خرید دلار باعث حذف «یارانه نقدی» می‌شود؟

با افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به نیمه دوم کانال ۳۶ هزار تومانی، بازار خرید و فروش سهمیه دلار داغ شده است. اما حالا کم کم زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که احتمال دارد یارانه این گروه حذف شود.

کد خبر: ۱۳۹۹۸۸
۱۹:۴۶ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱

دیدارنیوز: صف خرید دلار مقابل صرافی‌های بانکی طولانی است و حتی آن‌هایی هم که نمی‌توانند دلار بخرند، کارت ملی خود را به دلالان اجاره می‌دهند. آن هم با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان.

بر اساس مصوبه بانک مرکزی هر فرد یک سهمیه دو هزار دلاری سالانه دارد که می‌تواند برای سفر‌های خارجی از این سهمیه استفاده کند. اما بسیاری از افراد از این سهمیه استفاده نمی‌کنند، پس کارت ملی خود را در اختیار افرادی قرار می‌دهند تا از طریق آن دلار سهمیه‌ای بگیرند.

اما امروز معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به افرادی که کارت ملی خود را به دلالان دلار اجاره می‌دهند هشدار داده و گفته «بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.»

این تنها نکته‌ای است که در این پیامک برای افراد ارسال شده است. اما می‌توان از محتوای آن اینگونه برداشت کرد که این معاونت به افرادی که کارت ملی خود را به دلالان اجاره می‌دهند، هشدار داده که این اقدام بر دریافت یارانه و دهک درآمدی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و احتمال تشکیل پرونده مالیاتی برای آن‌ها هم وجود دارد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به تسنیم در خصوص احتمال قطع یارانه بر اثر خرید دلار سهمیه‌ای، اعلام کرده که باتوجه به اینکه خرید دلار بخشی از عملکرد اقتصادی خانوار است اطلاعات این افراد جهت ثبت در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و جهت ثبت در پایگاه رفاه ایرانیان به وزارت کار ارسال می‌شود.

به عبارت دیگر، اطلاعات خرید دلار از این جهت که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود به عنوان یکی از معیار‌های دهک‌بندی در نظر گرفته خواهد شد؛ بنابراین ممکن است افرادی که کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به واسطه این فعالیت در دهک بالاتری قرار بگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: