع، وقتی آقای بایدن میکروفونی رو به شنوندگان طرفدار خود در اختیار داشته، خانواده اش مقابل دوربین ظاهر می‌شوند. این بار نوبت پدربزرگ و مادربزرگ بایدن بود که سال‌ها پیش از دنیا رفته‌اند. رئیس جمهور در اشاره به آن‌ها گف: "هر بار که از منزل پدربزرگم خارج می‌شدم، فریاد سرمی داد و می‌گفت، "جو همواره اطمینان داشته باش. " و مادربزرگم می‌گفت، "نه دیگران را به آن دعوت کن. آن را منتشر کن. "

آقای بایدن در روز‌های اخیر مشغول اطمینان دادن به مردم بوده، غافل از آن که نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها حاکی از شکستی ویرانگر در انتخابات میان دوره ایِ روز سه شنبه برای حزب دمکرات است. در تقریبا دو سال گذشته که از ریاست جمهوری بایدن می‌گذرد، وی همواره با مسئله "اطمینان" شناخته شده است – اطمینان به سیستمی که وی در بیش از نیم قرن گذشته بخشی از آن بوده‌ـ اطمینان از این که می‌تواند شکاف‌های یک جامعه ورشکسته را از بین ببرد، اطمینان از این که وی به تنهایی قادر خواهد بود دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را ـ در صورت نامزد شدن ـ در انتخابات ۲۰۲۴ شکست دهد.

این البته اطمینانی نیست که همگی به آن باور داشته باشند، حتی هم حزبی‌های دمکرات بایدن، حتی مشاوران و متحدانش که برخی به روز‌های پیش رو، با نگاهی از وحشت می‌نگرند. بعد از آشوب‌هایی که  ترامپ دو سال پیش رقم زده بود، رای دهندگان به بایدن روی آوردند تا اوضاع را به حال طبیعی بازگرداند، اما به نظر می‌رسد آن‌ها قرار است با رای خود نشان دهند، بایدن آن طور که انتظار می‌رفت از عهده این کار برنیامده، بماند که آیا از ابتدا چنین نگاهی واقع گرایانه بوده است یا خیر.

تاریخ نشان داده است روسای جمهور آمریکا به ندرت در دور اول ریاست جمهوری خود در انتخابات میان دوره‌ای پیروز شده باشند و حزب آقای بایدن حتی نیازی نیست در این انتخابات کرسی‌های زیادی را از دست بدهد تا زمینه شکست او در انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. جابجایی تنها چند کرسی در مجلس نمایندگان و یک کرسیِ سنا کافی است تا گزینه‌های در اختیار بایدن برای حرکت کاملا محدود شود، به گونه‌ای که نمی‌توان اطمینان داشت آیا وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری، باید نماینده دمکرات‌ها باشد یا خیر؛ و این شرایط برای بایدن ناامید کننده و حتی گیج‌کننده است چرا که به گفته نزدیکانش، وی انتظار داشت تب سیاست‌های چندقطبی قاعدتا این روز‌ها باید از بین می‌رفت و متعجب از این که چنین نشده است. آن شرایط رهبری که او برای این روز‌ها پیش‌بینی می‌کرد، یعنی حاکم شدن جوّ آشتی، با اوضاع ریاست جمهوری که در آن قرار دارد، متفاوت است. بایدن تصور می‌کرد اگر صرفا مدیریت خوبی اِعمال کند، همه چیز رو به راه خواهد شد، به گونه‌ای که برخی اطرافیان وی را به این فکر فرو برده که وی چقدر ساده لوحانه به مسایل نگاه می‌کند!.

بایدن هفته پیش خطاب به یکی از مخاطبانش در سان دیه گو گفته بود: "در گذشته که سناتور بودم، به شدت با هم مشاجره می‌کردیم، اختلاف نظر داشتیم، ولی به اتاق غذاخوری سنا می‌رفتیم و با هم ناهار می‌خوردیم. چون بر سر برخی مسائل با هم اختلاف داشتیم، اما بر این اتفاق نظر داشتیم که نهاد‌ها مهم هستند. "

وی گفت: "نهاد‌ها در معرض حملات تمام عیار هستند. به من گفته شده است که اگر آن‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا پیروز شوند، مرا استیضاح خواهند کرد. نمی‌دانم برای چه غلطی، مرا استیضاح خواهند کرد! "



مانند هر رئیس جمهور دیگر، بایدن نیز در لحظات پراضطراب به آبراهام لینکلن روی آورده است تا از وی الهام بگیرد. در سفر‌های اخیر، وی کتاب " And There Was Light" را با خود همراه داشته، زندگی نامه جدید آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا، نوشته جان میچم، مورخ آمریکایی که دوست آقای بایدن و مشاور وی در خارج از کاخ سفید شده است.

میچم می‌گوید: "یک درس احتمالی برای رئیس جمهور بایدن که شدیدا درگیر مبارزه برای حفظ قانون اساسی و حکومت قانون شده، این است که تعهد اخلاقی اهمیت دارد و می‌تواند گسترش یابد، مهم نیست که این مبارزه چقدر دشوار است. روز‌های بد و خوب درپیش است. نکته مهم یادآوری این است که دلیل مبارزه چیست و برای چه چیزی مبارزه صورت می‌گیرد. "

به نظر می‌رسد در این پاییزِ چالش برانگیز، تعداد روز‌های بد بیشتر از روز‌های خوب باشد، گرچه آقای بایدن که خود را "مرد ایرلندی دیوانه" می‌خواند، بعید است چنین نظری داشته باشد. وی دائما می‌گوید: "من خوش بین هستم"، گرچه ابراز خوش‌بینی او اخیرا در بحبوحه شکست صورت گرفته است.

وی اغلب از درون نگری لذت نمی‌برد و یا این که اجازه نمی‌دهد درباره آنچه که تصور می‌کند عملکرد غلطی داشته، قضاوتی صورت گیرد. وی از مصاحبه با شبکه‌های مهم خبری و روزنامه‌ها خودداری می‌کند و محیط‌های خبری دوستانه‌تر را ترجیح می‌دهد نظیر سوالات پادکستری که در میانه مصاحبه اخیرش به بایدن گفته بود: "شما خونسردترین مرد عالم هستید. "

بایدن هرچقدر که به هشتاد سالگی‌اش در این ماه نزدیک می‌شود، نسبت به سال‌های قبل، کنترل کمتری بر اوضاع زندگی خود دارد. او، روز خود را ساعت ۸ صبح با ورزش آغاز می‌کند. سپس به دفتر کار خود در کاخ سفید می‌رود، و ساعت ۷ غروب به اقامتگاهش بازمی گردد تا با جیل بایدن بانوی اول آمریکا شام بخورد. از آنجایی که جیل، صبح‌ها تدریس می‌کند، شب‌ها زودتر می‌خوابد، یعنی حدود ساعت ۹ شب، در حالی که بایدن به مردم می‌گوید شب‌ها دیرمی خوابد – حدودا ۱۱ – و مشغول بررسی کتابچه تحولات مهم روز است. کتاب‌هایی که می‌خواند اغلب برای سرگرمی نیست، و زمانی هم که سراغ تلویزیون می‌رود، عمدتا به دنبال اخبار مهم و یا تحولات ورزشی است.

وی تلویحا اثرات افزایش سن را پذیرفته. بایدن به تازگی در دیدار با چند هنرپیشه گفته بود که اگر فعالیت بدنی نداشته باشد، با مشکل مواجه خواهد شد. وی گفت: "آنچه که درباره افزایش سن م این است که اگر یک هفته ورزش نکنم، تاثیراتش را حس خواهم کرد. پیش از این می‌توانستم یک هفته هم کار کنم و اتفاقی نمی‌افتاد. "

خانواده، عنصری جداناشدنی از زندگی و سیاست او هستند. به ندرت پیش می‌آید که در سخنرانی‌هایش از پسرش  بُو بایدن یاد نکند که در سال ۲۰۱۵ به دلیل سرطان مغز درگذشت. دائما از پدر و مادرش نقل قول می‌کند. وی به این مسئله توجه ویژه‌ای دارد که هر روز با تمام هفت نوه اش تماس گرفته، یا برایشان پیامک ارسال کند؛ و تمام اطرافیانش می‌دانند که مهم‌ترین صدا در گوش او که به آن فکر می‌کند، مربوط به همسرش جیل بایدن است. در حالی که دستیارانش در حال برنامه ریزی موقت برای کارزار‌های انتخاباتی ریاست جمهوری او هستند – البته اگر چنین قصدی داشته باشد- بایدن گفت و گوی مفصلی دراین باره با برخی از نزدیک‌ترین دستیاران خود نداشته است. وی اصرار دارد که اگر بخواهد دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری بشود، خانم بایدن همه کاره است و باید تصمیم بگیرد، سخنانی برای جلب رضایت خود، که بسیاری با بدبینی به آن می‌نگرند.

در رقابت‌های ۲۰۲۰ محور کارزار انتخاباتی بایدن عمدتا مبارزه با کووید از طریق حضور در منازل بود؛ لذا از این منظر، بازگشت به رقابت‌های دشوار انتخاباتی در پاییز امسال، نشان داده است که شرایط کارزار ۲۰۲۴ احتمالا چگونه خواهد بود. وی سخنرانی پرشور و حال نیست و از عامل سلبریتی‌ها نیز که مردم را مسحور خود کند، بی بهره است.

در برنامه‌ای در شهر هالاندیل بیچ فلوریدا بود که یکی از همراهان بایدن مجبور شد مخاطبان را به ابراز هیجان بیشتر دعوت کند. دِبی واسرمن شولتز، نماینده دمکرات از فلورید می‌گفت: "مردم بجنبید، از خواب بیدار شویم. رئیس جمهور آمریکا در خانه است. سریع باشید! می‌دانم بیشتر از چیزی که می‌شنوم، انرژی دارید. "

در تجمعی که همان روز در شهر میامی گاردنز برگزار شد، بایدن یک ساعت با تاخیر حاضر شد و جمعیتی که ساعت‌ها برای عبور از موانع امنیتی معطل مانده بودند، نیمه‌های سخنرانی او، منطقه را ترک کردند.

البته بایدن اخیرا سبک خود را تغییر داده و به جای تریبون، از میکروفون دستی برای سخنرانی استفاده می‌کند که به او اجازه می‌دهد صدایش که با افزایش سن آرام‌تر شده، واضح‌تر بیان کند، دستانش را در جیبش قرار دهد و در محل سخنرانی به آهستگی راه برود. ولی سخنرانی‌هایش همچنان پُر است از عبارات مخصوص بایدن، نظیر "جدی می‌گویم"، "مردم ببینین"، "واقعا منظورم همین است" و...

ظاهرا آقای بایدن فکر می‌کند بامزه‌تر از چیزی که هست، به نظر می‌رسد. وی بار‌ها و بارها، چهار، هشت تا ده بار در یک سخنرانی از این عبارت استفاده می‌کند، "‌این لطیفه نیست! " هفته پیش در سان دیه گو هفده بار به یکی از مخاطبانش گفت سخنانش "لطیفه نیست" و پس از آن هم چهار بار تکرار کرد "جوک نمی‌گویم"!

در حقیقیت بایدن بیشتر از شوخی، از طریق مسایل انسانی با مخاطبانش مرتبط می‌شود. سخنرانی‌هایش به صورت انیمیشن‌های دردناک با این محور‌ها درمی آید: دختر و همسر جوانش که در حادثه تصادف خودرو کشته شدند، دو بار آنورسیم مغزی تا سرحد مرگ و درگذشت پسرش بُو. وی همچنان نام پرستاری را که بیش از سه دهه پیش در بیمارستان از او مراقبت می‌کرد، به خاطر می‌آورد...



بایدن با پیش بینی تحولات چند روز آینده، از پذیرش شکست خودداری می‌کند. وی شنبه شب در تجمع پنسیلوانیا، از همراهی باراک اوباما رئیس جمهور سابق و جان فترمن فرماندار پنسیلوانیا که نامزد سنا شده و همچنین علایم مثبت از اوضاع انتخابات در آریزونا و نیوهمپشایر، انرژی گرفته و تشویق شده بود.

دستیارانش می‌گویند، خلق و خوی او شنا کردن برخلاف جریان آب است. آنیتا دون، مشاور ارشد بایدن می‌گوید: "وی هفته‌های گذشته را صرف آن کرد تا ما را به جلو هُل بدهد، چه کار دیگری می‌توانم بکنم؟ "

دستیارانش می‌گویند اگر او در روز سه شنبه شکست بخورد، آن را همراه خواهد داشت و پیش خواهد رفت. در دنیای فراز و فرود، چنین مسئله‌ای فقط یک مانع است، پایان راه نیست. وی دستکم به این مسئله ایمان دارد.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: