امیرعبداللهیان خطاب به اروپا؛ مسیر شکست خورده را ادامه ندهید

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در نسیت خبری با همتای بلاروسی خود در تهران خطاب به اروپایی‌ها گفت: به طرف‌های اروپایی هشدار می‌دهم که مسیر غیرسازنده تکراری و شکست خورده سال‌های قبل را ادامه ندهند.

کد خبر: ۱۳۹۳۸۲
۱۴:۱۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱

دیدارنیوز: وزیر خارجه ایران با اشاره به لیست تحریم‌های کشورمان علیه اشخاص حقیقی و حقوقی اروپایی گفت: به طرف‌های اروپایی هشدار می‌دهم که مسیر غیرسازنده تکراری و شکست خورده سال‌های قبل را ادامه ندهند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با ولادمیر ماکی همتای بلاروسی خود گفت: سفر وزیر بلاروس به دعوت اینجانب انجام شده و گفتگو‌های بسیار مهمی در دیدار با وزیر امور خارجه بلاروس انجام شد و آخرین وضعیت توافقات انجام شده بویژه کمیسیون مشترک اقتصادی مورد بررسی ارزیابی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: در رابطه با همکاری‌های اقتصادی و تجاری رشد خوبی را شاهد هستیم و انتظار داریم با برنامه ریزی صورت گرفته نسبت به افزایش مراودات شاهد گسترش تبادلات اقتصادی بین دو کشور باشیم. ظرفیت فراوانی بین دو کشور وجود دارد و ما بخش‌های فنی، اقتصادی و تجاری این زمینه‌ها را مورد شناسایی قرار دادیم و به سرعت در اجرای توافقات در بخش دولتی و خصوصی مصمم هستیم. آخرین وضعیت پیشرفت طرح‌های مشترک در حوزه محتلف از جمله ترانزیت کالا و تجهیزات صنعتی و فناوری‌های نو را که در دستور کار دو کشور است مورد توجه جدی قرار دادیم.

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: در زمینه تسهیل همکاری‌های کنسولی برای روان سازی تردد اتباع دو کشور بویژه، فعالان اقتصادی، رانندگان ترانزیت و گردشگران همکاری داریم. همچنین مقابله موثر با تحریم‌ها از دیگر محور‌های مذاکره امروز بود. مصمم به همکاری دو جانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای با بلاروس هستیم.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به لیست تحریم‌های ایران علیه اروپایی‌ها گفت: ما در پاسخ به اقدام غیرسازنده اروپا امروز لیست جدیدی از تحریم‌های جمهوری اسلامی علیه ۸ نهاد و ۱۲ شخص مربوط به اتحادیه اروپا را منتشر کردیم. این اشخاص و نهاد‌ها اقدام به حمایت و تشویق به ترور افراط گرایی و خشونت کرده بودند که از نظر ما این اماکن و اشخاص مصادیق تروریسم تعریف می‌شوند و در این چارچوب با آن‌ها برخورد خواهد شد. به طرف‌های اروپایی هشدار می‌دهم که مسیر غیرسازنده تکراری و شکست خورده سال‌های قبل را ادامه ندهند.

اوکراین هرگونه سندی درباره استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ دارد ارائه کند

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اتهامات مقامات غربی مبنی بر استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین، گفت: برای ما روشن است که رهبران چند کشور محدود در اتحادیه اروپا نگاه‌های شتابزده و افراطی نسبت به تحولات منطقه و بین‌الملل دارند و بخش بزرگی از اتحادیه اروپا در مسیر عقلانیت حرکت می‌کنند. اتهامات بی اساس برخی کشور‌ها در مورد استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین را قویا رد می‌کنیم و از مقامات اوکراین دعوت می‌کنیم در یک نشست دو جانبه در سطح متخصصان ایرانی و اوکراینی هر گونه سندی در خصوص این اتهام دارند را ارائه کنند.

وی افزود: موضع ما در خصوص اوکراین عدم تسلیح طرفین جنگ است. ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم.

امیرعبداللهیان سپس در بخشی از سخنان خود به بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و در این باره گفت: برخی مقامات آمریکا در حالی که در ارسال پیام‌های محرمانه دیپلماتیک برای رسیدن به توافق شتاب دارند و در میز مذاکرات غیرمستقیم و یا تبادل پیام‌های غیرمستقیم این علاقه مندی خود را مکررا ابراز می‌کنند، اما همزمان از ترور و آشوب در ایران حمایت می‌کنند. هدف آن‌ها این است که در میز مذاکرات ما را وادار به عقب نشینی کنند در حالی که ما بی تردید در تامین منافع ملت ایران از خطوط قرمز خود کوتاه نمی‌آییم.

پیام‌های آمریکا برای رسیدن به توافق به دست ما می‌رسد و حتی در روز‌های اخیر پیامی را از آمریکا در این رابطه دریافت کردیم. از نظر ما مسیر دیپلماسی به خوبی جریان دارد، اما برخی مقامات آمریکایی با اظهارات ریاکارانه در رسانه به گونه‌ای حرف می‌زنند که در تعارض با پیام‌های دیپلماتیک آن‌ها قرار دارد.

وزیر خارجه ایران در پایان گفت: در انتها ضمن خوش آمدگویی مجدد به آقای ولادمیر ماکی این خبر را به شما می‌دهم که در آینده نزدیک رئیس جمهور محترم بلاروس به تهران سفر خواهد کرد و در جریان این سفر سند جامع همکاری‌های بلند مدت تهران مینسک در کنار سایر اسناد به امضا خواهد رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: